/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Urter mod hoste-hest ?
Fra : Elina87
Vist : 1551 gange
80 point
Dato : 26-04-04 12:50

Jeg har en hest der tit hoster. Hun er ikke utilpas, men når jeg begynder at longere hende kun i et par minutter stille og roligt, så trækker hun vejret mega hurtigt. Næsten som en pumpe der bare pumper løs! Det lyder meget voldsomt når hun gør det og derfor rider jeg hende ikke. Hun stå derhjemme og bliver nusset og pusset hver dag. Når hun begynder på sit pusten går der et stykke tid før hun stopper igen.

Nogen der kan sige mig noget om hendes tilstand? Dyrlægen har set på hende en gang og sagt at hun ikke har noget usædvanligt nogen steder. Hun skal bare se på støv eller halm så hoster hun. Derfor står hun på spåner og får wrap.

Er der nogen former for urter man kan fodre hende med? Måske nogle udtræk for at dulme hendes hosten?

Nogen der har nogen ideer ?
MVH Elina....

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-04-04 12:55
Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 13:27

...men ikke nogen der virker...!!
har kun haft dårlige resultater med urter, sørg istedet for at hesten kommer så meget ud som muligt, hvis du ikke kan det der hvor den står, så find eventuelt et andet sted, eller søg for at din hest har et åbent vindue!

mit råd: massere af frisk luft, så meget som muligt!!

MVH

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 26-04-04 15:01

Hejsa

Din hest har sandsynligvis en eller anden form for astma. Jeg har selv været møllen igennem, og forsøgt alt hvad der kunne gives indvortes, indtil en klog dyrlæge fortalte mig, at jeg skulle skifte halm ud med spåner.

Der gik ca 3 uger, så havde hesten det mærkbart bedre, kunne tåle at ride i flere timer.

Som et lille plus, så er det faktisk også nemmere at arbejde med.

Henning

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 26-04-04 15:02

Hejsa

Glem bare mit svar, jeg havde ikke fået læst tilstrækkeligt - sorry.
Henning

Kommentar
Fra : klit_larsen

Dato : 26-04-04 15:58

Hej
Det lyder meget som det samme problem jeg har haft med egne heste. Jeg har døjet med at hestene har haft en betændelse i svælget. Det er nogle små bylder som sidder og er til irritation for hesten.
De kommer typisk af at hesten har været forkølet, og så er forkølesen ikke blevet slået rigtig ned. Vi har haft succes med at benytte et produkt fra Aloe Vera, som er et drikke produkt, som man så blander i fodret. Det her virket, og taget betændelsen.

Klit

Accepteret svar
Fra : betsyblue

Modtaget 80 point
Dato : 26-04-04 20:28

Hej!
Det tyder meget på det samme problem jeg har med min hest : ( Jeg har prøvet Askhims urter mod allergi/luftveje. Prøv det!
Stine

Godkendelse af svar
Fra : Elina87

Dato : 27-04-04 10:13

Tak for svaret betsyblue. Har set noget om hende Ashkim. Nu må jeg bare prøve...
KnuZ fra
Elina87

Kommentar
Fra : camilse

Dato : 08-07-04 09:28

Kan også kun anbefale Askhims urter... Har brugt dem de sidste par år, og hestene har rigtig godt af det. En anden i stalden brugte deres blanding mod allergi/luftveje problemer, og kort tid efter var hesten frisk igen...

MVH Camilse