/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Scroll-bar problem
Fra : chris21
Vist : 475 gange
50 point
Dato : 23-04-04 21:10

Jeg er ved at lave en hjemmeside (www.wnp.dk), som er lavet i Dreamweaver med diverse flash-elementer indsat. På forsiden har jeg nu fået stoppet et par ting ind så der er brug for en vertikal scroll-bar i højre side (sådan en som Internet Explorer selv laver..), men problemet er at der også kommer en horisontal scroll-bar frem, som jeg ikke vil have der! Jeg kan godt slå scroll-bars helt fra, men det virker heller ikke da jeg har brug for den vertikale.

Hjælp!

Mvh

Chris21

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 21:39

Uden at have dykket længere ned i hvad du har lavet så ser det ud til at din side er alt for bred. Hvis du har tekst og billeder i tabeller skal de sættes til bredde i procent så kan de til en hvis grad tilpasse sig til siden.
Jeg arbejder ikke med Dreamweaver, men du kan måske selv komme videre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 21:44

Det ser ud til at det er din flash der er for bred når det bliver lagt sammen med din venstre ramme. Det må du kunne ændre.
Kode
<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,29,0" width="550" height="20">

Kommentar
Fra : chris21

Dato : 23-04-04 21:44

siden er ikke for bred, problemet opstår kun når den vertikale scrollbar fremkommer. Problemet er at siden så vidt jeg ved allerede er sat til procent-bredde. Der er hverken tekst eller billeder som kommer i nærheden af at være bred nok til at forårsage den horisontale scrollbar.

mvh

Chris21

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 21:46

Scrollbaren vil komme når der er noget der fylder for meget, da den er sat til auto.

Kommentar
Fra : chris21

Dato : 23-04-04 21:48

hmm muligvis men i en opløsning på 1024*768 burde 550 pixels ikke komme i nærheden af at skubbe marginen. Venstre ramme/menuen er 230 pix. så ialt 550+230 = 780 + diverse men der er stadig langt op til 1024..?

mvh

Chris21

Kommentar
Fra : chris21

Dato : 23-04-04 21:49

>>Scrollbaren vil komme når der er noget der fylder for meget, da den er sat til auto.<<

ja, men der burde ikke være noget der fylder for meget?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 21:54

Ja, du har ret det er noget andet der er galt for uanset hvor meget man klemmer siden vil den horisontale scroll stå med lige meget "åbning".
Må lige finde din kildekode frem igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 22:06

Når man indlæser siden uden rammer er den horisontale scroll væk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 22:13

Sådan kan en ramme se ud (uden sidenavne)
Kode
<html>

<head>

</head>

<frameset rows="88,*" framespacing="0" border="0" frameborder="0">
<frame name="banner" scrolling="no" noresize target="indhold">
<frameset cols="141,*">
<frame name="indhold" target="hovedramme">
<frame name="hovedramme" scrolling="auto">
</frameset>
<noframes>
<body>

<p>Denne side bruger rammer, men browseren understøtter dem ikke.</p>

</body>
</noframes>
</frameset>

</html>

Kommentar
Fra : chris21

Dato : 23-04-04 22:35

Ja det er korrekt! Men det hjælper mig desværre ikke meget videre 8(... rammesidens kode er allerede som den ovenstående og virker fint indtil den vertikale scrollbar bliver nødvendig, men samtidig med at den dukker op kommer den horisontale også frem... Er der virkelig intet sted man kan slå den ene fra uden den anden også får indflydelse på det?

MVH

Chris21

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 22:49

Den skal ikke slås fra, men problemet må ligge på midt.htm, der ikke er for bred alene, men er det sammen med rammen.
Jeg kan ikke se hvor fejlen er, men hvad med at lave en ny ,ren, ramme og en ny midt.htm hvor du starter fra bunden og passer godt på, at der ikke kommer uvedkommende objekter ind.
Det er lidt svært at se hvad der sker når du sætter flash ind.
Du skal i hvert fald satse på at lave siden så der er plads til den i 800x600 så går du ikke helt forkert.
Jeg har ikke rigtigt andre forslag.

Kommentar
Fra : chris21

Dato : 23-04-04 22:54

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!

Er der ingen andre derude der måske har en idé om hvordan jeg skal løse dette problem? Problemet ligger EJ heller i ramme-siden, den er tjekket og clean for "uvedkommende objekter"!!

MVH

Chris21

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 23:04

Jeg har forsøgt at få en der er skrap til at kigge med lad os se om han ikke dukker op.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-04-04 23:11

Læs her : http://www.w3schools.com/tags/tag_frame.asp

Citat
scrolling = yes / no / auto : Determines scrollbar action

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : chris21

Dato : 23-04-04 23:57

så vidt jeg kan se af ovenstående link giver det kun mulighed for at slå scrollbars helt fra eller til, og ikke kun slå den horisontale fra, hvilket er meningen. Nu har jeg midlertidigt løst problemet ved simpelthen at sørge for at siden ikke bliver længere end at den vertikale scrollbar heller ikke behøves, og derved kommer den horisontale heller ikke frem, men det ville være rart at have muligheden for at lave en så lang side uden at få flere scrollbars frem!

mvh

Chris21

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-04-04 00:09

Jamen det kan man da ikke Chris.
Jo større siden bliver jo vanskeligere vil den være, at se ved lavere opløsninger og har du fjernet en scrollbar så kan man ikke gøre noget med mindre du aktiverer resize.
Du skal uden tvivl have formindsket bredden og jeg kan ikke se nogen fejl på frames, måske Molokyle kan.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-04-04 10:57

Kig på denne side : http://www.htmlgoodies.com/tutors/fram.html

Du kan måske bruge : MARGINWIDTH="--": This sets the margin width in either pixels or percentage.

..fra : http://www.htmlgoodies.com/tutors/inlineframes.html#a

Ved dog ikke om disse parametre også gælder frames, men de virker på iframes.

Jeg bruger aldrig selv frames, men benytter CSS formatering af html dokumenter, så her er jeg lidt på gymgende grund

</MOLOKYLE>