/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Vikinger
Fra : Tompe_10
Vist : 528 gange
50 point
Dato : 06-05-04 11:04

hvor rejse de danske, norske og de svenske vikinger hen for at handle

og hvad handlede de forskelige lande med?

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 06-05-04 11:06

hey tompe vil du ikke bare have en hf måneds opgave op vikinger der fik 11, så kan du bare bruge det du vil.....eller afleverer den uden at rette i den!!

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 06-05-04 11:08

jo det ville jeg da gerne men der er desværrre ikke nogen der vil give mig en...

lol

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 06-05-04 11:12

du må gerne få en af mig.....

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 06-05-04 11:13

og hvoredan kan jeg få fat i den?
kan du læge den herind?

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 06-05-04 11:16

sender dig en mail i aften, bare skriv adresse....! (det er min kæreste der har skrevet den, så det er kun hvis hun kan finde den)

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 06-05-04 11:16

Hvorfor bruger du ikke GOOGLE? Leif den lykkelige-Erik den Røde-Hagar og andre

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 06-05-04 11:17

har ikke tid til i aften opgaven skal afleveres om en time så har lidt travlt

kan du ik bare lige skynde dig at finde det?

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 06-05-04 11:19

kan ik finde det på google der kommer 100000000000000000 sider hvis jeg bruger den jubii kan jeg ikke finde noget på så hvad kan jeg ellers gøre end at bruge kandu her?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-05-04 11:19

Så skulle du måske være begyndt på dine lektier lidt tidligere

Du har jo i et tidligere spørgsmål fået en masse gode oplysninger

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 06-05-04 11:20
Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 06-05-04 11:20

ved det man jeg har sku abejdet lige siden jeg lagde mit første indlæg det var den dag jeg fik at vide at vi skulle lave opgaven så den komentatr syntes jeg sku ikke lige du skulle komme med

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 06-05-04 11:21

ok hvis det er nogle gode sider hæver jeg point antallet med 50 så du får 100

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-05-04 11:21

Tompe...

Jeg bestemmer jo selv hvilke kommentarer jeg kommer med, men jeg skal nok lade dig få arbejdsro, jeg ved bare at hvis jeg skulle aflevere en opgave om en time ville jeg have for travlt med at arbejde til at sidde her og prøve at få andre til det

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 06-05-04 11:24

ER IKKE DE BEDSTE SIDER MEN DET ER DER JO IKKE NOGET AT GØRE VED PRØVER LIGE AT KIKKE GRUNDTIGT PÅ DEM SÅ VENDER JEG TILBAGE

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 06-05-04 11:30

hehe........"skynde dig at finde den" muahahahahaha....! Vi er nogle få der er på job, det er sådan noget med tidligt op, køre på arbejde, være der fra 8-16 (ca.) og så køre hjem igen.

Jeg er enig med B_P: DU SKULLE VÆRE GÅET I GANG LIDT FØR (meget) MEN KENDER DET GODT SELV!!!!!!!

HAHA, god fordøjelse med din klasselærer............HA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

OG til alle andre GOD WEEKEND!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-04 11:38
Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 06-05-04 11:47

lol jeg gider sku da ikke bruge min tid på at lave noget

god weekend

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-05-04 12:35
Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 06-05-04 13:07

øhh den der grøndlands tur er sku ikke min det er tompe_12s ikke min jeg hedder tompe_10

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-05-04 13:47

Ja mindsanten, jeg overså da lige 1 2tal

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 06-05-04 15:08

>> Teil, hvorfor er den for dum??? overser jeg noget???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-04 15:12

Citat
hvor rejse de danske, norske og de svenske vikinger hen for at handle

han får et link til indkøbssteder år 2004.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 06-05-04 15:20

haha, det er humor..........!!!

tror bare at folk generelt er trætte af Tompes mange spørgsmål angående hans lektier som han burde ha' lavet for lang tid siden!!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-05-04 16:08

Hørt

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-05-04 16:52

øh der er da 'kun' 38 indlæg på en søgning
Der er vel kun et par måneder til at spørgsmålet er 'hvordan staver man til job'

Accepteret svar
Fra : olehermann

Modtaget 50 point
Dato : 06-05-04 20:29

Vikingetogterne
Vikingetiden er berømt for de dramatiske vikingetogter. Togterne startede i slutningen af 700-årene, og kulminerede med Svend Tveskægs erobring af den engelske kongemagt i 1013.

Plyndringstogterne var i begyndelsen "private" foretagender, hvor en eller flere stormænd samlede et antal skibe med bevæbnede krigere og drog afsted på plyndring. I 800-tallet var det specielt Frankerrigets kyster (i dag Holland og Frankrig) samt syd-øst England, der var målet for plyndringerne. Specielt i England havde vikingerne heldet med sig, idet England var opsplittet i en række rivaliserende småkongedømmer. Efterhånden slog mange danske vikinger sig ned som bønder i syd-øst England, og det særlige område Danelagen opstod. Her var det ikke den engelske lov, som var gældende, men den danske lov. Hovedbyen i Danelagen var York, der var en rig handelsby.

I løbet af 900-tallet lykkedes det for frankerne, tyskerne og englænderne at holde vikingerne i skak, men i slutningen af 900-årene vendte den danske konge Svend Tveskæg tilbage med fornyet styrke. Det lykkedes for ham at erobre hele England samt at blive udråbt til engelsk konge i 1013. Han fik dog ikke selv meget glæde heraf, idet han døde året efter. Men hans søn, Knud den Store, blev også engelsk konge og regerede over Danmark og England frem til sin død i 1035.

Kolonisation og handel
Vikingetogterne var ikke kun drabelige erobringstogter, men også fredelige kolonisationstogter og opdagelsesrejser. Det var således norske vikinger, som besejlede Nordatlanten og koloniserede Færøerne, Island og det sydlige Grønland - ja enkelte af dem sejlede helt til New Foundland, og var således de første europæere i Nordamerika!

Spor efter vikingernes kolonisation i Nordatlanten findes i form af det færøske og islandske sprog, som er tæt forbundet med vikingernes oldnordiske sprog.

Vikingerne drog også mod øst. Svenske vikinger plyndrede langs Baltikums kyster, og man drog på handelstogter ned langs de russiske floder og kom helt ned til Sortehavet og Konstantinopel (i dag Istanbul).

Godkendelse af svar
Fra : Tompe_10

Dato : 10-05-04 08:34

Tak for svaret olehermann.

pe@ce in he@ven tompe_10