/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvoffor nu det !!!
Fra : Sunowich
Vist : 549 gange
18 point
Dato : 05-05-04 23:36

Jeg oplever en del udtale at de var inde på sitet i stedet for at sige siden
Hvoffor nu det er det trendy /smartere eller hvad

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-04 23:38

Fordi vi kan engelsk her.

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 05-05-04 23:38

Det hedder det jo på "Nørd-sprog". He he he he

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-04 23:42

Her er hvad det kære google svarer på site.
Citat
Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 555,000,000 for site. (0.16 sekunder

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-04 23:43

Lidt færre på ordet side.
Citat
Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 31,800,000 for side. (0.22 sekunder

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 05-05-04 23:44

Jeg synes mere "sitet" blev brugt for flere år siden, jeg tror nok jeg ville undres lidt over den betegnelse, jeg synes faktisk det lyder bedre med "siden", vi er vel også sluppet af med "keyboard" til fordel for "tastatur"..... Det ville vel egentlig lyde åndsvagt med skriver istedet for printer

Kommentar
Fra : Cornell24

Dato : 05-05-04 23:44

Er det ikke blevet ret "trendy" at sige alle de cool engelske ord...

Hvis man møder en på gade skal man jo også helst sige "Hey, whats up motherf*****" "Word" og "not much" og kaste håndtegn til højre og venstre... for meget gangster rap, og for mange engelsk timer på skeamet...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-04 23:45

Ingen tvivl om hvad der er mest almindeligt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-05-04 23:47

Teil din søgning ...Altså skal vi helre tale engelsk her alle sammen ???????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-04 23:48

Yes Mr. Suno

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-04 23:49

Site refererer jo mere til stedet (webstedet) end websiden (webpage).
Hvis jeg vil henvise til en hel speciel side så kalder jeg den for en webside og er det hele stedet som f. eks. www.kandu.dk så kalder jeg det et website fordi det lyder bedre en websted, men jeg er jo også bare en gammel

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-05-04 00:15

Personligt synes jeg der er forskel på de to ord

Site = En hjemmeside med alle underliggende sider.

Side = En enkelt side på et site

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-05-04 01:09

Nu er det jo engelsk der er dominerende på Indernettet, og generelt inden for computere! Man kan jo osse overdrive det den anden vej! I Norge kalder de download for nedlasting!!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-05-04 01:10

Og på svensk hedder det en sajt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-04 07:48

Jeg bruger også site om en komplet hjemmeside.
Og en side om den enkelte side i et site.
Men det er måske også en blanding af Engelsk og Dansk.
En Svensk sajt kan jo godt have en jette bra sida i sin sajt.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-04 07:51

Site betyder sted og i denne forbindelse menes alle HTML dokumenterne (siderne) der er relateret til en hjemmeside adresse.

De mange hits på 'side' skyldes at på engelsk findes ordet også, dog i en lidt anden betydning.
Eks. : SSI = Server Side Interface.
På dansk findes denne betydning naturligvis også : På den ene side ... , men på den anden side, så..... eller : De stod på hver deres side af floden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-04 09:02
Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-05-04 09:11

man skulle hellere bruge madtermer..

f.eks. kunne en enkelt side hedde en "slice", mens hele webstedet kunne hedde en "pizza"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-04 09:21

Jeg prøver igen :

Site (sted) = En internet adresse der henviser til et index.htm/index.html dokument.
Page (side) = Et hvilket som helst htm/html/nsf/php/asp/pdf dokument.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 18 point
Dato : 06-05-04 09:22

Jeg syntes at man skal holde sig til dansk, hvor det lader sig gøre.
Så kan flere følge med, i min omgangskreds findes en del som overhovedet ikke fatter et ord udenlandsk.
Der er flere der ved hvad en hjemmeside er, end et site.
Hvad ville jeg sige..?
Jo jeg kender en del der lader sig skræmme væk fra komputerverden, pga. alle de fremmede udtryk,
så hjælper det jo i negativ retning, at fylde unødvendige teknikord på dem.
Og så findees der jo også dem der bruger en masse trendfremmedord for at skjule at de ikke ved en prut !
Hav en 'nice' dag
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-05-04 10:07

