/ Forside/ Interesser / Helbred / Fitness / Spørgsmål
10  granner01 200
Mave muskler?
Fra : gr8
Vist : 1183 gange
5 point
Dato : 30-04-04 11:21

Kan nogen fortælle hvordan man kan træne nederste del af maven, samt siderne?
Den øverste del af maven har ok muskler, men den nederste del og siderne, føler jeg er lidt "slasket".
Jeg søger ikke vaske bræt, eller jo måske gøre jeg ;). Er det kun dem der tager sterioider der kan få det vaske bræt?

Er der nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-04 12:13

Mon ikke du kan finde det du søger via http://www.gomotion.dk/pe1.asp?p_id=174
Jo! Alle kan (eller næsten alle) få et "vaskebræt", det drejer sig bare om motion, motion, motion, motion og atter motion. Svømning er et godt alternativ.
Hygge...
Søren

NB: Er absolut ikke selv "sportslig"

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 30-04-04 12:41

Undskyld, men jeg kan ikke lade være.........
Citat
Er det kun dem der tager sterioider der kan få det vaske bræt?

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 30-04-04 13:25

Hej!
Jeg vil foreslå at du går ind på denne side: www.dinkrop.dk
Der står meget om alle mulige forskellige øvelser. Hvis der ikke lige står noget om at træne maven, kan du skrive en mail til ham som har hjemmesiden. Han er utrolig dygtig.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 30-04-04 14:33

eller hvad med her:
www.getbig.dk

mvh Niels

Kommentar
Fra : Smilla94

Dato : 30-04-04 14:42

Hei!
Jeg har hørt det skulle være godt med skrå mavebøjninge!!

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 30-04-04 19:36

CLAN Absolut en god side!! Tak for det. Men under mavebøjninger ser jeg ingen steder, hvordan man træner den nederste del af maven. Er det mig der er blind?

Kommentar
Fra : Rune454

Dato : 01-05-04 12:16

Det nederste del af maven træner du ved at ligge på en bænk eller lignede og svinge benene op til lidt over 90 grader.. det vil du helt automatisk kunne mærke ;) Sakl det være ekstra hårdt ligger du med numsen ud over bænken, så du kun ligger på ryggen.

Vil du gerne træne siden er det ikke nok med skrå mavebøjninger.. det giver, som ordet hentyder til, siden af mavemusklerne, og ikke siden.
Istedet skal du tage et kabel ( hvis du træner i et fitnesscenter kan du spørge instruktøren hvad det er ) og så stiller du dig op med siden til kablet og svejer til venstre, hvis kablet er til højre for dig. Du skal ikke hive med armen, den skal holdes strukket.
Hold føderne i jorden samtidig med du trækker til den ene side.
Tag 3 x 20-25 gentagelser så du ikke får en stor muskel i siden som nogle har.. så musklen rent faktisk hænger ud over bukserne :)

Men vær opmærksom på at du ikke får vaskebræt alene ved at træne maven, medmindre du er ultra tynd.. hele kroppen skal trænes så rasler fedtet nemmere af dig. Husk at du ikke taber dig mere på maven ved at tage mange mavebøjninger, det får du kun en stærk mave af, kroppen er jo i harmoni og taber sig lidt meget over alt, alt andet lige.

Held og lykke med det. Var forklaringen lidt vanskelig så be mig om at uddybe det lidt :)

Rune

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 01-05-04 15:06

Var forklaringen lidt vanskelig så be mig om at uddybe det lidt :)

Må jeg få det uddybbet lidt? Da jeg er i tvivl om hvad du egetlig mener. TAK

Accepteret svar
Fra : Rune454

Modtaget 5 point
Dato : 02-05-04 00:21

Oki går ud fra du mener det med siden.. ellers må du skrive igen :)

Forestil dig du står foran et spejl. På din højre side er et kabel du kan hive i. Du tager fat med din højre arm om det kabel der helst skulle være i fodhøjde så du virkelig kan trække.
Du sørger for at strække armen ( din højre ) og begynder at sveje til venstre, og mærk strækket i din højre side. Du skal sveje præcist til siden, ikke halvt til siden og halvt frem eller halvt bagud, præcist til siden. Måske kan du ikke mærke det istarten men efter 20 gange burde den gøre ondt i din venstre side.
Når du er færdig med den ene side vender du dig selvfølgelig bare om.
Husk at holde føderne i gulvet, de må ikke løfte sig fra jorden.

Håber det var en lidt bedre forklaring, hvis ikke så skriv igen..

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 03-05-04 21:22

Jeg har forstået det nu. Tak for det

Kommentar
Fra : michaelebeltoft

Dato : 08-06-04 21:37

Spørgsmålet vedr. vaskebræt er ofte noget som bliver vendt i fitness fora på nettet. Den vigtigste pointe er at udelukkende en lav fedtprocent og ikke store mavemuskeler, giver markeringer (en synlig definition af mavemusklerne).

Her to eksempler, det første er udtryk for flertallets opfattelse af hvad der giver vaskebræt. Søren er en opdigtet person
Eksempel 1.
Søren træner en milliard mavebøjninger. Da han starter træningen har han en fedtprocent på 15 og det samme har han da han har fuldendt sin langsigtede træningsplan. Har Søren fået vaskebræt? Svaret er nej, for Søren's mavemuskler er stadig ikke tydeligt, da laget af fedt dækker over dem. Rent faktisk vil Søren se ud som om han er blevet tykkere da hans skjulte mavemuskler har øget deres volumen, maven hænger altså ud.

Eksempel 2.
Søren vil sænke hans fedtprocent. Søren indtager færre kalorier end han forbrænder, og begynder dermed at tære på kroppens fedtreserver. Det kan opnåes gennem en øget daglig aktivitet eller en ændrig i kosten. En kombination af begge vil selvfølgelig være den bedste løsning. Da hans fedtprocent når ned på et rimeligt niveau 7-9% har Søren synlige mavemuskler. Volumen af disse mavemuskler er måske ikke tilfredsstillende, ligesom at nogen ikke er tilfreds med størrelsen af deres biceps. Det er her specifik mavetræning kommer til sin ret, når vi snakker "vaskebræt".

Summa summarum, man kan få vaskebræt uden overhovedet at træne mavemusklerne. Det er udseendet af mavemusklerne man kan ændre ved at træne dem, men det er jo ikke sjovt når man ikke kan se dem...

Min baggrund for svaret er at jeg tidligere har fungeret som fitness instruktør, samt selv har haft en stor personlig interesse for alt muligt fysisk aktivitet, specielt det der er kendt for bodybuilding, hvilket jo direkte oversat betyder krosbygning eller kropsskulpturering om man vil.

En sidste kommentar..., du spørger om det kun er dem der tager steorider der får vaskebræt. Tendensen er faktisk det modsatte, så steorider vil på ingen måde gavne dit maveprojekt.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 13-08-04 18:58

Min erfaring (som stemmer overns med ovenstående) er følgende: Fedtet sætter sig hovedsagligt i en pølse rundt om maven, og giver de såkaldte håndtag. Fedtet sætter sig ikke i samme grad lige under brystet, og det kan derfor nemt komme til at se ud som om den øverste del af maven er mere trænet end den nederste, selvom dette ikke er tilfældet. Ganske enkelt fordi de nederste mavemuskler er gemt bag fedtlaget.

Godkendelse af svar
Fra : gr8

Dato : 10-03-06 16:48

Tak for svaret Rune454.