/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Rasler....
Fra : hvidtiger
Vist : 1207 gange
68 point
Dato : 04-05-04 20:21

Jeg har købt et cylinderkit af mærket malossi mhr repulika som den køre godt på med et godt træk til min Pgo..Men da jeg startede den første gang raslede det og gør det stadig..Den køre godt og trækker som den skal og har haft den til en mekanikker, men han kunne ikke lige sige hvad det var...Jeg har dog ikke udskiftet membranpladerne som fulgte med, så kan det være de stålmembraner der klapre..Der fulgte nogle carbommembraner med...ELler hvad kan det være??...Skal dog have en 17,5mm dellorto karburator på i næste uge da min den originale ikke køler cylinderen nok...

MVH
Tigeren

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 20:36

Hvor rasler det fra? Er det udstødningen, cylinderen, motoren, varioen, koblingen, forhjulet, styret eller hvad?

Jeg tror ikke det er membranpladerne. Og hvis du har fået nogle carbon membranplader, bør du skifte dem med de originale. Ikke fordi det giver noget, men så er du sikker på at motoren holdes ren for de små membranspåner der evt. kunne komme fra de originale.........

Mordex.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 04-05-04 20:58

Hvor sidder membanpladerne?..Jeg har rodet med meget men dog ikke karburatoren, så ved ikke så meget om den...Varion rasler det ikke fra, og heller ikke kobling eller udstødning..Lyder til at det kommer fra cylinderen..Den gjorde det heller ikke på den gamle cylle, først da jeg skiftede til malossien..Faktisk fra første gang jeg havde monteret den og startede den raslede det..Men de siger at en repulika alucylle har det med og rasle..Ikke fordi det gør noget, men jeg ved ikke lige om jeg skal tro på det...Ja for den trækker MEGET godt selvom jeg ikke lige har fået en 17.5mm karburator på endnu, og køre godt...

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 21:12

Membranpladerne sidder i membranen der er under karburatoren. Hvis du inden for den nærmeste fremtid skal skifte karburator, kan du vente med at skifte pladerne til du har det skilt ad. Det er jo ingen grund til at rode med det 2 gange
Hvis det ikke raslede inden du skiftede cylinder, er det jo sikkert cylinderen.
Jeg har ikke hørt om at disse cylindre rasler, men det lyder lidt tyndt. Det hele skal jo glide pænt sammen, og ikke rasle.
Du er sikker på at du ikke forveklser raslelyden med den dejlige alucylinder-lyd?

Har du husket at skifte dysen samtidigt med påsætningen af cylinderen? Har du husket at vende stemplet rigtigt? Stempelringen er også korrekt monteret? Har du spændt det hele rigtigt sammen?

Mordex.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 04-05-04 21:19

Stempelringene kun jo kun sidde på en måde og hvis jeg ikke havde monteret det korretkt ville jeg nok godt kunne mærke det ville jeg tro..For den trækker dælme godt og har en ret høj topfart selvom jeg kun køre med lovlig karburator...Så tror da ikke at den er monteret forkert...Nej har haft den til en mekaniker og han siger at den lyd ikke er helt normal...jamen dynsen er vel ikke nødvendig da jeg aligevel skal have skiftet karburatoren i næsye uge???Eller tager jeg halt fejl??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-05-04 21:31

Men stemplet kan vel vende en halv omgang - og så være ude af ballance.
Hvad med tændingen, står den rigtigt - det kunne måske være tændingsbanken.
Bare et par forslag.
Emesen.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 21:44

Der lyder jo til at være cylinderen, da det ikke raslede før skiftningen af den.
Når du montere en større cylinder, skal den bruge mere benzin. Derfor skal du skifte dysen til en større så der komme mere benzin ned til cylinderen. Ellers vil den jo sætte sig. Men om det er grunden til raslelyden kan jeg ikke sige. Det er det måske ikke når du nu siger at den trækker rigtigt fint. Rasler den også i tomgang? Har du pillet krumtappen? Det kunne jo være at krumtappen ikke kan holde selvom den burde. Måske går den skævt???? Måske det kunne være krumtapslejrene?
Har du skiftet til racingnåleleje? Raslede den med det samme eller kom lyden efter lidt kørsel??
Er det raslelyd eller bankelyd?

