/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gele til kalkun
Fra : netper
Vist : 650 gange
200 point
Dato : 24-04-04 10:13

Jeg prøver at finde en opskrift på grøn gele som serveres til kalkun i USA, der skule muligvis være mint i opskriften.

Jeg har fundet denne opskrift, som godt nok står at den serveres til lam, men mon ikke den kan bruges til kalkun også, det er jo kød begge dele.

Er der nogen der har andre forslag ??

hvis ikke er der så nogen det havde lyst til at oversætte opskriften for mig ??

Mvh
Per

SAVOURY MINT JELLY
8 measures or sachets Sweet ‘n Low 7 fluid oz (200ml) hot water 11 g gelatine ¼ pt (150ml) vinegar ½ teaspoon salt Few drops of green colouring 2 oz (50g) fresh mint, chopped finely Dissolve the Sweet ‘n Low in the hot water then add the gelatine and stir to dissolve. Add the vinegar, salt and colouring. Cool until beginning to thicken. Stir in the mint and pour into a glass jar. Cover, and store in the fridge for up to 1 month. Serve with roast lamb.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 24-04-04 10:14

hov det skulle være mynte der skulle være i opskriften.

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 210 point
Dato : 24-04-04 10:44

Når vi spiser "Thanksgiving dinner" med amerikanske venner, får vi altid Cranberry (tranebær) til. Det er et af de traditionelle tilbehør til kalkun i USA.
Mint jelly er mere engelsk/irsk og rigtig nok tilbehør til lam.
Frieda
PS: Der er mynte i "din" opskrift, men problemet er, at amerikanererne ofte bruger "færdigprodukter" i deres opskrifter.
Også her: Sweet'n Low; dvs. nogle poser med pulver, som jeg ikke aner, hvad er og derfor ikke kan råde dig til at erstatte med noget andet.
Det kan jeg i nogle tilfælde med engelske opskrifter, da jeg har boet i england og kender noget til produkterne der.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 24-04-04 12:34

Jeg har i forvejen et par opskrifter på mynte/mint gele, så måske jeg kunne bruge disse i stedet ??

Jeg syntes blot det lyder meget sødt til en kødret.

Per

100 g friske mynteblade
1 liter usødet æblesaft
1 brev Gul Melatin (40 g)
750 g sukker

Myntebladene skylles, overhældes med æblesaften. Koges 5 min. Bladene tages op og trykkes tørre over gryden. Saften måles, der skal være 1 liter. Saften bringes i kog. Den Gule Melatin tilsættes under omrøring. Gives et opkog på 1 min. Sukkeret drysses lidt efter lidt i den kogende saft. Koges 1 min. Geléen skummes, fyldes i Atamon skyllede glas, der lukkes dagen efter. Geléen kan evt. tilsættes lidt grøn frugtfarve og lidt hakkede mynteblade efter kogningen.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-04-04 12:40

Lyder fint. det er meget dejligt med noget sødt til kød.
Vi (i Danmarks) spiser jo også ribsgele til alt muligt kød.

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 24-04-04 12:43

Tjoo det er jo selvfølgelig rigtigt nok.

Så jeg bruger da bare den sidste opskerift så *S*

Tak for hjælpen

Per