/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
farvning af tæppe
Fra : ahtn
Vist : 2686 gange
100 point
Dato : 06-05-04 10:08

jeg har et stort tæppe i bomuld som jeg vil farve i vaskemaskinen. tæppet er råhvidt og jeg vil gerne have det mørkegråt eller sort. jeg har købt sort textilfarve, men der står at jeg max. kan farve 2 kg. stof i maskinen. og tæppet vejer altså mere. jeg kan selvfølgelig bruge 2 pakker farve - men risikerer jeg at det bliver skjoldet?
tæppet kan sagtens være i maskinen og kan tåle 60 grader, men det vejer 3 kg.
nogle der har erfaringer eller gode råd om dette.
på forhånd tak
mvh ahtn.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 110 point
Dato : 06-05-04 11:36

Der er lidt større risiko for ujævn farvning. Uden at vide nøjagtigt hvilken type farve du bruger, kan lidt ekstra salt være med til at du udnytter farven bedre, og at det bliver mere jævnt. husk at bruge farvestof nok.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 06-05-04 11:52

hej ac
farven hedder "Admiral textilfarve i geléform" (købt hos Matas) og der står at uanset hvor meget farve, jeg bruger skal der altid 1 kg salt til. men mon ikke 2 pakker farve er nok ?
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-05-04 18:07

Jeg har ikke mulighed for at sehvordan det bruges, og dermed hvilken type farve. Jeg ville nok bruge dobbelt farve , og 3 X salt, og så komme det i lidt forskudt. Eftervask kan være yderst vigtigt, for der vil være meget farveoverskud. Skal den farves ved kog, eller er det ved langt lavere temperatur. og skal der bruges andre kemikalier end salt? Hvilken vasketemperatur anbefaler de?

Husk at vaske tæppet inden farvning verd høj temperatur, og UDEN Skyldemiddel!!! det er med til at forbedre resultatet, da tæppet har været brugt.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 06-05-04 23:28

hej ac
nej det skal vaskes ved 60 grader og ikke andre kemikalier end salt - men tak for dit råd - jeg prøver sq og ser hvad der sker. det kan jo ikke gå værre end galt - bliver tæppet ødelagt ja så må vi jo ud og købe et nyt - det her var bare et eksperiment. tæppet er flere år gammelt så det er ikke den store katastrofe, hvis det går galt.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 07-05-04 08:14

Ofte er farve- og textilfirmaerne bange for deres eget skind, og er for forsigtige i deres anbefalinger. Når det kun skal op på 80 grader i farvningen, tyder det på, at det er et reaktivt farvestof, der giver gode farveægtheder. Brug kogevask inden farvning, og mindst 60 grader til eftervask. Biotex har et vaskemiddel til sort tøj. Du må ikke bruge vaskemiddel til hvid vask, da det indeholder et blegemiddel. Første vask, dvs. lige efter farvningen , må meget gerne være uden vaskemiddel. Strygning kan ved nogle farver yderligere fixere.

Godkendelse af svar
Fra : ahtn

Dato : 07-05-04 20:21

Tak for svaret A.C.Rosmon.