/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
jeg kan ikke finde nogle data om min vol~
Fra : mrdon
Vist : 2643 gange
100 point
Dato : 02-05-04 22:10

hej jeg har byttet mig til volvo penta påhængsmotor og det skulle være en 45hk der står volvo 450 på den. Den kører og starter godt , men jeg vil gerne vide lidt om men den som f.e.k.s hvad det korrekte navn/ nummer er på den og om man overhovedet kan få dele til den nogen steder da den er fra 1970 starten af 80 og da de ikke laver dele til dem mere kan det jo være et problem. Jeg har kigget på volvo pentas hjemmeside men der kunne jeg ikke finde noget , heller ikke på google

Kommentar
Fra : smut

Dato : 02-05-04 22:17

så hedder den måske kun penta 450 prøv og søg på det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 22:31

Du kunne prøve, at høre ham her om der er dele at få:
Volvo Penta forhandler Egå/Århus:
Drejer det sig om Motorer
Reservedele eller gode råd
er det ofte nemmere på tlf.

DIREKTE TLF.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-05-04 22:51
Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-05-04 06:55

Det har førhen været sådan at producenten (Volvo Penta i dit tilfælde) laver reservedele til en modelvariant i mindst 20 år efter modellen er udgået af produktion...sådan er det vist også for de fleste bilmærker (men det ved BjarneD sikkert ALT om?!) Jeg havde en Volvo Penta 7,5 HK Dieselmotor fra sidst i 60'erne. Den blev fra Volvo's side erklæret "død" for 8-9 år siden og så er det slut med reservedele fra Volvos side...det er herefter kun nye og brugte dele jeg kunne finde på diverse lagre og stumpemarkeder.
Forhør dig (evt. direkte hos Volvo Penta) hvor længe de har tænkt sig at "holde liv" i netop din model og om det så kan svare sig at "koste" for meget på din motor.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-05-04 10:25

Pallenoc: ???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-05-04 11:11

Jeg kan slet ikke finde påhængsmotorer på Penta siden, men jeg kan godt finde min egen AQ115/MB100, som er lige så gammel.
Gad vide om det er noget der produceres et andet sted, men det kan En VP forhandler som ham fra Egå nok give svaret på.
MV
Bjarne

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-05-04 11:21

BjarneD:
Du er jo i bilbranchen, så jeg mente at du havde svaret på det med reservedele...jeg er ikke 100% sikker hvad praksis er i dag?
Volvo, Yanmar, Ford, Perkins er idag på mange af deres modeller identiske i grundopbygningen...de har bare hver deres "udstyr" monteret på hver enkel modelvariant, så reservedele passer fra fabrikat til fabrikat...alt efter hvad du "falder" over i det område du befinder dig.

Uden at lægge hovedet på blokken så har Volvo Penta ikke prioteret deres program for påhængsmotorer særlig højt?!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-05-04 11:38

Pallenoc>> Jeg er nu ikke i nogen brancher længere, men jeg mener nu ikke at reservedelspolitikken er entydig. Det er blevet et udbud/efterspørgsel marked med en smule relation til at gøre kunderne trygge da manglende reservedele vil fremkalde for stor afskrivning på en bil.
På bådmarkedet er levetiden betydeligt længere og priserne meget, meget højere.
Jeg nyder godt af at min Penta AQ 115 er bygget op på en B20 motor og dem er der mange af og stadig reservedele.

På påhængsmotor området er der færre producenter en der er mærker og måske er Pentas lavet ude af "huset"??

Accepteret svar
Fra : pjk

Modtaget 100 point
Dato : 03-05-04 14:48

Hej

Jeg mener at disse Volvo påhængsmotore blev lavet på licens og navnet ARCHIMEDES PENTA dukker om i min hukommelse. Jeg tror ikke du kan få dele her i DK mere desværre.
håber det kan hjælpe dig.

MVH Per

Kommentar
Fra : smut

Dato : 03-05-04 20:11

prøv albertsen og holm i hedehusene jeg har før købt dele der til et gammelt z-drev der de forhandler volvo penta og har også værksted der

Godkendelse af svar
Fra : mrdon

Dato : 10-05-04 19:14

Tak for svaret pjk.
jeg har fundet ud af meget mere ved søge under ARCHIMEDES og jeg håber det giver resultat

Kommentar
Fra : Skagarak

Dato : 23-11-04 19:38

Jeg har et volvo penta drev aq270 jeg mangler oplysninger om hvor stor en motor der kan gå på dette drev