/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke up- eller downloade via FTP
Fra : Dysmorf
Vist : 490 gange
220 point
Dato : 01-05-04 13:20

Håber jeg kan få noget hjælp med dette her, da det er ved at drive mig til vanvid...

Jeg har i godt 2 måneder ikke været i stand til at up- eller downloade fra nogen som helst FTP-sider. Jeg har prøvet at bruge CuteFTP, SmartFTP og Internet Explorer i både Auto-detect, PORT og PASV modes. Ydermere har jeg prøvet at ændre transver modes til Auto-detect, ASCII og Binary, men uden held.

Jeg får følgende fejl ved forsøg på download i CuteFTP:
NOTE:>    New transfer created for \"test.html\" <1128>
STATUS:>    Transferring file "/test.html"...
COMMAND:>   TYPE I
      200 TYPE is now 8-bit binary
COMMAND:>   PASV
      227 Entering Passive Mode (195,47,247,59,234,19)
COMMAND:>   RETR test.html
STATUS:>    Connecting ftp data socket 195.47.247.59:59923...
      550 Requested action not permitted.
ERROR:>    Requested action not taken (e.g., file or directory not found, no access).

Jeg sidder på et lokalnetværk, men alle andre jeg har spurgt kan sagtens downloade og uploade, så det er kun mig der har problemer.
Det skal siges at jeg sagtens kan browse FTP'er, ændre attribs, slette og oprette mapper da dette ikke indebærer en overførsel.
Dette gælder for ALLE FTP'er, så det er ikke et enkeltstående tilfælde.

Min IP-konfiguration:
IP-adresse: 10.0.23.23
Undernetmaske: 255.255.0.0
Standardgateway: 10.0.0.1
DNS: 194.239.134.83

Aktiverede elementer:
Klientprogram til Microsoft-netværk
Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
Internetprotokol (TCP/IP)

Jeg har prøvet både med og uden Windows XP's indbyggede firewall. Jeg har ingen 3. parts firewall installeret.

Jeg håber at kunne få nogle kvalificerede bud.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-05-04 13:39

Har du beregnet om du har opbrugt det antal Mb du har til rådighed på din hjemmeside, hvis dette er tilfældet kan du simpelthen ikke uploade mere, men godt, som du selv skriver, rette det der er uploadet.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-05-04 13:58

"Du får tilsyneladende adgang til FTP stedet, men kan ikke foretage overførsler."
Din opsætning er lavet til en router. Har du overvejet om det er routerens firewall/NAT der spærrer og har du tjekket om dem der kan har samme opsætningsforudsætninger som dig.
Du får tydeligvis ikke tilladelse til at foretage en transmission hvilket normalt vil lede tab´nken hen på forkert login til FTP stedet.
Jeg kan ikke komme i tanke om mere ud fra det du skriver.
Er det en webhost eller bare enekstern datahost?

VH
Bjarne

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 01-05-04 14:09

Jeg har ubegrænset trafik... Det er hos b-one (webhost) og jeg har talt med deres support, og de kunne ikke se at fejlen skulle ligge hos dem. Alle jeg har talt kan sagtens up- og downloade fra dette netværk.
Jeg har talt med den netværksansvarlige her, og han siger at indstillingerne burde være korrekte og at der ikke er noget at ændre... Min eneste frygt er at en formatering vil løse problemet...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-05-04 14:21

Hvordan kommer man til at tale med nogen hos B-One, det ville jeg gerne i stedet for den sludder for en sladder på e-mail de giver
Når du kan få adgang til at foretage dig ting på serveren må begrænsningen ligge på din egen computer, som du jo er inde på (formatering), men jeg kan ikke se at det skulle være nødvendigt, at gå så drastisk til værks.
Jeg bruger selv TotalCommander som FTP program og det er enklere, at sætte op end de fleste freewareversioner
http://www.totalcmd.dk/index1024.html
Det jeg mener er, at du skal nok tjekke din FTP opsætning grundigt og en anden mulighed er at fjerne netværkskortets opsætning i enhedshåndtering og så sætte det op igen forfra (TCP/IP kan jo ikke slettes i XP). Der er jo så mange indstillingsmuligheder, at en markering eller mangel på samme kan gøre en stor forskel.
Nogen konkrete forslag kan jeg ikke give da dit problem er noget specielt.

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 01-05-04 14:29

ok, jeg prøver at fjerne netværkskortet fra enhedshåndtering... Men det der undrer mig er bare at jeg kun bliver nægtet at downloade og uploade...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-05-04 14:36

Det undrer også mig og rent logisk burde fejlen findes i FTP programmet.
Hvis du kan downloade normalt burde det jo ikke ligge i dine egne netværksindstillinger.
Når jeg har været kørt fast omkring netværksproblemer på en enkelt ud af flere maskiner har jeg flyttet maskinen hen til en anden netværksopkobling og har prøvet derfra, men det burde også kunne gøres ved at flytte din forbindelse til en anden port på routeren.

