/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Strømafbrydelse
Fra : stig54
Vist : 513 gange
150 point
Dato : 23-04-04 19:58

Under elektrikerarbejde i vores hus blev nullen afbrudt i et øjeblik, mens vi havde en computer kørende.
Efter genstart booter den op og når til Verifying DMI Pool Data, kører et øjeblik og kommer med meddelelsen:
1. FD 1.44 Mb System Type - (06)

Vi har prøve at pille diskettedrevet fra fordi det kunne have noget med 1.44 Mb at gøre, men det hjalp ikke.
Nogen der har en løsning på meddelelsen?????????????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-04-04 20:03

Hmm! Prøv at sætte harddisken til AUTO i bios!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 20:08

Alt efter hvor denne nul er afbrudt, kan det være en lavere spænding comp har fået og måske derfor har "tabt" indstillinger i bios.
>>Verifying DMI Pool Data<< er det tidspunkt hvor den kontrollerer hvor der skal bootes/hvilken hardware der er i comp i forhold til hvad der var før.
Sæt diskettedrevet til igen og prøv et par gange.
Ellers gå i bios (tryk del under opstart) og se hvilken boot rækkefølge der står.
Emesen.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 23-04-04 20:35

Noget af det værste der kan ske er netop at nullen forsvinder, du kan risikere at computeren får op til 400 Volt, det lyder dog ikke sådant, der er vel ikke andet der har taget skade ??

Prøv at resette bios på bundkortet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 20:41

Inden du resetter.............så har du vel en CD-rom med drivere til bundkortet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-04-04 20:42

Hvis du skal resætte på bundkortet skal du tage backup batteriet ud i en 5 min tid så starter bios op med standart fabriksindstillingerne
mvh Sune

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 20:45

stig54 > hvordan går det - hvis du vil spørge om noget, så bar spørg.
Emesen.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 23-04-04 20:59

>Sunowich. Hvad skal den jumper der oftets i manualen er omtalt som "clear cmos", så til ??
>emesen. Han skal da ikke bruge drivers, hvis han nulstiller bios (cmos), ændres der ikke noget i windows, og under alle omstændigheder kan manden jo ikke få adgang til hans PC, så det kan vel være ligemeget hvad han gør, det vigtigste må da være i det mindste at få liv i computeren

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 23-04-04 21:00

>Stig54, prøv med mit tip... hvis du ikke støder på noget bedre, det mit bedste forslag

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-04 21:13

Jewg har været inde i bios og sat den til default, så når jeg genstarter nu skriver den disklæsningsfejl. Tryk CTRL_ALT-DEL for at genstarte.

Diskkettedrevetdrevet er sat til igen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-04 21:15

Er default ikke det samme som at resette?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-04-04 21:17

Hvad står din hardisk til i bios?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 21:18

En så pludselig spændingsændring kan lave meget ravage og ikke mindst på en maskine der ikke er jordet.
Det er tænkeligt at du skal lave CMOS reset ved at flytte kontakten på jumperen ved siden af batteriet, men man kan i mange tilfælde opnå det samme ved hjælp af det som sunowich skriver, tag batteriet ud nogle minutter. Harddisken kan også være påvirket og der vil det ofte hjælpe, at afmontere både strøm og IDE kabel (det brede flade med rillerne) på harddisken, ofg så bare montere igen efter et par minutter.
Og som Emesen skriver, spørg!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-04 21:19

Den står til auto..
Eller hva mener du?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 21:31

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 21:33

hovsa

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-04 21:58

Har haft batteriet ude i lang tid, intet ændret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 22:02

hvad med, at tage ledningerne af harddisken hvilket ikke er urealistisk med en disklæsningsfejl. Jeg kan jo ikke garantere, at haqrddisken er stået af.
Det kan også være, at du skal forsøge at få den til at finde harddisken i BIOS

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 22:03

Altså som jeg skrev kl. 21.18,

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 22:12

Har du en eller anden start/boot diskette så:
Tag HD fra (begge kabler)
Sæt diskettedrevet til
Sæt bios til at boote fra A / floppy
start komp med disketten.
Kan den det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-04 22:30

Skal harddisken bare afmonteres og tilsluttes igen efter et stykke tid mens putteren er slukket eller skal puttern tændes og slukkes igen mens harddisken er frakoblet.
Jeg er godt klar over at det ikke er plug and play

