/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
BBQ på stranden - Tips FJERN DEN
Fra : CLAN
Vist : 2292 gange
1 point
Dato : 29-04-04 10:18

Ups! Der var det mig som "jokkede" i det... det skulle ikke ind under Tips - Sorry

Fra "legind"

Citat
en lille tilføjelse til tippet "Pas på ved grilning men engangs gril i sand"

husk at fjerne grillen efter brug da den ikke er rar at sætte fødderne i for et stykke tid siden var der et barn der kom til skade med hænderne fordi nogen ikke havde fjernet grillen men bare havde dækket den over med sand
og jeg mener ikke det er lovligt at grille på stranden

Der tager du helt fejl... det er sandet under grillen, som bliver op til over 1000 grader.
Ved at fjerne engangsgrillen "kamuflere" du stedet, og børn eller voksne kan jokke i "området" med skoldning/forbrænding til følge. Hæld derimod rigeligt med vand på stedet hvor grillen er "udbrændt" - ved stranden skulle der jo være rigeligt af det !!

Hellere lade grillen stå åbentlyst end fjerne den... selv om det er noget svineri. Herved skjuler du ikke det "varme område". Hvis der ikke hældes vand på området !

Go' sommer
Søren

Accepteret svar
Fra : zomp

Modtaget 11 point
Dato : 29-04-04 10:27

eller brug det tilhørende stativ!!

"opskrift"

1 Grav et "dybt" hul, dvs. grillen skal være i samme højde som sandet når den står på stativet.
2 Tænd grillen, gril kylling, mørbrad, pølser osv. alt efter smag.
3 Dæk hullet til når du er færdig, bemærk sandet er IKKE 1000 grader, men måske 100-200 men kun lige i overfladen, køles ned med det samme du putter sandet fra hullet ned i igen!!
4 Husk at tage din grill med hjem, hvis der er for varm hæld vand på som Søren skriver

mvh

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 10:34

Nu hvor emnet er førstehjælp, så har jeg lige været i Skotland og fået fornyet mit certifikat (Extended First Aid - Offshore). Certifikatet holder i 3 år, og siden sidst... så er der sket store ændringer. Derfor vil jeg tilråde alle at holde sig ajour med de sidste ændringer, som b.l.a. er inden for blødninger, aflåst sideleje, hjertemassage (2/15) mv.

Det danske sprog er forunderligt, men det engelske har en god guide inden for 1'ste hjælp "Doktor-ABC" DRABC hvor denne huskeregel står for:

D = Danger
R = Response
A = Airway
B = Breathing
C = Circulation

Dette er rækkefølgen for førstehjælp... også i Danevang

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 10:35

Antal grader... du har ret, men overdrivelse fremmer forståelsen

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 29-04-04 10:42

haha, ja, men det kunne ellers være smart, så kunne man lave et eller andet i glas til sin mors julegave....!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 10:43

zomp... nu er det jo svært at bruge "tilhørende" stativ på en engangsgrillert, som jo kun er en foliebakke med rist og kul

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 29-04-04 10:49

der er på LANGT de fleste ENgangsgrills tilhørende stativ, det er derfor jeg skriver: "tilhørende" i Metro har de nogle med tilhørende, ud over grillen + kul + rist:

tændstikker
redskaber
stativ
servietter
vådservietter
affaldspose

Ved ikke om jeg har husket det hele......men de koster en rund 20 krone incl. moms pis og papir (må gerne låne mit Metrokort)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 10:49

Citat
Engangsgriller og røde tæer
Engangsgrillen har vundet stærkt frem de senere år. Der er dog to store ulemper ved engangsgrillen.
Når engangsgrillen er brugt på stranden, kan sandet under grillen blive flere hundrede grader varmt i lang tid efter. Hvis grillgæsterne forlader stranden uden at afkøle sandet vil de efterfølgende strandgæster få slemme forbrændinger, når de - intetanende - træder i det varme sand. Vær derfor meget omhyggelig med at sprede eller på anden måde afkøle sandet inden I forlader stranden.
Et andet ”men” ved engangsgrillen er, at de giver meget affald, blandt andet trådnet og foliobakke. Af miljøhensyn er den derfor en dårlig idé. Men den er billig, og den gør det muligt at grille mad hvor som helst. Efter endt grillning skal grillen bare smides ud. Og det er jo helt i tidens ånd.

http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/lokalpresse/flere-grillraad/

Kommentar
Fra : legind

Dato : 29-04-04 11:03

det er helt fint men det er ikke tilladt at grille eller ha åben ild på stranden

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 29-04-04 11:16

det er heller ikke tilladt at køre for hurtigt
40 = 40
50 = 50
60 = 60
70 = 70
80 = 80
90 = 90
110 = 110
eller hente Britney Spears med Kazaa, eller kigge ind af din nabos vindue, eller køre "gratis" med S-Tog, eller EJE et TV uden at betale licens, eller ha hund uden forsikring, eller køre på cykel uden lys efter lygtetid, eller eller eller eller eller eller eller eller eller eller eller ..................!!!

