/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Start af egen virksomhed [de første 50.0~
Fra : cph750
Vist : 511 gange
20 point
Dato : 28-04-04 09:20

Når man starter egen virksomhed og de første 50.000 dkr er moms fri, betyder det så at man kan
opkræve moms fra en kunde og derefter beholde momsen selv. Eller hvad menes der med at de
første 50.000 dkr er moms fri???

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 30 point
Dato : 28-04-04 09:22

Nix! Du må ikke opkræve moms med mindre du er momsregistreret - ellers en fed fidus

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-04-04 09:25

Du må ind og kigge lidt på http://www.toldskat.dk eller ringe til nærmeste Told & Skattekontor.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-04-04 09:28
Godkendelse af svar
Fra : cph750

Dato : 28-04-04 09:30

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-04-04 09:32

Holder du dig under de 50.000,- eller vil se tiden an, op til samme beløb, ja så er der ingen forhindring, andet end du ikke må opkræve moms på dine regninger (husk at anføre "moms ikke opkrævet").
Som sagt, de er ikke farlige hos Told & Skat, derimod er de gode til at forklare og hjælpe dig med dine spørgsmål... ring dog til nærmeste afdeling, du finder dem på Told & Skats hjemmeside (ovenfor).
Hygge... og held og lykke med den nye "virksomhed"
Søren

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 28-04-04 09:33

Det betydder at du ikke skal momsregistrere dig hos Told og Skat - dvs. du laver faktura uden moms! Men så kan du heller ikke trække moms fra på dine omkostninger...

Forventer du en større omsætning end TDKK 50 så blive momsregistreret fra starten. (er der kun private kunder - læs ej momsregistrerede - og har du ikke de store omkostninger) så kan det måske betale sig at holde momsen ude af billedet indtil TDKK 50 - da private ikke får en skid for momsen.

Ellers et godt råd - brug et par timer hos en revisor (registreret revisoer er billigst og ofte ligesågode som statsaut.) der kan være store penge at spare - der er mange ting at tænke på.... moms, skat, afgifter og hvad med hjælp til budgettering - det sidstenævte bliver ofter undervurderet....

Hvad med bogføringsloven... kender du den??? det gør revisor...

Held og lykke

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-04-04 09:34

Takker for points
Fortsat god dag herfra (Djursland)
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-04-04 09:40

cph750... afvent din virksomheds potentiale, FØR du starter med revisor og hele svineriet, men gem ALLE kviteringer og regninger (faktura) osv. Snak evt. med en af dine venner eller en i fam. som er bogholder.
Når der så er gang og fast indkomst i dit nyoprettede firma, ja så kan du begynde at koncentrere dig om alle de der "kedelige" ting... som også følger med ved at være selvstændig.

Kommentar
Fra : cph750

Dato : 28-04-04 09:52

Tak til alle i er bare super, fedt med så hurtigt svar!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-04-04 09:58

Velbekomme
Jeg kan da så samtidigt rose dig også (selv om du er ny - velkommen til Kandu), du har nemlig forstået at lukke spørgsmålet, når det er besvaret... det er der mange, selv "gamle", der ikke helt har fattet endnu