/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
zip 45, gnist tændrørskabel
Fra : warrior
Vist : 378 gange
100 point
Dato : 05-05-04 22:07

Kan nogen sige mig årsagen, eller rækkefølgen i fejlfinding når gnisten udebliver i kablet.(Jeg bruger kickstarteren.) Min viden til de forskellige komponenter, eller hvor de er placeret er begrænset.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-05-04 22:12

Du skal evt prøve at sætte en skruetrækker ind i tændrørskætten og holde den kun på plasticen og så så der er en cm eller to hen til metallet på cylinderen Hvis der kommer en gnist er det tændrøret det er galt med
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-05-04 22:16

rettelse Hætten det kan selvfølgelig også være kablet men det er det sjældent Så kan det evt også være cdi'en som er den elektroniske del i stedet for platiner der sad på motorer i gamle dage det kan evt også være den ledning der slukker motoren der er kortsluttet et sted så den hele tiden slukker
Mvh Sune

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 05-05-04 22:18

Jeg har hætten skruet af og holdt kablet mod stel. Der kommer ingen gnist

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 05-05-04 22:21

Men ellers er det vel dækslet i venstre side man skal afmontere for at finde fejlen?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-05-04 22:35

Vi kan vel heller ikke udelukke tændspolen,(sune)
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-05-04 22:45

Du skal først sikre dig at der er strøm på, feks. ved at bruge horn, hvis det er i orden, så er der jo en startsikring ved at man skal holde bremsen inde når der startes, hvis denne funktion er i begge håndtag og du har prøvet begge, er fejlen ikke der. Men hvis knallerten er lavet så funktionen kun er i det ene håndtag, er der en stor mulighed for at den "startsikring", er defekt, den består af en minikontakt bag skjoldet ved håndtaget. Der kommer 2 ledninger til den, og du kan rolig prøve at "kortslutte" dem eller prøve at trække den ene fra, det afhænger af om det er en slutte eller brydekontakt.
Men hvorfor starte med kickstarteren, hvis det er fordi batteriet ikke duer, kan fejlen jo være der?
Prøv så at sætte en autolader til medens du tester.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-05-04 22:45

Helt rigtigt keldd og ja det er i venstre side hvis man står foran den

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 05-05-04 22:50

Hvordan afgiver man pointene? Sunowich har givet en række eksempler så han må være berettiget til dem, da de vel ikke kan deles? (Det er første gang jeg er her)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-05-04 22:54

Man giver den man syntes gav en det bedste svar poientne ved at trykke på accepter over et svar fra den person man vælger men du kan da vente lidt evt for at se om der komme flere svar
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-05-04 22:59

Du skal da ikke give point før du finder fejlen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 05-05-04 23:00

Til pallebhansen Jeg har aldrig påvirket håndtagene når jeg starter. Grunden til jeg bruger kickstarteren er, at der ikke er meget knald på batteriet selvom den ret hurtigt går op på nul når jeg har ladet den op. Ved brug af kickstarteren, og gå uden om batteriet, skulle man opnå en større spænding, så vidt jeg har fået oplyst. Starteren slår også for det meste fra med en hyletone når jeg bruger den.Maskinen er fra-96

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-05-04 23:01

Fair svar fra sune,men har du fået gnist på warrior?
Hilsen keldd.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 05-05-04 23:10

Jeg har ikke mulighed for at afprøve i dag da jeg har flyttet den på grund af tyverier, men ellers vender jeg tilbage for afgivelse af point når jeg har arbejdet med den. Håber I har tålmodighed indtil. Men nu har jeg noget at arbejde med, og det skal I have tak for.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-05-04 23:13

Ja Ja ,vi venter til du har fået den igang,bare tag det roligt.
Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 05-05-04 23:34

Jeg kan da ikke forestille mig at der laves en maskine som ikke har en sikkerhed i bremsen, for hvad hvis du giver godt med gas, og bruger selvstarteren, så ligger du ovre i naboens hæk og hyler.
Hvis den før har kunnet starte uden en af bremserne i bund, så skulle man tro at microkontakten har hængt inde, men nu er smuttet ud? Eller er der noget jeg har misforstået? Kom så på banen jer med Zip.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 06-05-04 00:34

Kontakten i håndtaget tjekkes ved at se om bremselyset virker

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 06-05-04 17:38

Palle, kontakterne der sidder i bremsegrebene skal kun aktiveres når man bruger elstarteren. Når man kickstarter knallerten er det ikke nødvendigt. til gengæld er de fleste maskiner skruet sammen så man kun kan bruge kickstarteren når knallerten er på støtteben og baghjulet herved er hævet.
Og til dig warrior, så prøv at købe en prøvelampe (30 kr. i byggemarkeder). med den kan du måle om der er spænding forskellige steder. f.eks. i lavspændingsledningen i tændspolen når du kickstarter. (brug den IKKE i tændkablet).

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 06-05-04 22:29

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 06-05-04 22:36

Der var en ledning i den ene kontakt der var hoppet af. Den starter fint når jeg bruger kicken indtil jeg får et andet batteri så jeg også kan bruge elstarteren.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 06-05-04 22:37

Tak for hjælpen til alle

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-05-04 22:46

Så er vi alle glade.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-05-04 22:48

Nå det var fint, så var det vist godt du ikke begyndte at skifte tændspole mm.
Det er tit de små ting der driller.
VH Palle Hansen