/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Grønland
Fra : tompe_12
Vist : 354 gange
33 point
Dato : 06-05-04 09:25

jeg skal bruge lidt oplysninger om grønland

hvad er forkellen på danmark udover at der er mere is på grønland

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-05-04 09:27

Grønland er større

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-04 09:30

Der er også lidt mere sne om sommeren.
De har isbjørne på deres rådhusplads.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-05-04 09:34

Deres indbyggere ser typisk anderledes ud

osv.

Du må være lidt mere specifik, når du spørger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-04 09:39

Nå lidt mere alvor her.
Grønland (Kalaallit Nunaat, dvs inuitternes land) er jordens største ø og
nordligste beliggende landområde og ligger i Nordamerika, adskilt
fra Canada ved Smith Sund, Kane Bassin, Kennedy Kanal og Robertson
Kanal. Mod nord beskylles Grønland af Ishavet og mod øst af Grønlandshavet
samt Danmarksstrædet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-04 10:10

Her kan du læse de seneste nyheder : http://www.knr.gl

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-04 10:10

Hele Grønland har et polarklima, men på grund af landets store udstrækning
nord-syd er der store forskelle. Således er nedbøren, især som sne, ca. 10 gange
større i syd end i nord.
Det isfrie område består navnlig af fjeldmark med tundravegetation. En stor del er
hede og mose.
Faunaen omfatter polarhare, polarræv, ren, moskusokse (udsat med held på vestkysten
i 1963), hermelin, halsbåndlemming og polarulv. Mus og rotter er indslæbt.
Der findes ca. 170 fuglearter og i havet seks sælarter samt isbjørn og flere hvalarter.

Den første eskimoiske indvandring fandt sted ca. 2000 f. kr., og i slutningen af 900-
tallet indledte Erik den Røde nordbokolonisationen på vestkysten. I 1261 kom
nordboerne under Norge, men i løbet af de følgende århundreder ophørte forbindelsen
totalt og blev først genoprettet efter missionæren Hans Egedes ankomst i 1721.
Ved Danmarks afståelse af Norge i 1814 forblev Grønland sammen med Island og
Færøerne under Danmark.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-05-04 10:12

Teil...

Men sspørgsmålet er jo

Hvad er FORSKELLEN på Danmark og Grønland

Og ikke..... Hvad er Grønland

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-05-04 10:27

de går hverken med slips
træerne stjal vikingerne
de har ikke noget tal-sprog
indbyggerne kan ikke tåle sprut
og der er færre giraffer og flere rejer.
de bedste isterninger kommer fra norddanmark

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-05-04 10:48

B_P der står 'Hvad er forskellen på Danmark'
så klap lige slædehunden
Ellers har de jo kaffemik
og deres nyhedspgm er i tv på dr1 lige nu.
når man er på grillen i nuuk , er de bedste burgere ,med rensdyrbøf
De surre deres ting(biler) fast på denne årstid, pga. monsumvinden der kommer sammen
med varmen fra golfstrømmen.
Smut forbi http://www.greenland-guide.gl/dk/default.htm

Kommentar
Fra : tompe_12

Dato : 06-05-04 11:22

Heiiiiii.............

Mange tak fordi i har svaret på mit spørgsmål.........?????

knuzz moi.......

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-05-04 11:35

Kære tompe_12

Citat
hvad er forkellen på danmark udover at der er mere is på grønland

Du kunne lige så godt have spurgt:
Citat
hvad er forskellen på rød udover at sort er mørkere

Naturforskelle - tja, dem kender du næsten allerede.
Politiske forskelle - Grøndland har selvstyre, og har iøvrigt to pladser af folketingets 179.
Befolkningsforskelle - Tja, der er jo etniske grønlændere og etniske danskere, og så er der sikkert også nogle af blandet herkomst

Hvad er det du søger?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 06-05-04 11:42

Hej Tompe_12
Grønland er et dejligt land at besøge - der er en tidsforskel på 4 timer ( vi er foran ) - de har nøjagtig det samme mad som vi har i DK - bare lidt dyrere, da der er lang & dyr transport
De taler og forstår dansk - bruger danske penge / creditcard - drikker mindre end vi gør i DK - er meget mere gæstfrie end vi er i DK - har ikke helt den samme lune / humor som vi har i syddanmark - de kører på hundeslæde / snescooter ~ hundeslæder fra Sisimiut og nordover ( her er der kun ægte grl. slædehunde ) - sydspidsen ag Grl ligger på højde med Oslo og Sisimiut ( midtgrønland ) på højde med Nordnorge
Temperatur nogen gange op til 25 - 30 grader +, me det føles meget varmere da de næsten ingen luftfugtighed har grundet indlandsisen
Et pragtfuld land at besøge ~ har besøgt landet gennem de seneste 25 årmvh
Krakgt

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 06-05-04 13:03

> tompe_12
Her er lige et par links til 2 MEGET flotte og informative sider:
http://www.ice-berg.dk/
http://mytrip.dk/dindex.html
/PG

Kommentar
Fra : tompe_12

Dato : 06-05-04 13:18

Tak alle sammen..............................

og god Weegnd.............................

knuz moi...

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 06-05-04 15:51

Lidt om den gang jeg boede i Grønland http://www.monsefar.esenet.dk/jakobsha.htm

Mvh: Monsen.

Kommentar
Fra : Secone

Dato : 10-05-04 23:24

de har ikke noget tal-sprog

ataaseq: 1
marluk: 2
pingasut: 3
sisamat: 4
tallimat: 5
arfinillit: 6
arfineq marluk: 7
arfineq pingasut: 8
qulingiluat: 9
qulit: 10
inuk naallugu: 20

Kommentar
Fra : williamj

Dato : 21-07-04 04:18

Er der nogen der kan skaffe mig et billede er en sort prikket hvid hermelin?

Med Venlig hilsen william J....

Kommentar
Fra : williamj

Dato : 21-07-04 04:21

upsi prøver lige igen Er der nogen der kan skaffe mig et billede af en sort prikket, hvid hermelin?

Med Venlig hilsen William J......

Kommentar
Fra : natmaden