Min printer har lige spist 2 slices photopapir, og den vil ha mere .
nu kan jeg hverken finde index.asp eller pdf.php4
hjælper det at der printed 'kodak A4' på bagpagen.
er det stafyldacocks

ser der er kommet et nyt smilehoved

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-04 10:18

natmaden -> Man har på DIKU (Datalogisk Institut Københavns Universitet) engang prøvet at forlange, alle opgaver skulle skrives med danske termer. Først da, forstod alle ingenting.

hårdpladelager = harddisk
datamat = computer
fortolker = interpreter
oversætter = assembler
stødpudelager = buffer
regneenhed = CPU
osv...

Prøv at oversætte : datapath, cache, CD-ROM, DVD.. ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-04 10:21

Natmaden - du har til dels ret.
Men mange læser jo Engelske brugervejledninger og kommer nemt til at overføre
de udtryk som står der.
De papirer/papstykker med kodak 4. afskæring på bagsiden, skal du nok ikke bruge,
for der er måske et billede på den anden side.
Eyvind.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-05-04 11:36

Jeg plejer at forklare tingene med mere håndgribelige, Eks.
Jeg forklarede min far om cd-rom, ved at bruge et cykelhjul med egerne som data.
Det gjorde at han forstod og var tilfreds.
posthuset er også et eksembel jeg tit bruger.
Brevene ligger jo cached natten over.
datapakker=flyttekasser
zipped=flyttekasser du måtte hoppe på for at lukke dem.
Den gang at z80 prosessoren var noget der rykkede ved 1mhz.
var det en kamp at forstå et ord som interface, der skulle den store oxford ordbog til, men klogere blev
man ikke, ved at finde ud af at det betød grænseflade (hvor var tolderen).

Der findes 10 slags mennesker.
Dem der forstår binær, og dem som ikke gør !!!

Nogen der ved hvad digital betyder/kommer fra
Jeg er lidt i tvivl, men mener at det er latin og betyder finger.
Hvorfor hedder det jet-inkprinter. når den nu bruger blækpatroner.

Tror jeg stopper her, da jeg har en mindre con-calore.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-04 12:33

Digital kommer af digit der betyder ciffer Digital = med cifre (..altså noget misvisende at kalde binær logik for digital)

Jeg er en af de 10

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-05-04 12:38

Så det måske bin der betyder finger.
nu er jeg altså nysgerrig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-04 12:45
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-04 12:46
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-04 13:01

Natmaden -> Talsystemer ? Her : http://jungle.brock.dk/sbraf/Emne1%20Sider/Emne1-talsystemer.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-05-04 13:24

Takker
Og kanvi så komme ud og nyde det gode forårsvejr !
Det vil jeg, hav en god dag
Jørgen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-04 22:33

natmaden -> Det er din skyld jeg blev skoldet !!! Jeg fulgte dit råd

Jeg huskede dog at fjerne 'biker'-skæget, ....så jeg er blevet ensfarvet rød i krydderen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-05-04 23:38

Det hedder vist en goatie Molo!! Eller en Frank Jensen?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-04 23:44

tedd -> Måske ..? ..men nu er den altså væk

Glat som en barnenumse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-04 23:45

.. eller drengerøv

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 07-05-04 00:33

Jeg tog i ishøj havn, det tydligt at se, at jeg havde solbriller og en bør på.
Ligner en fejlmalet roligan, og jeg er ikke en gang til al det fodbold-halløj.

Men lidt trøst til den vågne,
det er en skyfri nat, ISS kan ses på himlen i 3 min.
kl 03:07 dukker den op i syd og forsvinder kl. 03:10 i sydøst. og der er ingen fare for solflambering
Tror ikke at jeg når det selv, da jeg skal forberede morgendagens tømmermænd.
Hav en god nat
Hilsen fra en ristet og kogt natmad. z

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-04 00:46

Kog bare videre natmaden. Jeg snupper også en 'koger' og går på puden nu

</MOLOKOGER>

Godkendelse af svar
Fra : Sunowich

Dato : 11-05-04 22:11

Tak for svaret natmaden.