/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Cand.merc. eller cand.oecon.?
Fra : tina_jensen
Vist : 3092 gange
20 point
Dato : 29-04-04 08:24

Jeg overvejer at læse økonomi i Århus for at få et godt job i en virksomhed. Første tænkte jeg på cand.merc., men jeg har læst i Jyllandsposten's JPÅrhus den 19. November 2003, at de studerende på Handelshøjskolen i Århus siger, der hersker faglig middelmådighed på Handelshøjskolerne. En undersøgelse i Jyllandsposten onsdag den 22. januar 2003, siger også, at de to førende økonom-uddannelser (oecon og polit) deler magten: cand.oecon'erne fra Aarhus Universitet sidder på en række af de mest ansvarsfulde direktørjobs i erhvervslivet, mens cand.polit.'erne har de indflydelsesrige stillinger i centraladministrationen. Cand.merc'erne klarer sig meget dårligt i undersøgelsen. Jeg har også læst på AC's web i arbejdsløshedsstatistikken, at unge cand.merc'ere har en arbejdsløshed på langt over 35%.

Er cand.merc. en god nok uddannelse? Hvordan finder jeg den bedste uddannelse? Hvor kan jeg læse om kvaliteten af uddannelserne?

Tina

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-04-04 10:23

Du skal primært tænke på om du vil arbejde i det private erhvervsliv eller i offentlig administration. Det er i store træk her vandene skiller.
Hvis du interesserer dig mest for det private erhvervsliv skal du læse cand.merc, vil du som sagt i off. adm. skal du læse polit.
Du kan i øvrigt også læse cand. merc. på universitetet, hvilket præger det faglige niveau.

Kommentar
Fra : Arkin

Dato : 29-04-04 13:01

Hej Tina
Fordelen ved cand.merc studiet er at du kan vælge overbygning og derved specialisere dig i et emne du finder interessant - f.eks. jura, finansiering, revision og mange flere. Du kan læse mere om overbygningerne på Handelshøjskolernes hjemmesider.
Selv læser jeg jura på Århus universitet men en af mine venner er cand.merc.jur fra Handelshøjskolen og har haft mange af de samme fag som jeg men derudover også en masse økonomiske fag der gør ham egnet til langt flere jobs en jeg er. Det er ikke mit indtryk at fagligheden på Handelshøjskolen er middelmådig; den er måske knap så hard-core teoretisk som uni-uddannelserne, men til gengæld er den mere direkte rettet mod erhvervslivet.
Før jeg startede på jura læste jeg et år på økonmi ved universitetet, men droppede ud da der var ALT for meget matematik og statistik i det for mig. Men som sagt tror jeg ikke der er kvalitetsforskelle - kandidater fra begge uddannelsesinstitutioner er højt kvalificerede.
Og hvad angår ovenstående kommentar om den private contra den offentlige sektor, er det vist rigtigt nok vedr. cand.polit, men cand.oeconerne fra Århus ender også ofte i den private sektor sammen med cand.mercerne.
Endelig bør du overveje hvilken studieform du bedst kan lide. På handelshøjskolen skriver du mange opgaver - ofte med en eller flere makkere - mens økonomi på universitetet giver en mulighed for at arbejde mere selvstændigt.

Håber du finder ud af det
Mira Arkin

Kommentar
Fra : lars_kristensen

Dato : 06-05-04 20:01

Hej,

Du bør nok læse disse to sider. De giver dig vist et passende svar:

http://www.merc.webbyen.dk

http://www.candmerc.webbyen.dk

Så findes der vist ikke et bedre svar!

mvh
Lars

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 28-05-04 17:45

...er enig med mira.. stort set... læser selv oecon... og vi kan få de samme stillinger som merc..
studieformen er dog lige blevet ændret
http://www.econ.au.dk/sn/studies/sn/Default.htm
desuden er der mulighed for at tage overbygningsfag på jura handshøjskolen etc.. så det ikke det der skal skræmme dig

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 28-05-04 17:49

hov må lige tilføje på 3. år vælger vi vil læse virksomheds økonomi eller national økonomi..
men før det har vi lært noget national økonomi.. selv om det er pisse svært er det rart at være inde i stoffet.. for det er nok det de fleste betegner som økonomi

Kommentar
Fra : p.damsted

Dato : 19-07-04 18:20

Jeg er også enig med det der er blevet skrevet. Med hensyn til den faglige middelmådighed, finder jeg det alt for opblæst. Der er rigtigt at der har været meget snak omkring studiemiljøet på Handelshøjskolen, men jeg synes ikke der er en faglig middelmådighed. Jeg mener at de forelæsere der findes på handelshøjskolen er fuldt ud kompetente. Jeg er selv lige blevet færdig med 4. sem på HA (jur). Og jeg har været utrolig glad for at gå der. Og er det stadig. Og jeg jeg er utrolig glad for de muligheder man får på handelshøjskolen. Alt i alt vil jeg helt klart foreslå dig at læse Cand. Merc frem for Cand. Oecon, hvis du ikke ved lige præcist hvad du vil ende ud med at være.

MVH
Damsted