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 22:43

bare tag det fra, men det er da en god idé at prøve emesens forslag

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-04 23:05

Den kan godt boote fra en diskette, mens harddisken er frakoblet.
Efter at harddisken er sat til igen samme fejl:disklæsningsfejl.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 23:08

Eneste chance er nok, at gå ind i BIOS og se om du kan få den til at lede efter Harddisken.
Hvis du ikke kan finde runndt der kunne du lige skrive hvad bundkortet hedder så kan vi måske finde ud af mulighederne

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-04 23:57

Jeg har fundet harddisken i bios. Nu vises den ikke i opstarten (detect). Får samme fejlmeddelelse.
Bundkortet er Aladdin, Jeg kan finde manualen i morgen. Det er noget med 7G tror jeg.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-04-04 00:04

Aladdin er vist bare noget ALI chipset, det står normalt skrevet på bundkortets printplade, men vi venter da bare.
Jeg er lidt bange for at harddisken er stået af, men det hele skal da prøves går jeg ud fra.
Det som jeg tænker på er om der findes en mulighed for at få BIOS til at søge efter HD.
Det er jo lidt svært når man ikke kan se det selv.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-04 00:54

så prøv at sætte HD som slave
boot fra diskette
ved a:\> d: og tryk enter
eller e:
ved D:\>dir og tryk enter
eller E:\>dir

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 24-04-04 11:02

Jeg kunne godt frygte at HD eller HD-controller på bundkortet er stået af.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-04 17:03

Jeg har pillet harddisken ud og sat den i min computer. Den skrev selvfølgelig at den var blevet lukket forkert ned Kørte reperation på den og kan godt boote og komme ind i windows på min computer.
Kommer harddisken i min datters computer siger den samme fejl som hele tiden både på IDE 0 og IDE 1.
Kan det være portene der er gået eller hvad?
Kan det have beskadiget processoren?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-04 17:08

P.S. I opstarten finder den harddisken

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 17:16

Det tyder lidt på, at din datters IDE porte er "gået"
Man kan købe et PCI-kort med porte - men spørgsmålet er om der er mere galt.
Emesen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-04 17:25

Vil det bringe os videre hvis jeg bruger startdiskette og skriver C: ved a promten.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 17:33

Her kan du hente en bootdiskette som kan se ind på din HD
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten (bare lad den selv køre) og den viser HD
Emesen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-04 18:37

Resultatet ser sådan ud

VOL Type System Size Used Free Boot

0 Primary NTFS 12.6 G 5.16 7.56 Yes

1 Primary free 7.8 M

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 18:48

Så ser HD ud til at være ok
Jeg går ud fra, at det læses fra den defekte comp
Det undrer mig så bare, at den ikke vil boote på HD
For den står vel til at boote fra HD i bios
Og er HD sat som master på bagsiden af HD
Hvilken HD er det
Er der sat andet til IDE portene
Sidder HD på 1. stik på datakablet
kabel eks. bundkortstik.............første stik............andet stik
Emesen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-04 19:11

Disketten læses fra den defekte comp.
Den står til at boote fra C: ???
HD er sat som master, den booter jo også op når den sidder i min putter.
HDén er en IBM DJNA-371350
Der sidder to harddiske i den ene IDE port (1) og en CD rom i den anden
HD sidder på første stik. Pilles andet stik ud er resultatet det samme

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 19:27

Ja den bootes fra C: (resten af HD 7,8mb ser ud til at være fri/ubrugt)
Det er vel ikke en compaq comp
Jeg kunne tænke mig, at du prøvede med kun den ene HD med C:windows
Nogle IBM HD har flere indstillinger bag på.
Master (brug denne hvis der er muligheden)
Master slave present
og tag de andre HD og CD-rom fra - strøm- og datakabel
Er der ekstra kort i comp så tag også dem ud
Der skal kun være det nødvendige.
Har du en tom ekstra HD liggende.
Emesen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-04 19:35

Neeej det er ikke en compaq
Jeg har prøvet med kun den ene HD til, den anden og cd rom fra
Der er mange indstillinger bagpå denne IBM men den står som master
Ja jeg har jo den ekstra tomme HD der sidder i, vil du have mihg til at installere windows på den og bruge den som master, det ville jeg have gjort hvis ikke det var fordi IBMén kører fint i min comp

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 19:41

Ja - det med indstallation på tom HD var min tanke, som test.
Det er jo ligemeget hvad der indstalleres, bare en lille 98

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-04 20:47

WIN 98 er igang med at formatere før installation.

