/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Spørgsmål om sand
Fra : JensJ
Vist : 3550 gange
50 point
Dato : 28-04-04 08:49

Umiddelbart findes der i min verden to slags sand. havsand og "gult sand".

havsand bruger jeg i sandkassen, ikke mere om det.

Men er det det samme gule sand man bruger når man skal lægge fliser og til at lave beton med ? Er det også det samme sand man bruger til jordforbedring i haven ?

Jeg er godt klar over at sand kan fås med forskellige kornstørrelser, men er der forskellige kvaliteter ?

Kommentar
Fra : i56

Dato : 28-04-04 09:30

Det du kalder "havsand" betegnes i murerfaget "strandsand".

Det du kalder "gult sand" kan være to forskellige typer sand (grus).

Det ene er "bakkegrus", der som navnet siger stammer fra en grusgrav på land. Bakkegrus bruges bl.a. til at lægge under fliser, men også til at blande i mørtel. "Bakke" giver en mere smidig mørtel end "Strand" og gruges f.eks. til kalkmørtel til fugning omkring døre og vinduer. Desuden kan bakkegrus fås som "stabilt grus". Stabilt grus har korn med skarpe kanter, og bliver derfor liggende, når det først er stampet.

Den anden "gult sand" type er "kvartssand". Det kan være meget finkornet og bruges både til at blande i mørtel (tyndpuds og finpuds hvor kornstørrelsen er under 1mm.) men også til sansblæsning. Kvartssand er ofte ovntørret, så det er helt uden vandindhold.

Du skriver ikke om du skal bruge sandet til noget specielt, eller om det bare er et generelt spørgsmål. Hvis svaret ikke er dækkende, må du uddybe nærmere, hvad du skal bruge sandet til.

Kommentar
Fra : JensJ

Dato : 29-04-04 08:36

OK, jeg skal på et tidspunkt have et læs bakkesand til at lægge en terasse. Kan jeg bruge det samme sand til at lave beton og støbe f.eks. en sokkel til mit drivhus ?

Kommentar
Fra : i56

Dato : 29-04-04 09:51

Det sand du skal bruge til terassen er forholdsvis fint. Hvis du skal lave en betonsokkel skal du også have nogle større sten i. Om det kan betale sig for dig at købe et større læs til at lægge under fliserne og så yderligere købe sten til at blande i, når du skal lave beton, eller om du skal købe grus til beton efterfølgende, kan jeg ikke svare dig på, men det kommer vel også an på hvor meget du får tilovers, når du har lavet terassen. jeg ville nok købe det der skal bruges til terassen og runde op til hele m3. Derefter ville jeg købe grus til beton, og blande et evt. overskud fra terassen i. (+ selvfølgelig cement). Hvis du køber færdigblandet tør-beton, skal du ikke komme ekstra grus i.

Kommentar
Fra : JensJ

Dato : 30-04-04 08:10

Jeg har fundet ud af at der findes vasket og uvasket sand (grus). Hvad sker der hvis man bruger uvasket sand til at lave støbebeton med ?

Accepteret svar
Fra : i56

Modtaget 50 point
Dato : 30-04-04 16:16

Hvis tilslagsmaterialet er uvasket, kan det indeholde forskellige salte og organiske materialer, som næppe vil styrke din beton.

Godkendelse af svar
Fra : JensJ

Dato : 03-05-04 08:45

Tak for svaret i56.