/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
olie på metal
Fra : moonlightd4u
Vist : 951 gange
20 point
Dato : 28-04-04 14:51

Er der nogen, der har erfaring med at male på metal m. oliemaling?? I så fald, hvad skal metallet behandles med før det påmales. Hvilke andre ting skal jeg være opmærksom på. Resultatet skulle jo gerne være blivende og smukt i mange år!

Tusind tak for hjælpen!

Accepteret svar
Fra : eskild8720

Modtaget 20 point
Dato : 28-04-04 16:45

Hej moonlight
Nu har du ikke skrevet hvilet stykke metal det rundt/rørformet,fladt stykke metal,radiator.Er der forhøjninger?for så skal du passe på løbere.Nå først giv grunder/eller rustbeskyttelse,denne skal tørre godt slibes let,afvaskes for slibe støv.Vælg en oliemaling med en høj glansgrad for bedre holdbarhed,sørg for at male når der er en god varm temp. så løber malingen bedre sammen ser bedre ud.Så er det eget valg om du vil bruge pensel/rulle/sprøjtepistol.Pænest bliver nok sprøjtepistol da du så kan give mange tynde/fine lag,ved rulle undgår du at se penselstrøg som du ikke helt kan undgå med pensel.Alt efter hvor god en maling du får(med hensyn til dækkevne),og hvilket redskab du vil bruge til at male med,kan du nu afgøre hvor mange gange du skal give,men det er godt at mellemslibe ganske lidt(husk afvask) mellem hver påføring.
God arbejdslyst
eskild

Kommentar
Fra : moonlightd4u

Dato : 28-04-04 18:22

jeg skulle måske lige uddybe, at formålet er at lave et maleri på et plant stykke metal 150x150, som derefter skal hænges op i wire på væg.

Godkendelse af svar
Fra : moonlightd4u

Dato : 28-04-04 18:24

Tak for svaret eskild8720.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 28-04-04 20:04

selv tak men prøv at skriv igen,efterlys evt.gode råd fra en kunstner,da må man jo gerne se penselstrøg og andre effekter evt. syre for at ætse noget af metallet.
held og lykke
eskild

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-04-04 20:44

Du kan efter min bedste overbevisning bruge farver lavet på linoliebasis uden videre. Derfor vil jeg gerne vide hvorfor en metalplade og oliemaling, da du kun kan bruge syntallak eller anden maling beregnet til metal. Derfor, Hvorfor metal, hvilken slags metal, og hvad vil du opnå. en mellem mulighede er at bruge acryl, og hvis der er nogle specielle ting du kun kan opnå med olie, så må du gøre det efterfølgende. Hvis du svarer på mine spørgsmål, vil jeg prøve at rådgive dig.

A.C.Rosmon

Kommentar
Fra : moonlightd4u

Dato : 28-04-04 20:56

Jeg har arbejdet en del med olie på lærred og er meget begejstret for at arbejde med det. Jeg vil gerne lave en helt speciel serie af malerier, som ser lidt mere rustikke ud. Malerier i et chromagtigt look, hvor ca. 20 cm af metalpladen står ubemalet tilbage som kant. Metallet skal være letmetal, som nemt kan hænges op i wire. Ikke noget specielt ønske derudover til hvilken type metal. Jeg tænkte bare, at det da måtte være muligt at forbehandle metallet for derefter at kunne bemale det med oliefarve. Jeg kan godt lide at arbejde længe med et maleri, at kunne gå væk fra projektet et øjeblik for at vende tilbage med fornyet inspiration og ideer. Dette er kun muligt med olie. Akryl tørrer alt for hurtigt. Derudover har det bare noget andet over sig, som jeg synes er meget magisk. Ville være super med et par flere ideer Tusind tak!!!!
mvh. Karina