/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
login på pc
Fra : sisselotte
Vist : 255 gange
50 point
Dato : 06-05-04 14:07

Jeg skal oprette et password til at logge ind på min pc med, så andre ikke kan få adgang til mine filer... Er der nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-05-04 14:15

Hvilket styresystem bruger du?

I kontrolpanelet har du sikkert en funktion der hedder brugerkonti, klik på den og tildel et password til dit navn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-04 14:25

Start>luk comp>log af>ok
nu kommer der en mulighed for at skrive en
bruger = der står nok dit navn
password = (som du finder på)
ellers som >Better_Performance< siger.
Eyvind.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 06-05-04 14:58

nu står spørgsmålet under ms-office
og hvis du mener dokument beskyttelse så kan du under funktioner i word mv
vælge noget der hedder beskyt dokument,,, her kan du vælge om det kun skal være læse eller ændre eller måske begge

Kommentar
Fra : sisselotte

Dato : 06-05-04 15:30

Mit styresystem er MS Windows Me og jeg har oprettet en ny bruger via kontrolpanelet (hvis jeg beder maskinen om at lukke får jeg ikke muligheden for at logge af, sådan som Eyvind foreslår). Nu bliver jeg bedt om et password ved opstart af maskinen, men hvis jeg annullerer får jeg alligevel adgang til alle filer. Så jeg er tilbage ved udgangspunktet, nemlig at jeg skal have lavet en bruger konto sådan at det kun er mig, der har adgang til det materiale, der ligger på maskinen.

har I nogle idéer?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-05-04 15:33

Som nævnt højere oppe i mit første indlæg skal du oprette et password i kontrolpanelet, det der sker lige nu er at passwordet er blankt, og derfor kan du komme ind

Kommentar
Fra : sisselotte

Dato : 06-05-04 16:01

OK jeg glemte før at skrive, at jeg lige nu har oprettet en ny bruger med password. (passwordet er altså ikke blankt). Alligevel kan jeg, ved at annullere ved login, komme ind til de samme filer, som hvis jeg logger ind.

Nu har jeg så fundet ud af, at de adgangsrettigheder jeg har lavet, ved at oprette en bruger gennem kontrolpanelet, kun gælder alt det, der ligger på skrivebordet. Dvs. at alle filer på f.eks. C-drevet stadig er tilgængeligt for alle, der bruger maskinen uanset login, mens det, der ligger på den enkelte brugers skrivebord er adgangsbestemt.....

Jeg er altså kommet et skridt videre men ikke helt... Hvis der er nogle idéer til hvordan jeg udvider adgangsrettighederne til også at omfatte et drev, så vil jeg være glad for at høre dem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-04 16:55

Jeg ved ikke hvilken windows du kører men dette gælder win 2000 og XP
Du kan startlåse den yderligere.
Først skal du sikre dig at du har dette klar:
bruger = administrator
password = her har du et password klar
Tryk ctrl+alt+del >vælg lås comp
efter denne opsætning skulle det ikke være nemt at komme ind på din comp
og fremover skal comp logges på med ctrl+alt+del
HUSK DINE PASSWORD
Emesen.
I start>hjælp>index>skriv låse>så er der lidt og læse

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 06-05-04 17:46

Windows ME har ikke den beskyttelse du ønsker..

Jeg mener godt man nemt kan bryde ind på Windows 95-ME

Det eneste jeg kan sige er at du skal få fat i Windows 2000 eller XP da man med FTPS kan lave adgang bestemt helt ned til hver fil på computeren. Og det er jo nok også mere det du ønsker.. Måske også Linux har denne form for beskyttelse det ved jeg ikke.. Har ikke haft lejlighed til at prøve det endnu

Det kan også være at man kan finde nogle programmer hvor man kan lave de rigtigheder du ønsker!
Kender dog ikke til nogle... lige nu.. måske en anden kan

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-04 18:29

Total beskyttelse af filer:
Harddiskskuffe som sættes ind under/over CD-romdrev
Luk comp>drej nøglen>tag HD skuffe med dig.
En anden løsning:
Dette kan gøres mens comp kører.
Tilslut USB HD læg dine filer ind afslut USB-drev tag drevet med dig.
Eyvind.