Iøvrigt hedder bundkortet Aladdin GA 5 - AX 3

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 20:54

Jeg er meget spændt på udfaldet af indstallationen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-04 20:59

I første omgang vil den ikke formatere, der har tidligere været ntfs på hdén, jeg prøver en gang til

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 21:01

Du kan slette, oprette og formatere med din nye diskette.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 21:23

Jeg lukker nu.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-04 21:25

Det lykkedes at formatere manuelt.
Installationen gik igang og den undersøger, her dukker en hel del scandisk op og der er f.eks 2 fat 32 systemer????????? hvoraf den vælger den ene.
Den når helt frem til koppierer windowsfiler til installationen da den bipper helt vildt.
Har slukket og prøver nu med "din" diskette

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-04 21:59

Formateret igen, samme procedure, stopper netop som filerne skal indlæses, bip bip og skærmen fyldes med mærkelige tegn.
Hvordan kan den blive ved med at finde 2 fat 32 programmer hvor den vælger nr, 2 når den er formateret?
Skulle jeg prøve at sætte min egen harddisk i, det er et spørgsmål om ikke det er nede i bundkortet mon ikke?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 08:03

Den tomme HD har du formateret med ny diskette til fat 32.
sæt startdiskette (win98) i
ved a:\fdisk /mbr og tryk enter (mellemrum mellem k og /)
Så kan det være den retter sig

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-04-04 17:22

Jeg har ikke startdiskette til 98, har prøvet at finde kommandoen andre steder men nej.
Har i mellemtiden formateret og kørt xp ind med NTFS og den indlæser alle filer 100 % og når til konfiguration hvor den genstarter som den skal og derefter går den i stå. Kan åbenbart ikke boote fra HD.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-04-04 17:23

I bios står den til at boote fra a,c,cdrom

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 17:34

Hvis din HD er IBM skal den stå til master (ej master slave present)
Hvis du brugte den nye diskete - skal der ud for C: (0) stå:
0 boot
yes
Siden du har lagt XP ind har den kunnet boote fra CD-rom
Tog du XP CD ud under genstart.
(det er en mystisk comp du har - men ikke helt syg når du kan lægge XP ind.)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-04-04 17:48

Den kan sagtens boote fra cdrom.
Jeg tog ikke cdén ud, det gør man jo ikke normalt, den skulle jo boote på c først.
Jeg prøvede senere at tage den ud, samme resultat

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-04-04 18:43

Måske det kunne betale sig at upgradere bios eller reflashe den? Det virker umiddelbart som om harddisken virker, så det er da et forsøg værd!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 18:50

Du kan boote fra CD-rom ....IDE port ok
Du kan boote fra diskette..... A-drev ok
Du kan formatere HD........HD ok
Bootsektoren på HD kan være i kludder/HD står forkert bag på (jumper)
Den skal stå master ej slave present (CD-rom er ikke slave men skal sættes til slave)
Hent en win 98 diskette "windows 98 custum" her:
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
start med disketten
ved A:\>fdisk /mbr og tryk enter
genstart uden diskette
nu vil den muligvis brokke sig, fordi den ikke er midt i indstallation
genstart med XP CD-rom
indstaller XP
Jeg håber så at den vil starte på HD

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 18:53

efter at du har lavet denne fdisk /mbr
Når du installerer XP
kunne du evt. sætte bios til
CD-rom,C

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-04-04 19:53

Da jeg installerede på IBM HDén kørte den flere scandiskrettelser, jeg læste senere at det kunne skade harddisken at scandiskrette fra nfts til fat32, derfor har jeg nu formateret og installeret xp på den anden harddisk, den kører også programmerne ind 100%, men ved genstart under konfigurationen stopper den ved "verifing DMI pool data"
altså den booter ikke op, hvis jeg sætter til at starte med cdrom vil den jo bare køre en ny installation.
Skal jef stadig hente 98 custom disketten eller skal jeg hente xp udgaven og kan jeg køre den nu eller skal det være før installation???
/mbr er det ikke noget med ide 0 porten eller deromkring?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-04-04 19:58

