/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excell - hvilken funktion vælger jeg ?
Fra : bne
Vist : 2057 gange
300 point
Dato : 25-04-04 22:51

Jeg har en mængde data, hvor der naturligvis er et minimum og et maksimum; indenfor disse to værdier, har jeg behov for at vide hvor mange der ligger mellem 'minimum' og 10% over 'minimum', hvor mange der ligger mellem 10% og 20% over 'minimum', osv op til mellem 90% over 'minimum' og 'maksimum'....
Jeg har fundet 'Min', 'Max' og intervalgrænser, og har disse værdier i celler for sig selv.

MEN hvilken funktion i Excell 2000 kan klare dette for mig ?
(Jeg har forsøgt med 'Count' og 'CountIf' - men uden succes...)

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 25-04-04 23:17

Den simple forklaring er, at det kan du ikke. Du er simpelthen bundet af de faste funktioner der ligger i excel. Jeg er så overbevist om at det kan lade sig gøre i access i stedet for. Her er programeringsmuligheder som du ikke har i excel.

Måske ikke et svar du havde forventet men sory.
Har du ellers erfaringer med at arbejde med access?

Kommentar
Fra : bne

Dato : 25-04-04 23:55

Erfaring - og erfaring......
Jeg har da lavet et par forholdsvis simple baser, men den store 'programmerings-haj' er jeg ikke.
Jeg mener at have anvendt den beskrevne metode i Lotus 1-2-3 - som funktion- , og jeg troede at den også fandtes i Excell.
Man kan altså ikke lave en Gauss-kurve, eller en kurve over normal-fordelingen, over en datamængde ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 00:05

Du kan da sagtens lave diagrammer i excel
I indsæt diagram kan du vælge diagramtype og fortælle diagrammet hvor det skal hente data

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-04-04 00:08

Nej du er desværre bundet til de præindlagte kurver der ligger i excel, det er hagen ved excel. Forcen i office-pakken ligger i at man kan integrere de forskellige programmer med hinanden, ulempen er så, at man er nødsaget til at bruge programmerne seperate med lige netop de funktioner det enkelte program er godt til, tekstark, regneark, databaseprogram, powerpoint til sammen udgør de en helhed, med seperate begrænsninger.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : bne

Dato : 26-04-04 00:08

Jeps, men jeg har behov for en 'normal-fordelings-kurve', og det kræver (efter min viden...) at man har en optælling af hvor mange elementer der er i hvert interval - og det er ikke lykkedes mig at finde denne diagramtype.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-04-04 00:11

>refi du finder ingen normalfordelingskurve i excel ej heller gausskurvefunktion, kun simple diagrammer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-04 00:15

Enig - men det var også det jeg mente.
Jeg har nok ikke helt forstået meningen med spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Kabbak

Dato : 26-04-04 01:00

Her er en brugerdefineret funktion, mon den ikke virker, den sættes i et modul

Den kaldes med =TælProcenter(A$1:$A$10;B1;C1) ,i en celle

Omraede = Alle cellerne med tal, som skal tælles
MinPrc = den mindste % , skrives som ltal ( ikke %)
MaxPrc = den største % , skrives som tal ( ikke %)
MinPrc og MaxPrc, kan med fordel skrives i et par celler, og så henvise til dem.

Public Function TælProcenter(Omraede As Range, MinPrc As Integer, MaxPrc As Integer)
Dim MA As Double, MI As Double, Forskel As Double, Prc As Double, X As Integer
Application.Volatile
MA = 0
MI = 10000
X = 0
For Each C In Omraede
If MA < C Then MA = C
If MI > C Then MI = C
Next
Forskel = MA - MI
Prc = Forskel / 100
For Each C In Omraede
If C >= MI + (Prc * MinPrc) And C <= MI + (Prc * MaxPrc) Then
X = X + 1
End If
Next
TælProcenter = X
End Function

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 07:49

Der er da flere tælle funktioner og hvisfunktionen kan da stille betingelser.
Jeg kan ikke arbejde med det lige her men det må kunne lade sig gøre.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Niederhof

Modtaget 300 point
Dato : 26-04-04 10:19

Du kan løse problemet, ved hjælp af 'Array-formler' (afsluttes med 'CTRL'+'Shift'+'Enter').

Ved at anvende denne formel : {=SUM(IF((Rådata!D$6:D$26>=D30)*(Rådata!D$6:D$26<D31);1;0))} kan du få antallet af felter i arket/området 'Rådata!D$6:D$26', der er større end værdien i feltet D30 og mindre end værdien i feltet D31.

Godkendelse af svar
Fra : bne

Dato : 26-04-04 12:45

Tak for svaret Niederhof.