/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Gøgereden
Fra : Nik_
Vist : 1444 gange
20 point
Dato : 02-05-04 19:50

Original titlen er: One Flew over the Cuckoo's Nest

Hvad betyder det direkte oversat?

Mvh. Nik

Accepteret svar
Fra : NielsPT

Modtaget 30 point
Dato : 02-05-04 19:54

Det betyder: En fløj over gøgens rede..

Gøgen laver ikke rede og opfostrer sin unger som de andre fugle. I stedet lægger hunnen sine æg i andre fugles reder. Det går oftest ud over rørsangeren. Men mange andre fugle står på listen over plejeforældre. Typisk har gøgehunnen specialiseret sig i at snylte på netop en bestemt fugleart. Igennem generationer er gøgeæggets udseende ændret så det ligner plejeforældrenes. For hvis der er for stor forskel vipper de gøgens æg ud af reden.

Det er fordi Jack Nicholson bliver placeret på det der mentale-hospital, ligesom en gøgeunge bliver placeret i en anden fulgs rede. Malplaceret - den udgiver sig for at være andet end den er (lige som Jack gør)

I øvrigt en helt fantastisk film!

Mvh Niels

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-05-04 19:55

Direkte oversat:
En fløj over gøgens rede

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 02-05-04 20:03

Tak for svaret NielsPT.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-05-04 20:47

Nu kan cuckoo's nest jo osse slang for netop et sindsyge hospital! Pointet er jo at der ikke findes gøgereder, da gøge jo netop lægger æg i andre fugles reder, så i dette tilfælde kan man jo sige at Jack som jo egentligt spillede skør kom til at placere sig i sin egen rede? Ja fortolkninger er jo netop fortolkninger