/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hyacinter
Fra : AltidJyde
Vist : 631 gange
50 point
Dato : 05-05-04 10:46

Hejsa
Jeg flyttede ind i efteråret og går dagligt en runde i haven, for at se, hvad der er, hvad der mangler og hvad der skal laves om.
Jeg har et bed ved husmuren, det får ikke direkte sollys, men er alligevel lyst. (Halvskygge?)
Her står der nogle hyacinter, som ikke rigtig kommer i gang. Nogle af dem er blevet ca. 2 cm høje og gået i stå, før de kom i blomst. Andre er kommet i blomst, men ser temmelig "afpillede" ud, de har fået 2-5 blomster, hvor en hyacint jo normalt har rigtig mange blomster.
Jeg ved ikke, hvor gamle løgene er.
Skal de evt. tages op og tørre sommeren over, som tulipanløg? Skal de flyttes til et mere solrigt sted? Skal de bare kasseres?

Kommentar
Fra : legind

Dato : 05-05-04 10:53
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-04 12:14

I min havebog anbefaler man at købe nye løg.
Da de formerer sig med sideløg ganske langsomt.

Accepteret svar
Fra : karinrb

Modtaget 50 point
Dato : 06-05-04 22:20

En lys og solrig vokseplads er bedst til hyacinter. Noget kunne tyde på, at dine løg er syge. Men når blomsterne er visne klippes de af stænglen, og når stængel og blade er visnet, tages løgene forsigtigt op, afpudses og lægges på et sted, hvor de ikke får sol, men luft. Når du har taget løgene op, kan du jo se, hvordan de ser ud, og hvis de er deforme, så smid dem ud. Ikke i komposten! Hvis løgene ellers er pæne, kan du forsøge at sætte dem igen i løbet af efteråret (oktober, måske november)
Karin

Godkendelse af svar
Fra : AltidJyde

Dato : 08-05-04 10:23

Tak for svaret karinrb. Jeg vil gøre som foreslået
Fortasat god weekend