/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Chikane
Fra : MissSmilla
Vist : 1911 gange
20 point
Dato : 21-04-04 12:26

I de sidste 2 uger er der en fugl ( tror det er en lille vipstjert) der bliver ved med at flyve ind i mit stuevindue.

De første par gange reagerede jeg ikke på det, og regnede med at fuglen ville forsvinde.
Men nej, den bliver ved og ved med at flyve ind i stuevinduet.

Jeg har klistret en stor rovfugl (af papir) på vinduet, totalt uden virkning. Jeg har stået udenfor og basket med armene....jeg har banket på vinduet....og mit seneste påfund er at jeg har hængt et stort orange lagen op foran vinduet UDENFOR....så det kan blafre og skræmme fuglen væk. Lagenet gør også at der således ikke er noget spejlbillede af haven i ruden.....men fandeme om ikke den idiotiske fugl nu flyver ind under lagnet...og banker imod ruden.

Nu ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal stille op

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 21-04-04 12:28

Køb en pumpgun, nej måske ville et luftgevær være nok........

Mordex.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 21-04-04 12:33

Luk den dog ind

Det er da ikke pænt at nægte sine "gæster" adgang, når den nu prøver så i hærdigt!

Ej, har du fodret fulgene i vinters??
Det kunne tænkes at den var blevet så glad for dine krummer at den vil have mere.??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-04 12:41

Det er en territorie kamp der foregår tror jeg. Gætter på det er en han der bliver ophidset af sit eget spejlbillede!

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 30 point
Dato : 21-04-04 12:42

Mordex! En gun er altså ikke svaret på alt!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 21-04-04 12:47

Nåååååhhh
Det vidste jeg ikke.
Mon ikke jeg så skal lægge den til side et stykke tid

Mordex.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-04-04 13:02

Jeg tror også den kæmper med sit eget spejlbillede: Forslag kan du ikke sætte noget indenfor, så den ikke ser noget spejlbillede. Det falder nok væk når den finder en partner - måske?
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 21-04-04 13:06

Hvis fuglen er rød på brystet, er det en rødhals. Hannerne bliver aggressive, når de ser noget rødt eller orange i yngletiden. Har du noget af den farve indenfor vinduet? Jeg har selv oplevet det med sådan en fyr. Du skriver, at det måske er en vibstjert. De plejer at hoppe rundt på jorden og vippe med halen.
Ved ikke om det kan hjælpe dig.
mvh
binky

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 21-04-04 13:08

men det hjalp jo IKKE at sætte et lagen op UDENFOR, så kunne den jo heller ikke se sit spejlbillede...???

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-04-04 13:22

Nicolehh Man ved da ikke om det, der hænger udenfor blæser så meget til siden at den ser sin "konkurrent"
Binky: jeg har set det samme med musvitter, jeg tror der er mange småfugle der er agressive overfor deres "konkurenter" i yngletiden. Vipstjerter er vist mest på jorden - ja.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 21-04-04 13:32

det er et orange lagen der er sat op...

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 21-04-04 13:33

det er et orange lagen der er sat op...

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 21-04-04 13:38

nej, det ved vi selvfølgelig ikke, men stadig væk, syntes jeg det lyder vildt at den bliver ved, med mindre det ligefrem er den ORANGE farve der nu genere den...

Kommentar
Fra : MissSmilla

Dato : 21-04-04 13:48

Lad mig lige slå fast, at det er en vipstjert, og at den er ved at drive mig til vanvid. Mht. lagenet skubber den sig ind under det..selvom det hænger fladt ned, og jeg må indrømme, at jeg ikke kan se nogen logik i denne adfærd. Mit vindue er lige til en udskiftning, på grund af denne evindelige "hakken".

Der er sikkert ikke noget at gøre, udover at håbe på den snart finder sig en mage den kan bruge tiden på - i stedet for denne overdrevne interesse for mit vindue.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-04 13:50

Det lige til Dus med dyrene hvis det altså havde været sendt endnu! Prøv at filme fuglen, hvis du har et videokamera

Kommentar
Fra : MissSmilla

Dato : 21-04-04 13:58

Nu har jeg prøvet at skifte det orange lagen ud med et mere neutralt cremefarvet. Det orange valgte jeg, fordi jeg troede fuglen ville holde sig væk på grund af den hæslige farve, men ak og ve, den fortsætter skisme trods den mere neutrale farve.

Får jeg fat i den river jeg hovedet af den!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-04 14:01

Pas nu på MissSmilla! Det lyder som noget af en dræberfugl! Du kan hurtigt blive den lille

Kommentar
Fra : MissSmilla

Dato : 21-04-04 14:07

Dræberfugl?

