/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Commodore 64 BASIC
Fra : crossoverdk
Vist : 516 gange
100 point
Dato : 05-05-04 16:44

Hejsa

Jeg har en gammel commodore 128 med en hel del 64er-spil liggende, men jeg må sgu ærligt indrømme, at jeg har svedt de gamle 64er-koder ud, så jeg har lidt svært ved at styre, det jeg laver med disketteindholdet. Er der nogen, der har et godt link til henholdsvis 64er og 128er BASIC?

Hilsen Thomas Petersen

-----
www.crossover.dk

Accepteret svar
Fra : mikael_hanna

Modtaget 110 point
Dato : 05-05-04 16:50

Du kan læse om det her.. jeg husker ikk helt selv hvordan man gør.. mange år siden jeg har tastet på "brødkassen"

http://www.softwolves.pp.se/idoc/alternative/c64_sv/c.html

LOAD
TYPE: Command
FORMAT: LOAD [ "filename" [ ,device [ ,flag ]]]
This command is used to transfer a program from tape or disk into memory so the program can be used. If no device number is given, 1 is assumed, which is the cassette unit. Devices 8-11 are the disk drives. If flag is non-zero, the file will be loaded to the address specified in the file. If the flag is zero or omitted, the file will load into the default BASIC RAM area. This is important for loading BASIC programs from other Commodore computers.
For tape operation, the filename can be omitted, and the first file encountered on the tape will be loaded. Disk operations require a filename to be specified. All standard filename wildcards and options are supported.

If the LOAD command is encountered inside a program, the BASIC interpreter will start executing the freshly loaded program from the first line. If flag is non-zero during a LOAD inside a program, the data will be loaded to the address specified in the file, and execution of the current program will restart. This is useful for loading data into memory without the use of DATA statements.

LOAD Reads in the next program on tape
LOAD "HELLO" Searches tape for program called HELLO,
and loads program, if found
LOAD A$ Looks for program whose name is in the variable A$
LOAD "HELLO",8 Looks for program called HELLO on the disk drive
LOAD "*",8 Looks for first program on disk
-------

eller læs den her brugermanual til basic..

http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Lab/1767/64/basref.html

Mikael

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 05-05-04 16:57

Du kan også læse om hvordan du kører disketterne her.. http://www.portcommodore.com/commodore/info/loadingbasics.html

og her kan du læse om alle kommandoer i basic..
http://www.madhippy.com/8-bit/commodore/c64commref.html

Shit det her bringer gode minder frem. tror sgu jeg vil købe mig en gammel C64 med diskettedrev.. det var tider dengang, brugte alle mine lommepenge på den brødkasse. !

Mikael

Godkendelse af svar
Fra : crossoverdk

Dato : 05-05-04 18:30

Det var lige præcis det som jeg havde brug for - tak!

Jeg så også lige, at der var en manual til 128eren på dit første link: http://www.softwolves.pp.se/idoc/alternative/
Jeg havde nemlig glemt, hvad sprite editor kommandoen hed (SPRDEF).

Hilsen Thomas Petersen

www.crossover.dk