/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ny harddisk
Fra : frederikshavn
Vist : 348 gange
50 point
Dato : 29-04-04 16:57

jeg har lige købt en ny hd. mkr.samsung 160gb,og brugte partionmagic til at oprette den med,men efter at have genstartet pc'eren,mangler der 68mb,som jeg ikke aner hvor er,hvad skyldes det,det er en slave,bruger win xp pro

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-04-04 17:04

Gå i kontrolpanet >administration > computeradministration > diskhåndtering, se om der er noget på drevet der ikke er klargjort ellers kan du gøre det ved at højreklikke på drevet.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-04-04 17:09

I øvrigt er det meget nemt at klargøre en ny disk i diskhåndtering for windows XP finder det selv hvis jumper og bios står rigtigt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-04-04 17:13

Opdater dit styresystem/bios
Vises der et tomt område i PM eller i diskhåndtering (findes både i win2000 og XP)
Det er måske et spørgsmål om din bios kan håndtere så stor en HD
Emesen.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 01-05-04 15:44

Hej frederikshavn

Det er hvad den bruger til div. tabeller de 68mb så det er ret normalt, der er absolut ingen grund til bekymring.!!

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 10-05-04 17:12

I må endelig ikke høre på frostys, han må have fået frost på hjernen

At der mangler SÅ meget skyldes helt klart at din bios ikke kan anvende så stor en hd.
Prøv at gå ind på din bios-producents hjemmeside og bed til at du kan downloade en opdatering for ellers vil du aldrig kunne få meget mere ud af din hd.

Det kan også give lidt ekstra at opdatere til den nyeste XP Service Pack og formatere til filsystemet NTFS.

Yderligere skal du være opmærksom på den gamle klassiker med at hd-producenterne ikke opgiver deres hd-størrelser i egentlige GB, men i milliarder bytes så en hd der er angivet til 160GB teoretisk kun kan indeholde omkring 150GB.

Jeg har netop selv købt en harddsik på 160GB, og det er lykkedes mig (med megen møje og besvær) at gøre 153GB anvendeligt - så det burde være muligt for dig at få bare en smule mere plads.

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 10-05-04 19:14

Den øvre kommentar tager så udgangspunkt i at der menes 68GB og ikke 68MB.
(Dog er bemærkningen til frostys stadig berettiget da pladsen som hd'en anvender til positionering ikke mere indregnes i selve hd-pladsen)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-05-04 19:27

Øh, jeg forstår ikke kommentarerne til frostsys, det er da frederikshavn der har spørgsmålet, men jeg kan godt følge frostsys forklaring.

//bentjuul