/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Udvidelse af mavesæk
Fra : pantifal
Vist : 8533 gange
20 point
Dato : 06-05-04 17:09

Når man nedsætter sine måltider både i volume og kalorier er det så rigtigt at mavesækken trækker sig sammen?
Hvorlang tid taget det at den trækker sig sammen?
Hvormange liter kan der "normalt" være i mavesækken på en normal voksen person?

Pantifal

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 06-05-04 17:12

ja det er et godt spørgsmål -det har jeg selv ide om at den gør.
ksks

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 06-05-04 17:21

En normal mavesæk kan rumme ca. 1 liter, men med lidt "juletræning" kan den rumme væsentligt mere idet den er et elastisk organ. Føden opholder sig i mavesækken mellem ½ og 4 timer. Under dens ophold der bliver den udsat for særdeles stærke stoffer samtidig med at mavesækken udfører en række æltende bevægelser.

Det er jo normalt at mavesækken trækker sig sammen hvis man spiser mindre. Hvis du begynder at spise mere, vil den med tiden udvide sig, så den kan rumme mere.
Jeg ved ikke præsict hvor langt tid der går, inden mavesækken har trukket sig sammen, men det er jo forskelligt. Det gælder om på hvor stor den var i forvejen, hvor meget mindre du spiser, og hvor lille den skal være. Men et sådan normalt foløb vil jeg regne med at det tager ca. et par mdr.

Mordex.

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 10-05-04 08:22

Hejsa

Mavesækken vil efter en tid ( 6 - 12 måneder ) hvor du har indtaget mindre føde kunne opnå noget nær sin oprindelige størrelse, idet elacsticiteten "genindtræder" med fuld effekt indenfor denne periode.

Du skal være opmærksom på at der ikke her er tale om hvor mange kalorier du får, men den fysiske mængde af fødevarer. Det har således ingen betydning om det er sunde fyldige varer eller usunde fyldige varer du putter i maven.

Selve mavesækkens størrelse har ingen praktisk betydning for almindelige og normalt heller ikke for overvægtige persioner. De personer der kan have glæde og gavn af en operation der formindsker mavesækken er de personer der har et uhæmmet stort indtag af fødevarer. Vi kan tale om en egentligt sygelig besættelse af hele tiden at stoppe mad i munden.

Hvis din mavesæk af naturlige årsager skal trække sig sammen, vil du have spist meget moderate mængder i langt tid, og vil derfor ikke være omfattet af ovenstående.

Mavesækken kan iøvrigt indeholde fra 1 - 4 liter hos de fleste mennesker alt efter størrelse og "træning". Hos de fleste vil der dog opstå fornemmelse af stoppethed allerede efter de halve mængder.

mvh

Henning Borchert