/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bekendtgørelser/love
Fra : bv32
Vist : 4803 gange
50 point
Dato : 21-04-04 08:45

Jeg har et meget generelt spørgsmål. Hvad er den præcise forskel mellem en bekendtgørelse og en lov? Hvor mange af sådan nogle dokumenter cirkulerer der omkring en lov (der er bekendtgørelser, redegørelser, love osv. osv). Et andet spørgsmål, hvis der står noget med "ministeren fastsætter nærmere regler om.....", hvor kan man så finde disse regler? Hvis de ikke står i loven, vil det så sige, at ministeriet skal tage stilling til hver sag eller hvordan?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 60 point
Dato : 21-04-04 08:54

Den helt principielle forskel på love og bekendtgørelser er, at love er givet af folketinget, mens bekendtgørelser gives af en minister. Det er ikke til at sige hvor mange bekendtgørelser der hører til en lov, men ministeren skal være benmyndiget af en lov til at udstede en bekendtgørelse ("ministeren fastsætter nærmere regler..."). Redegørelser er udarbejdet med henblik på udforming af loven og bekendtgørelserne.

Dit andet spørgsmål har jeg som sådan besvaret, da reglerne findes i bekendtgørelser. Bemyndiger en lov en offentlig instans til at træffe en afgørelse i en bestemt slags sager, vil der normalt blive udstedt et cirkulære, der giver retningslinier for myndigheden.

Jensen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-04-04 08:56

Her kunne der skrive sn hel doktorafhandling, men undlader venligst.

Mange love er rammelove, dvs. at kun nogle kraftige linier er trukket op i loven. For ikke at gøre det besværligt med hele tiden at omformulere en sådan lov, gør man den til en rammelov.
Indenfor rammeloven kan man så udstede bekendtgørelser når noget kræver det, uden der skal forhandles om ændringer til loven.

Fuldstændig er det på de andre områder du nævner, en rammelov opfulgt af forordningen, regler ovs. igen da mange ændringer er pettitesser, og man derfor ikke hele tiden ønsker at ændre loven.

Du kan finde alle landes love, regler, bekendtgørelser via retsinfo som ligger på internettet.

Håber det besvarer lidt af din grublen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-04-04 09:02

Man kan også udtrykke det på den måde, at mange cirkulærer, bekendgørelser etc. kun er rent administrativt, eks. vil man udsende en bekendgørelse hvis man ændrer en bødetakst i færdselsloven, og hvad du ellers kan komme på af den slags.

Kommentar
Fra : McOle

Dato : 21-04-04 09:23

Jeg kan bestemt anbefale http://www.retsinfo.dk
Her kan du, når du har fremfundet en lov, få en liste over alle bekendtgørelser og cirkulærer der er udstedt med hjemmel i loven.

Vær også opmærksom på, at en lovbekendtgørelse er en lov, hvor alle ændringslove er indarbejdet.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 21-04-04 09:25

Tak for svaret RyeJensen (og elleby)

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 21-04-04 09:27

Det var så lidt.