/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Når Politiet Slår
Fra : ivanovic1
Vist : 507 gange
20 point
Dato : 02-05-04 12:28

Hej Alle,

Er blevet sat til at undersøge nogle ting, og tænkte på at I måske kunne hjælpe mig.

Har lige et par spørgsmål.

1. Må nogle politi betjente godt slå med køller hvis de føler sig troet, eller må de kun slå hvis de bliver slået?

2. Er der en lovgivning om hvad politimænd har lov til?

Hvis I kan nævne paragraffer ville det være perfekt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-04 12:37
Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-05-04 12:53

Nu har du oprettet en del spørgsmål omkring politiets brug af magtmidler.

Jeg er nysgerrig efter i hvilken forbindelse du er levet sat til at undersøge det, og af hvem?

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 02-05-04 13:03

Nogle personer spurgte om det var noget jeg kunne undersøge, så tænkte jeg hvorfor ikke spørge på kandu.....Ved ikke hvorfor.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-05-04 13:07

Og dermed har jeg fået besvaret hvor seriøst man kan betragte disse spørgsmål

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 13:17

1) Spørgsmålet er for subjektivt til at kunne besvares seriøst

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-05-04 13:21

Her er svaret:

1: Ja
2: Ja

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 02-05-04 13:25

Hvorfor Bjarne,

I spørgsmål 1 er det eneste jeg spørger om. Må politiet godt slå hvis hvis de føler sig troet, men der bliver ikke slået på dem? (I nogle lande må politiet ikke skyde medmindre de bliver beskudt, så jeg tænkte om der var noget lignende her hjemme)

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-05-04 13:27

Politiet er bemyndiget til at anvende nødvendig magt for at opretholde lov og orden, og dermed er de også bemyndiget til at bruge deres stave i en presset situation.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 13:35

I øvrigt hedder det ikke køller, men politistav.
Det er subjektivt fordi du stiller det for specielt op, men i øvrigt skal politiet på ingen måde afvente, at blive udsat for vold før de anvender magt. Truende vold er tilstrækkeligt så fremt mildere magtmidler ikke er tilstrækkelige.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-05-04 13:43

ivanovic1>

Husk at lukke dine spørgsmål, når du har fået et rimeligt eller godt svar.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 02-05-04 13:44

Det var på intet tidspunkt meningen at spørgsmålene skulle opfattes som subjektive, det med køller og politistave var en fejl som jeg tager til mig.

Tak for Jeres svar, jeg lader spørgsmålene stå åbne endnu, da der er ting som jeg ikke har fået svar på (f.eks. paragraffer) og ting som jeg gerne vil have uddybet, hvis der er nogle som eventuelt ønsker at komme med bemærkninger.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-05-04 13:56

ivanovic1>
Folk der har hjulpet ser jo også gerne at sagen lukkes efter en rimelig tid.
God søndag.

Bare et lille eksempel
(http://www.kandu.dk/dk/spg/23295)

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : blue_iz

Modtaget 20 point
Dato : 02-05-04 18:20
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 18:55

blue_iz>> Hvorfor går du op i antallet af points for du kan slet ikke få nogen superpoint som almindelig bruger

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 12-05-04 01:00

Tak for svaret blue_iz.