Tror jeg vil reflashe eller opgradere bios hvis jeg var dig! DMI data er jo meget mere end harddisken og den kan du jo se fra Dos, så jeg tror ikke den er problemet! Hvis du lige angiver hvilken computer/motherboard du har. kan vi måske finde en bios til dig?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 19:59

mbr = master boot record altså starten af HD/boot sektoren.
Det er den som ser hvor den skal gå hen og boote
fdisk /mbr resetter boot recorden.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 20:12

Her tedd
Iøvrigt hedder bundkortet Aladdin GA 5 - AX 3
stod længere oppe

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-04-04 20:17

Det er et gigabyte med aladdin chipset! Leder lige!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-04-04 20:22
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-04-04 20:48

Har prøvet fdisk /mbr for beskedden bad command or file name.

Hvad mener du med at cd rommen skal stå som slave??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 21:01

Hvis den er sat på samme IDE kabel som HD skal den være sat som slave

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-04-04 21:10

Den er ikke på samme kabel.
Har fundet en diskette med fdisk på og skrevet kommandoen, disketten kører et øjeblik og så kommer a-prompten igen, er det nok.
Det har ikke hjulpet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 21:42

Ja det er nok.
Nu hvor du har resettet MBR
Med specialdisketten (fra technet) - slet hele HD (den der var tom i starten)
Det ses som ledig/unalokeret/fri
Lad CD-rom være slave på samme IDEkabel som HD (primary IDE)
sæt bios til CDrom/C/A (den finder selv ud af at starte på C når den er færdig)
(Ved opstart af komp skal billedet se sådan ud)
(primary HD navn)
(primary CD-rom)
(secundary Intet)
(secundary intet)
start med XP CD og lad den lave en partition på KUN 8 GB
Lad XP formatere FAT32 (kan ændres senere)
OG ....HÅB
Bagefter kan du bruge linket fra tedd

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-04-04 21:50

Det er en fantastisk tålmodighed du har emesen, jeg må af praktiske grunde vente med dit råd til imorgen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 21:53

Ok - jeg er bare spændt på at få den til at virke.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-04-04 22:03

God sportsånd

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-04-04 21:20

Har prøvet som du skrev emesen.
Her er lidt beskedder fra putteren:
efter genstart (konfiguration) "tryk på en tast for at starte fra cd" "NTLDR mangler" "disk boot failure insert system disk"
Kan det bringe os videre?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 150 point
Dato : 27-04-04 21:32

Ja det er måske stadig master boot record som driller.
>tryk på en tast.............den springer den selv over
>NTLDR................det er fordi den ikke kan finde starten af XP
>så venter den lidt.........disk boot failure ......den vil åbentbart ikke starte fra C
Der må ligge noget rod i MBR
Men jeg kan ikke regne ud hvad det er.
Emesen.
Måske skal du oprette et nyt spørgsmål, så der kan komme flere på banen med nye ideer.
Og henvis til dette spørgsmål

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-04-04 21:41

Skulle jeg prøve fdisk /mbr igen.
Kan jeg prøve fra ide 1.
Vil det hjælpe at køre alladdin bundkort cd, så kan jeg muligvis få fat i den.
Jeg vil prøve at lave et nyt spørgsmål imorgen, men disse point tilfalder selvfølgelig dig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-04-04 21:47

ja du kan godt prøve fdisk /mbr igen
Aladin bundkort cd køres fra windows når den er indstalleret
Lad endelig dette spørgsmål stå åbent så folk lige kan kigge ind.
Det med point er ikke så vigtigt.
Emesen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-05-04 23:34

Den virker.

Men lige præcis hvad det var det er spørgsmålet. Noget i MBR som emesen mente.

Jeg har kørt den nye bios ind.

Jeg var inde i Windows repair og kørte chkdsk alt ok, derefter chkdsk /p alt ok???
Til slut kørte jeg Fix MBR og det tror jeg at det gjore udslaget så emesen den er god nok.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 01-05-04 23:37

Tak for svaret emesen.
Du er bare gó, og et bevis på mit motto "gí aldrig op"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-05-04 00:15

Det var den gamle bios der drillede

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-05-04 00:32

Jeg har fulgt jeres "kamp" med SPÆNDING !!

Flor resultat

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-05-04 14:28

Tja - jeg hælder også lidt til fejl på gammel bios.
Men [tillykke)
Emesen.