/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad er sporvide?
Fra : Bragesvej
Vist : 1032 gange
20 point
Dato : 01-05-04 11:20

Sporviden må ikke være større end den sporvidde bilens fabrikant har bestemt da han fik standardtypegodkendt bilen.

Hvad betyder dette..jeg ved det har noget med dæk at gøre...men hvad?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 01-05-04 11:33

Sporvidden er bdden på sporet, altså afstanden mellem dækkene i bilens bredde

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 30 point
Dato : 01-05-04 11:34
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-05-04 11:37

Citat
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-04 11:57

Jakjoe: fra dækmidte til dækmidte? altså fra det ene dæk til det andet?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-05-04 12:05

Ja, midten af det ene dæk til midten af det andet dæk, når det er monteret på bilen.

Det er fundet i det link jeg sendte tidligere, under Myndighedskrav til dækmontering.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-04 13:16

Ok det må være fordig jeg køre med for brede fælge? men det forstår jeg ikke, jeg køre med 215x65 r15 det er det, der står i manualen til bilen?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-05-04 13:39

bragesvej>
Jeg er ikke med
Hvad er spørgsmålet nu ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-04 14:12

Hvorfor er sporviden for stor? det er jo standard dæk til min previa på alufælge.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 16:17

Nogle fælge er "forsat" og det forøger sporvidden, så selv med orgl. dæk vil din sporvidde være for meget.
Er det orgl. Toyota fælge med forsætning beregnet til Previa, så har toyota også nogle godkendelses papirer som du kan tage med til synshallen.
Emesen.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-04 21:36

"forsat" hvad er det? en skive der får fælgen til at rave længer ud?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-05-04 21:42

Forsat - en skive - ja og nej. Man kan eller kunne købe ulovlige sporviddeforøgere (bl.a morris mascot) som flyttede hjulet længere ud.
Men der fremstilles også lovlige fælge med forsætning (og ulovlige)
En forsætning kræver at lejer og ophæng kan "tåle" dette større bræk.
Emesen.

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 05-05-04 07:07

- men men men. Hvis dine dæk/fælge ikke stikker ud over skærmkanten (stil dig lige ud for hjulet og læne dig indover og kig ned...), og ikke går imod hjulkasserne når du drejer, så plejer der ikke at være problemer ved syn. Og det skal være nogle meget skæve størrelser for at det slider hårdt på hjullejerne.
Men tag kontakt til den lokale Toyota-forhandler. Al den venlighed de reklamere med i reklamerne, forpligter vel

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 05-05-04 07:32

Det eneste jeg kan se er ved baghjulet er (det ene af dem står lidt skråt, altså hæller lidet ind af på toppen, hvad er det?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-05-04 08:22

Slidte bøsninger i stræberarmene.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-05-04 09:51

Jeg skal have sporet bilen, som jeg forstå det, er det at få hjulet til at stå helt plant/lige/ på jorden?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-04 10:34

Forhjulssporing: spidsning/camber/caster
spidsning er hvor meget den forreste del af hjulene er tættere på hinanden end den bageste del (meget nøjagtigt på en forhjultrækker)
Camber er den lodrette stilling som hjulene har (normalt lidt lidt ind for neden)
Caster er den lodrette fremadgående vinkel hjulet har i forhold til omdrejningspunktet (det underste leje er lidt længere fremme end det øverste)
Du kan ikke selv justere noget af dette så det passer godt nok.
Alt efter baghjulsophængstypen justeres sporingen på baghjulet. men det skal være lige meget i begge sider.
Eks. VW 412 kan justeres i alle retninger.
Fjedre og støddæmpere bør udskiftes parvis.
Eyvind.
PS. Håber jeg husker rigtigt - ellers ret mig.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-05-04 16:11

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-05-04 19:46

Jeg siger også tak

mvh
jakjoe