/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Min far: Peder Kristian Jensen
Fra : 1991
Vist : 428 gange
200 point
Dato : 26-04-04 20:45

Min far døde da jeg var 10 år - min mor da jeg var 15 år.
Jeg fik derfor aldrig stillet spørgsmål og kender ikke noget til deres slægt overhovedet.
D.v.s. mine bedsteforældre m.m.
Min far var født den 12.03.1899 (i Randers området gætter jeg på)
(han blev gift med min mor Ruth Agnete Pedersen født 21.01.1917 i Randers området) - den 05.02.1937 i Randers
Jeg kender ikke meget til slægtsforskning men det kunne være dejligt at høre om slægten.
M.v.h. Jørn Larsen (tidligere Jensen).

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 26-04-04 21:10

Hej Jeg vil foreslå dig at begynde med at kigge i de folketællinger hvor du selv optræder. Det kan gøre på Rigsarkivet, derved får du sikkert at vide hvor de er født - og så kan du fortsætte baglæns derfra.

Du kan få mange gode oplysninger om slægtsforskning ved at kigge på http://www.sa.dk

God fornøjelse

Lis

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 26-04-04 21:13

prøv at gå igang med at du ved hvornår din far er født. i Randers området. og du ved hvornår han er død. prøv at se kbg. i det sogn han er død, så er der en chance for at du kommer videre. og ellers vil jeg anbefale at gå på aftenskolen eller at gå på lokalhistoriske arkiver. Så held og lykke- Og har du da du ved hvor de er gift - så få lov at se hvad der står under vielsen.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 28-04-04 15:47

Tak foreløbig Lis.

Men - hvornår har jeg været med i en folketælling?

Når du skriver rigsarkivet skal jeg vel kontakte
Landsarkivet i Viborg?

M.v.h. Jørn

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 28-04-04 16:48

til jørn.
Da jeg ikke kender din alder.- vil jeg foreslå at du ser som jeg skrev under lykkebo, der kan du også følge dem op på Viborg arkiv. de har alt der og de er flinke til at hjælpe. Flk. tællingerne kan føres langt op i tiden men der skal man på Rigsarkivet i København og så få en speciel tilladelse til at se nyere folketællinger.
m.vh. lykkebo

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 200 point
Dato : 28-04-04 18:43

Hej Jørn.
Du skulle kunne finde oplysninger i Folketællinger indtil 1950. Nu ved jeg jo ikke hvornår du er født, forhåbentlig før.
Om de har nyere Folketællinger i Viborg er jeg ikke sikker på, men man kan da ringe og spørge - ellers er det rigsarkivet i København. Alternativt kan du prøve at høre hos præsten der døbte dig om han evt kan hjælpe dig igang.

God fornøjelse.

Lis

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 29-04-04 20:33

Hej Jørn!
Jeg kan også tilslutte mig rådet om at kontakte præsterne i de sogne, hvor dine forældre døde. Ved deres død vil være anført hvor og hvornår de blev født.

Hilsen Jeannie

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 01-05-04 19:15

Tak for svaret LisBJensen.
      Nu vil jeg forsøge at komme videre, men det er svært.
;.v.h. Jørn

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 01-05-04 19:30

kan fortælle Jørn. at jeg selv havde besvær til at begynde med. Men alt begyndelse er svær. Prøv at tage på kursus i slægtforskning, det var der ikke noget der hed da jeg startede. i 60érne. Så held og lykke med det. Har gået på kursus sammen med min mand,