-----> LEGIND: Come on man........!

mvh

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 11:16

legind... du har da delvist ret, og meningen var jo også velment
Nu sker det da tit, at der grilles på stranden. I klitterne må man ikke... men på det åbne strandstykke, er der ingen som vil retsforfølge dig. Her er et enkelt eksempel...

Citat
Det må man ikke
På de klitfredede arealer er det forbudt

at ødelægge plantevæksten, f.eks. ved at rutsche i klitten
at foretage gravearbejder
at bygge, anlægge veje, anbringe hegn, bænke, trapper, fliser, skilte, flagstænger, antenner o.l.
at campere under nogen form
at bruge åben ild, f.eks. tænde bål, grille osv.
at køre bil, cykle og ride
at opholde sig nærmere andres bolig end 50 m
at efterlade papir og andet affald
at undlade at have hunden i snor
På nogle strandbredder (den flade strand) er det dog tilladt at køre bil, cykle og ride, og under visse forudsætninger er det tilladt at afbrænde kvas.

Nu ligger landet jo således, at der også køres for stærkt på de danske landeveje osv. osv. så der er også "folk" som vil grille på stranden. Personligt foretrækker jeg min egen have, her knaser det ikke så meget imm. tænderne og der er ingen fare ved at snuppe et glas rødvin ekstra, da jeg jo ikke skal køre hjem.
OK! Ikke alle har den mulighed, og så er det jo fint, at du og andre kommer med et velment råd, så ingen kommer til skade. Jeg protesterede KUN imod at dække det hele til, og herved kamuflere "the hot spot".

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 11:18
Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 11:32

Tak for svaret zomp.
Emnet er vist .... afkølet

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 29-04-04 12:46

HA.....! nej, skal da grille hele sommeren........mmmmmmm
vi grillede for 5. gang i år i går, dejlige T-bones, det var dog derhjemme!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 12:55

Ja der er lidt for koldt på stranden... endnu
Jeg har en "overdækket", så der grilles hele året rundt, både i min Gas- og kul- grill (har også en røgeovn - opvarmes med gas).

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 29-04-04 13:01

hvor køber du smuld? og hvad giver det bedste (smag) resultat?

jeg bruger det fra intersport, en lille pose for 20,- der er til 4-5-6 gange alt efter hvor stor en laks du varmryger

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 13:13

Du gir' da ikke 20,- bamser for en lille pose... tsk, tsk, tsk
Jeg køber en sæk bøgesmuld (ikke chips, har jeg også) igennem vores lokale slagter. Hos ham giver jeg 100,- for en sækfuld, men jeg kender ham også... altså må det være indkøbsprisen.
Jeg varmryger ikke laks, kun ørreder + en masse andet. Størrelsen på dem ligger på en 2-400 g.
Kan varmt anbefale at læse Kringelbachs salte- og røgebog.
Georg Kringelbach - Chr. Erichsens Forlag, København
ISBN 87 555 0241 5

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 13:18

NB: Ibland f.eks tørrede enebær (købes hos matas) - knus dem.
Ditto har geg lavet lidt heldige forsøg med halm (meget lidt). Det benyttes jo f.eks til rygeost.
Kyllingen fra kringelbach kan jeg "varmt" anbefale

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 29-04-04 13:21

har enebær, (og halm) vil prøve det med enebærne, det lyder godt...... og kylling er jo heller ikke af vejen!!

thx

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 13:28

Links til smuld
* http://www.danskrogsmuld.dk/

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 13:30
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 13:31

• KSV, Barupvejen 33, 4652 Hårlev, Tlf. 24 24 10 69

• Fynbo Røgeovn, Solbjergvej 18, Diernæs, 5600 Fåborg, Tlf. 62 61 97 25

• Steffen Olsens Eftf., Lumby Tårup vej 55, 5270 Odense N, Tlf. 65 95 50 84

• Fiskehandler Hans Møller, Dytmærsken 8, 8900 Randers, Tlf. 86 42 07 99

• Carl Nielsen & Søn, Nyholmsvej 16, 8900 Randers, Tlf: 86 42 06 88

• Tømmergården Thisted-Hanstholm A/S, Industrivangen 2, 7730 Hanstholm, Tlf: 96 55 73 00

• A/S Spanwall, Tissøvej 41, Jordløse, 4490 Jerslev sj, Tlf: 70 26 01 81

• Sydsjællands Tømmerhandel, Ny Esbjergvej 7 - 9, 4720 Præstø, Tlf: 55 99 14 12

• Schous Flytteforretning, Gl. Rønnevej 25, 3730 Nexø, Tlf: 56 49 25 00

http://home18.inet.tele.dk/kalle/