Jeg er skide ræd for fugle, også de meget små af slagsen - så det med at rive hovedet af den, bliver nok ikke til noget...desværre

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 21-04-04 14:24

Jeg har også prøvet at have en due til at flyve ind i vinduet flere gange. over en periode på en måneds tid. jeg tror selv at den nærmest blev hjerneskadet af det, og måske derfor fortsatte denne dumme adfærd. sidste gang den fløj ind i vinduet faldt den ned og var død....

Kommentar
Fra : geu

Dato : 21-04-04 14:36

Skift kaffe mærke...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-04 15:11

Kan forøvrigt oplyse at Kandu har en katagori der hedder Fugle!! Måske får du et mere kvalifiseret svar der MissSmilla?

Kommentar
Fra : MissSmilla

Dato : 21-04-04 15:39

Åh ja, men jeg har ikke flere point, så det er lidt for sent i dette tilfælde

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-04 15:42

Opret dig som superbruger, så får du 200 exstra point!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-04-04 17:32

Jeg husker tyydeligt Søren Ryge viste sådan et bæst i tv, han sagde det var en ret "almindelig" adfærd i yngletiden, "Hans" fugl var vist en blåmejse. Det hjælper jo ikke dig. Nej gør alvor af det med, at dreje halsen om på den. Ellers må vi håbe at den ligesom unge mennesker, kan ændre adfærd til det bedre når den finder en kærest. Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-04-04 23:53

Hej missSmilla.
Prøv at ringe til en eller anden fugleforening og spørge, hvad du skal gøre ved det. Det kan jo også være, Dyrenes beskyttelse har en idé. Jeg troede ellers, de der fugle på vinduet hjalp.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 22-04-04 00:35

flå dit vindue ud.... og mure det til i stedet!! hvis det er sådan en stort problem MÅ DER JO OGSÅ en stor løsning til at løse det !!

Kommentar
Fra : binky

Dato : 22-04-04 11:48

Der er jo også den mulighed, at fuglen rent ud sagt er skør. Det forekommer jo også i dyreverdenen, at tingene kokser.
Kunne du ikke allierede dig med en, der kunne fange den for dig, for det er da også synd for fuglen, og det er enormt irriterende for dig.
mvh
binky

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 22-04-04 11:53

Det syntes jeg faktisk lyder som en rigtig god idé, men hvad gør de med fulgen hvis de fanger den???

Det kunne faktisk være rart at vide, for det er jo ikke et enestående tilfælde med den fugl!

Kommentar
Fra : binky

Dato : 22-04-04 14:08

Jeg tænker, de afliver den. Det er nok også det bedste for den, for ellers slår den sig selv ihjel. En vild fugl kan man ikke sætte i bur.
Jeg har set, hvordan jægere afliver fjerkræ. Der er et punkt i nakken, de trykker på, og fuglen dør omgående. Det er meget humant. Jeg vil lige sige, at jeg afskyr jagt.
Det er selvfølgelig også muligt, at den er i parringstid, men det lyder meget ekstremt.
Det er synd for den.
mvh
binky

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 22-04-04 14:22

Jeg har da også ondt af fuglen, men hvis det er et parrings"ritual" at den forsøger at fjerne konkurrenten (spejlbilledet), eller at den bliver ophiset af de farver der nu måtte vise sig at være på det sted, er det så ikke meget dumt at aflive den??

På et eller andet tidspunkt kommer der sikkert en tilsvarende fugl forbi, gør det samme, og så dør den også, o.s.v.........
Og så er problemet selvfølgelig også løst, på et eller andet tidspunkt, når der ikke er flere af dens race i området!?!

Kommentar
Fra : MissSmilla

Dato : 22-04-04 14:47

Fuglen er død..Og rolig nu, jeg har ikke selv gjort det..fandt den nedenfor vinduet stendød.

Godkendelse af svar
Fra : MissSmilla

Dato : 22-04-04 14:58

Tak for svaret tedd.
Anede ikke hvem der skulle have point, men lige netop Tedd's udtalelse er jo rigtig, og Mordex er vist ikke for smart skruet sammen så jeg ser det som er godt råd til Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 22-04-04 14:59

>>Miss

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 22-04-04 15:00

oki, så er det jo afgjort...
Den har helt klart ikke kunne holde til alle de stød den gav sig selv, ved at blive ved med at flyve mod ruden, og jeg tror på det med at den har gjort det p.g.a. at den har troet at det var en konkurrent, der bare skulle udryddes... *ss*

Men "tillykke" med at du nu har dine vinduer i fred!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-04-04 18:02

Der kommer en ny!
Ja det er en ond memærkning!.:))