Med svar på alle de spørgsmål jeg har stillet, bliver det nemmere for Palle at svare

Mordex

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 04-05-04 22:06

Den rasler faktisk kun i tomgang..Den raslede med det samme..Den kommer op på ca 9500omdr. og tager ekstrem godt fat og ingen døde perioeder, så jeg tror nu ikke at det er noget med dyserne..Så omdrejninger kommer ned til baghjulet..
Der hørte et leje med som skulle sidde på enden af krumtappen hvor stemplet er og har skiftet det..Kan ikke huske hvad det leje hedder..Det er en raslelyd..Pilen på stemplet peger nedad ligesom på det gamle stempel, så den skulle være i vinkel..Det lyder som stempelringene, men jeg ved ikke helt..Jeg tror nu ikke at det er krumtappen der går skævt..Det ville jeg nok godt kunne mærke..Ja for den originale krumtap er testet op til 14000omdr, så den burde kunne holde til det da jeg ikke har hardcore tunet den..

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 22:13

Ok. Vi kan sikkert udelukke krumtappen. Det er helle ikke dysen. Det leje hedder nåleleje.
Hvis det havde været stempelringene ville den vel også rasle med fart på. Og havde det været stempelringene, ville mekanikeren nok opdage det.
Nå, jeg står nok af her. Jeg kan ikke komme med flere bud/ideer lige nu desværre .

Palle kommer nok
Held og lykke. Håber at det lykkedes for dig.

Mordex.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 04-05-04 22:48

Oki jamen du skal da have tak for din hjælp aligevel......Oki ekstremt dumt spørgsmål..Dyserne sidder da i karburatoren ikk`?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 22:50

Det er helt i orden. Jeg prøver altid så godt jeg kan
Og jo, dyserne sidder i karburatoren, nærmere i bundkaret.........

Mordex.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-05-04 23:05

Øhh pilen skal da vist vende opad og derved vendes stempelringene jo også og hvad med nålelejet i plejlstangen var der slør i tværpinden i stemplet det er ting der er vigtige og kan skabe lyde ???
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 23:07

Pilen på stemplet skal vende nedad mod udstødningsporten.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 04-05-04 23:10

nej der var ingen slør i nærheden af stemplet eller i stemplet..Vende opad???...Jamen hvis stemplet sidder forkert kan jeg da slet ikke køre eller???Mener da at pilen skal vende nedad...

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 23:11

Nu kommer Palle tror jeg

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 05-05-04 13:46

det er forskelligt fra mærke til mærke hvad vej pilen skal vende, så det kan godt passe at den skal vende nedad når den også gjorde det på det gamle stempel. Selvom stemplet vendte forkert burde den ikke rasle.

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 68 point
Dato : 05-05-04 19:26

Det kan jo være et par forskellige ting; Forkert indstilling af tændpunkt (derved tændings "banken"), Stempel der er vendt forkert og derfor kører stempelringens ende over kanten på en skyllekanal hele tiden, det kan være dit leje der ikke har det så godt og rasler (der er dog nok ikke noget der er faldet ud af lejet, da det ville have forvoldt et rimligt ødelagt krumtapshus), det kan være din cylinder og topstykke der ikke er spændt ordentligt fast, det kan være en pakning der ligger i vejen for dit stempel, puha det kan nok være flere ting men kan ikke lige komme på mere

Men gå dog ud og riv din cylinder af og få kigget alle delene igennem, og find fejlen svære er det jo ikke...!

Jon - Moped.dk

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 05-05-04 21:55

Den forbrænder fint derinde i kammeret...Tændrøret er lysebrunt.Det er også en raslen og ikke en banken.
Har hørt at sådan en alucylle og topstykke ikke skal spændes med mere end 1bar, hvilket ikke er ret meget..Men har dog spændt den optimalt vil jeg tro..
Fandt forresten ud af at den raslen også er der når jeg giver den gas.Skrev før at den kun var der når den stod i tomgang..Så det kan måske være en knækket stempelring som knækkede lige hvor jeg startede første gang efter monteringen af det nye kit...Lejet er også helt nyt da der fulgte et med..

Mange gange forsvinder fejlen ved at man tager det hele af og på igen..Det lyder underligt, men sådan noget sker tit har jeg hørt..

Men det er vel ikke værre end jeg kan gå til en forhandler og få ham til og se på både raslen og indstille min nye 17,5 karburator så den køre optimalt..Det er de sikkert 100 gange mere forstand på end mig og hvilken dyse der skal i så den kan køre i tomgang osv...

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 18-11-05 16:21

Tak for svaret Jon.