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 01-05-04 14:41

Jeg har ikke fysisk adgang til routeren, og der sidder godt 100 mennesker tilsluttet... Måske jeg skulle prøve at lade min bærbare tilslutte og se om der også er problemer med den...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-05-04 14:43

Det var en god idé, hvis den heller ikke kan må du vride armen rundt på administratoren

Kommentar
Fra : esbenr5508

Dato : 02-05-04 10:40

Det lyder som om den anvendte port er lukkket evt. af en firewall. Har du prøvet at tilgå ftp adressen via command-prompten og så kopiere en fil ad dén vej?

hvorvidt du kan downloade eller ikke, har for så vidt ikke noget med opsætningen at gøre. Drop dét der med at tage netkortet ud også videre. Det skaber bare flere problemer med windows. Hvis du kan tilgå (logge på FTP'en) burde du også kunne downloade og uploade fra den. Hvis du kan oprette og slette mapper har du også læse/skrive rettigheder.
Prøv at uploade fra én af de andres computere. Virker dét ligger fejlen jo i din computer. Har selv haft b-one og ingen problemer med dem. Husk at du kan slå passiv FTP fra og til i windows. Når du sidder bag en router skal du køre med passiv FTP, ellers kan man ikke overføre store mængder data. (lyder som dét der er dit problem). Du kan risikere at hvis windows er sat til Aktiv FTP, går div. ftp-programmer ind og bruger dén indstilling og tilsidesætter de der er sat i programmet. Så prøv at enable passiv FTP i windows. Dette gøres som følger:

- I Internetexplorer går du ind under funktioner -> internetindstillinger.
- Vælg fanen 'Avanceret'
- Markér: 'Aktivér mappevisning til FTP-steder' samt Brug passiv FTP

Så skulle du være køreklar. Prøv evt. at genstarte. - Men sæt ikke dine forhåbninger for højt, Windows kan være MEGET besværlig at arbejde med.

mvh Esben

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 02-05-04 18:58

Som jeg skriver har jeg prøvet både PORT og PASV modes allerede, så det er ikke det der er problemet... Det har ikke hjulpet at genistallere netkortet heller... Som jeg også skriver bruger jeg CuteFTP og det arbejder uafhængigt af Windows opsætning (se også det jeg har skrevet...)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 19:08

Netkortet var et langskud, men jeg er ikke i tvivl om, at du ville være parat til at prøve selv det når du har forsøgt så meget som tilfældet er.
Jeg mistænker porten i routeren, men det kunne du jo prøve ( indirekte ) med din bærbare. Kan den udføre handlingen må fejlen ligge på din PC.
Den der med passiv FTP, som Esben så flot slynger ud skulle jo så forhindre mig i at håndtere FTP, men det gør den ikke og jeg har kontakt med flere servere, både med FTP og FrontPage web ul/dl.

Kommentar
Fra : esbenr5508

Dato : 02-05-04 20:44

Til Bjarne.

JEg kører selv med aktiv FTP via en router så jeg er ikke i tvivl om at det også kan virke. Det med den passive var fo at være sikker. Der er nogen type routere samt firewalls der ikke understøtter aktiv ftp.

Hvis det er blevet tjekket (og det må vi jo gå ud fra idet han har snakket med netværksadministratoren) at porten i routeren er sat op lige som de andre porte der virker - kan det jo ikke være det...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 20:54

Måske har netværksadm. tjek på det måske ikke.
Hvis man tager for meget for givet finder man aldrig løsningen, men alt andet lige så er det en hård nød fordi der netop er adgang, men der mangler åbenbart tilladelse til up/down. Jeg kan ikke umiddelbart komme på noget der kan lave den begrænsning i brugerens PC med de oplysninger der er givet.

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 02-05-04 20:59

jeg skal da gjadeligt oplyse andet hvis det er nødvendigt... men jeg kunne ikke lige komme på andet relevant...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 21:03

Du kan vel kun fortælle om det faktiske , men jeg skulle måske have udtrykt mig lidt klarere.
(jeg kan ikke finde på andet ud fra det konkrete problem)

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 06-05-04 17:45

Hej igen... Jeg har fået lokaliseret problemet. Det var en feljkonfiguration i routeren, men tilsyneladende kendte ingen til den og det var kun mig der var påvirket af det.

Jeg ville gerne give jer point for at have hjulpet, men det ville jo være forkert da ingen rigtig har svaret.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 220 point
Dato : 06-05-04 18:10

Nå det mener du!
Citat
Jeg mistænker porten i routeren, men det kunne du jo prøve ( indirekte ) med din bærbare. Kan den udføre handlingen må fejlen ligge på din PC.

Bortset fra det bør du lukke spørgsmålet ved at acceptere et indlæg og hvem du vælger er jeg ligeglad med.
Det er jo ikke lige hvem vil være millionær eller jeopardy, men bare nogen brugere der forsøger at hjælpe så godt de kan.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 06-05-04 18:13

Ja, men hvad skal jeg gøre eftersom flere har kommet med det bud...? Kan jeg dele pointene op?

PS: Jeg ventede faktisk også et svar som dig ;)

Godkendelse af svar
Fra : Dysmorf

Dato : 06-05-04 18:15

Tja, efter nærmere eftertanke har du faktisk fortjænt pointene...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-05-04 18:25

OK, jeg var tæt på et par gange, men det er ikke pointene der er afgørende.
Hvis jeg bare har kunnet hjælpe på en eller anden måde er det jo godt for man kan ikke købe noget for de point.
Selv Tak!

Hilsen
Bjarne