/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
muld fra genbrugsstation
Fra : agertoften
Vist : 3110 gange
100 point
Dato : 05-05-04 13:44

Hvordan anvender man den færdige muld fra en genbrugsstation ?
Ja, man lægger det oven på jorden i køkkenhaven, men kan det også bruges i krukker, eller er det for stærkt ? Hvad kan man blande det med, så det passer ?
Jeg har anskaffet en del nye,store trækasser til planter, så det ville være fint at kunne bruge noget af denne fine, og endda gratis muld.

Venlig hilsen, Agertoften.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-05-04 13:49

Jeg har forsøgt mig med "genbrugsmuld" direkte i mine krukker = ikke så godt resultat. Mulden er meget luftig selv efter vanding, sammentrykning osv. så krukkerne tørrer lynhurtigt ud.

Så nu blander jeg ca. 50/50 jord/genbrugsmuld - og så kan det ellers nok være at det hele blomstrer og spirer - også de ukrudtsfrø der overlever formuldningen Men så kan man jo hygge sig med at luge

mvh Berpox

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 05-05-04 13:51

Du har ret i at det er koncentreret "gødning" det muld vi får fra genbrugsstationerne. Hvis du det første år planter eksempelvis porrer i den rene muld vil du "trække" meget af den "gødningsværdi" ud af jorden uden at du overgødsker dine porrer. Du får så en RIGTIG god muld til andre afgrøder året efter eller dine plantekrukker...foruden du får DINE LIVS BEDSTE HJEMMEDYRKEDE PORRER!!!

God fornøjelse!!!

MVH
PAlle Jensen

Accepteret svar
Fra : dahm123

Modtaget 110 point
Dato : 05-05-04 14:05

Mulden fra Genbrugsstationerne anvender vi på samme måde som spagnum. Dvs. vi blander det i urtehaven, til krukker med 75% normal jord.
Har du steder, fx. i en ny hæk, omkring stauder hvor du ønsker at holde ukrudt væk, så læg et lag (5 cm). Det tørrer hurtigt ud og dermed undgår du at evt. ukrudt spirer. Kommer der endelig ukrudt er det nemt at fjerne pga. den luftige struktur. (ukrudtet gror heller ikke så godt i den "koncentrerede" muld)
Det gør jo heller ikke noget det samtidig ser godt ud med den næsten sorte overflade.
Endelig er mulden perfekt som topdressing til din plæne, hæld nogle bunker ud på plænen og riv det ned her tidligt på sæsonen,og du har snart en fantastisk flot plæne og du kan spare på kunstgødningen.

god fornøjelse.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 05-05-04 14:19

Lidt (brugbar?) information:
Den måde man (visse steder) i DK laver kompostjord på er at man laver nogle miler af halm og kommer det materiale fra rensningsanlægene (ren lort) oveni. Det hele bliver så blandet sammen og vendt nogle gange under den 5-7 uger lange "modningsproces" . (man har vist på forsøgsvis blandet flis i denne metode også) Det bliver herefter så dozet op i store bunker og "eftermodner" så her indtil vi henter det.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-05-04 14:51

Når jeg henter kompostjord på genbrugsstationen får jeg en folder hvor der står hvordan man skal forholde sig.
Bl.A. må man ikke så eller sætte direkte i komposten.
Jeg har med held sidste år sat både græs og kartofler direkte i mulden med et kæmpegodt resultat, men det kræver en del vanding og græsset gror som en i h....
Ved sartere planter blander jeg 50-50 med jord eller sand.

Godkendelse af svar
Fra : agertoften

Dato : 14-05-04 19:37

Tak for svaret dahm123, især tak for ideerne om at bruge mulden til plænen og til krukker.
Det var lige det, jeg havde brug for.

m.v.h. Agertoften.