/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Forlovelse - hvordan?
Fra : simonsh
Vist : 10741 gange
20 point
Dato : 21-04-04 01:06

Efter 8 år er det vist på tide at jeg giver min kæreste en forlovelsesring.
Men da jeg er en mand, der ikke har den store viden omkring dette, har jeg et par spørgsmål.

1. For det første; skal jeg på knæ når jeg giver hende den? Jeg har ingen planer om at vi skal giftes foreløbig, men det er vel ligegyldigt?
2. På hvilken finger/hånd skal den sidde?
3. Skal jeg selv gå med en ring?......jeg synes det er ret ubehageligt at have sådan noget på.
4. Kan man sige et prisniveau for hvad en ring koster? Jeg ved godt at det afhænger af så meget, men kan den blive "for billig", når det er en forlovelsesring? .......er det 500 kr. eller 1000 kr., eller mere?
5. Skal jeg kende den nøjagtige størrelse inden jeg køber .....andre ringe jeg tidligere har købt til hende, har altid skulle rettes lidt til i størrelsen.........er det normalt nok, eller vil det virke dumt hvis denne også skal rettes til? ........det er måske slet ikke muligt at rette sådan en i størrelsen?

Som man nok kan se, passer det, at jeg ikke har en klap forstand på det.

Håber jeg kan få nogle gode svar.

Accepteret svar
Fra : Annehvid

Modtaget 30 point
Dato : 21-04-04 01:23

hej simonsh
1. ja det er normalt man gør det , men hvis du ikke føler for det skal du absolut ikke gøre det ... det der er vigtigt under en forlovelse er at du er dig selv og gør det du føler er rigtigt.
Så find selv på din egen måde at "fri" på det vil virke mest naturligt.

2. på ventre hånd og ringfinger ... men man kan også ha den i en kæde om halsen hvis man som dig ikke kan gå med den på fingre.. og det behøver jo heller ikke være en ring da i jo ikke SKAL giftes (endu) men en pircing eller en tattovering. eller hvad du nu finder på

3. sæt den i en kæde om halsen eller hvad du vil bare du har den på dig hele tiden

4. jeg mener at man selv må vudere hvad man vil ofre på denne dag til enten en ring tatoo men begge dele kan du nok ikke få for under 300 kr .... men gå dig en tur i byen kig på vinduer eller gå ind i foretningen og spørg.

5. ja hvis du køber en ring så skal du kende str på ringen det ville være lidt pinligt da du skal sætte ringen på pigen finger og den så ikke passer ... hvis du vælger denne fremgangsmåde *S*
Håber du kunne bruge lidt af det her ... og så må du ha pøj pøj med det *SSS*
hilsen Anne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-04 01:43

1. En gammel tradition, som nogle stadig holder i hævd. Det er ikke nødvendigt, men din kommnde forlovede vil sikkert synes at det er romantisk.

2. På venstre hånds ringfinger. Hvis i senere bliver gift flyttes ringen til højre hånds ringfinger.

3. Det er ikke nødvendigt at du også har ring. Hvis du ikke skal have ring, er det almindeligt at ringen til din kommende forovede er med en ædelsten i.

4. Ringe i dag er ikke billige. Hendes smag, med eller uden sten. Du må i byen og se på ringe/priser.

5. Ringen skulle meget gerne passe hende. Tag evt. en af de ringe, som passer hende med til guldsmeden.

Tidligere var en forlovelse eller trolovelse, som det hed til midten af 1600-tallet, en aftale mellem 2 slægter om senere indgåelse af ægteskab. Aftalen, som skulle danne grundlag for en sund økonomi i ægteskabet, var juridisk bindende. Det var derfor acceptabelt, at de trolovede flyttede sammen.

Udveksling af gaver, brudepris eller fæstenspenge i vidners nærvær var en vigtig del af forlovelsesritualet. Gennem senere lovgivning svækkedes begrebets status for helt at forsvinde i 1799 ved en kongelig forordning. Herefter var vielse den eneste retsgyldige handling i forbindelse med ægteskab. Med ægteskabsloven af 1969 forsvandt de sidste retslige konsekvenser af brudte forlovelsesløfter.

I vore dage har en forlovelse udelukkende social eller selskabelig status. Den er et signal til omverdenen om, at man nu er et par og på vej ind i hinandens familier. Herefter inviteres parret altid sammen til begivenheder i famile og omgangskreds. Den gamle skik om aldrig at skille et forlovet par håndhæves endnu ved bordsætning.

Når man forlover sig, er det almindeligt at udveksle ringe. De fleste vælger glatte ringe, hvor navn og dato bliver indgraveret. Ringen sættes normalt på venstre ringfinger og flyttes til højre, når man er blevet gift. Hvis det kun er pigen, der får en ring, er det som regel en ring med en ædelsten. Man skal passe godt på sin forlovelsesring. Taber man den, betyder det ulykke.

Hvis man vælger at holde forlovelsesfest, foregår den ofte hos det ene forældrepar. Famile og venner får på denne måde lejlighed til at møde hinanden inden brylluppet. Under middagen er der taler og evt. sange. Man kan også vælge at deklarere forlovelsen i forbindelse med en anden begivenhed i familien.

Fra denne side http://www.bidstrup-ure.dk/Vielsesringe.html#Vielse

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-04 01:47
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 21-04-04 06:31

Du skal så absolut ikke ned på knæ. Det hører sig til, når man frier; dvs. spørger, om hun vil gifte sig med dig (og det er jo ikke lige det, du vil). Desuden er det ”gammeldags” og ser fjollet ud, hvis I f.eks. er på restaurant.
Inviter hende et romantisk sted hen.
Se hende dybt i øjnene og fortæl hende, hvor vigtig hun er i dit liv.
Ringen skal på venstre hånds ringfinger og ja, det er bedst, hvis den passer, så følg rådet ovenfor og tag en af hendes andre ringe med, når du går på indkøb.
Nej, du behøver ikke, hverken bære ring eller tatovere/pierce dig; hvis I har boet sammen så længe, er hun udmærket klar over din holdning til at bære ringe.
Prisniveau! Gå efter din/hendes smag, gerne en ring, der er personlig. Har hun en favorit-sten eller smykkedesigner? Eller find en ring med en sten, der passer til hendes stjernetegn. http://www.nordur.dk/stjernetegn.html.

Held og lykke

frieda

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 21-04-04 06:43

Hej
Hvorfor gøre det så kunstigt. Gå en tur i byen med hende og tag hende med til en guldsmedebutik. Fortæl hende at du synes I skal have ring på og inviter hende til at se hvilke hun synes er pænest og diskuter så hvad for en af de udpegede sæt I skal vælge.
Du behøver ikke gå med den til daglig, det er ubehageligt for mange mænd især hvis man har fysisk arbejde og er bange for at den hænger i og du får en kvæstet finger. Det kan du sagtens forklare hende og så holder den sig meget pænere blank og uden ridser. Men tag den på når du skal i byen, alene eller sammen med hende. Husk ringen betyder at man er optaget og andre ikke behøver gøre sig anstrengelser.
Det med at falde på knæ finder jeg lidt komisk og opstyltet.
Hvis du ikke kan finde ud af det på anden måde, så gør hende gravid - så kommer det helt af sig selv.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 21-04-04 08:19

bare et indskud, du kan ikke lide at have ring på fingrene, men så bær den i en kæde og halsen. Husk I er et par og jeres ringe danner også par..

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-04-04 08:26

Faktisk er det jo sådan at en forlovelse er det der indgåes når man frier til sin kæreste.

Det vil sige, at korrekt fremgangsmåde er:

Du spørger om hun vil gifte sig med dig

NÅR hun siger ja, så tager hun den ring på, som du har præsenteret hende for samtidig med spørgsmålet.

DEREFTER tager i sammen til den forretning hvor du har købt ringen og får den tilpasset, med mindre du har taget en af hendes ringe med ned og fået målt størrelsen, den sidste mulighed kræver at den ring du låner fra hende er en som hun kan passe, og altså ikke en der ligger i smykkeskrinet fordi den er for stor eller lille, så der skal du være ret sikker.

Det fungerer som regel sådan, at man køber en ring i den størrelse de nu har i forretningen, og derefter får lavet den i den rigtige størrelse.

Og så den sidste detalje..... EN forlovelse varer traditionelt max 1 år, før der indgås ægteskab

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 21-04-04 08:50

better ... man kan altså også bare nøjes med at være forlovet uden at man bliver gift ... tradition hvad er det nu om dage?? man gør hvad man føler... det er jo ikke kongehuset *SS*
Hilsen Anne

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-04-04 08:54

Annehvid

Du har da fuldstændig ret i at man kan gøre hvad man føler, men hvorfor så ikke bare gå ud og spise en middag og sige "Jeg kan godt lide dig"
En forlovelse og den dermed følgende ring er noget ganske traditionelt, og hvis en forlovelse ikke er tænkt som forstadiet til et ægteskab, så er det jo ikke en forlovelse.

Det skal selvfølgelig ikke forhindre simonsh i at forære sin kæreste en ring.

ps. VED du med sikkerhed at simonsh ikke er kongelig??

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 21-04-04 10:23

better ...*GG* nej det ved jeg ikke om han er..... jeg har selv været forlovet uden at blive gift ... men så kalder vi det bare at lege man er forlovet *GG*
Hilsen Anne

Kommentar
Fra : Catmoll

Dato : 21-04-04 13:37

Når du nu ikke har isinde at gifte dig lige nu og her, så tag en brug en alternativ forlovelse = find evt. en lille tegning 3 x 5 cm, enten et dyr, symbol eller tegn, som I vil pryde hinandens krop med - gå så ned til en " ordentlig tattovør " og få sat dem ( enten synlige eller på steder der kun er for Jeres øje ) dette er en smule originalt men det er bestemt noget I vil huske i mange år også uden at blive gift.....Skulle I mod forventning ikke leve sammen til døden Jer skiller er symbolet jo kendetegn for en utrolig dejlig oplevelse som kun I har haft sammen !!!

tør I ???

Knus Cathrine
det gør ikke ondt..

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 21-04-04 18:13

Nej det gør ikke ondt at blive tatooveret ;)

Godkendelse af svar
Fra : simonsh

Dato : 21-04-04 20:20

Tak for alle de gode svar