/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
prutter
Fra : trytter
Vist : 1730 gange
120 point
Dato : 20-04-04 18:21

hej....jeg har en hot 50..så har jeg købt en 48 mm cylinder kit..så pruttede den helt vildt så satte jeg et powerfilter på men det hjalp helre ikk og så her i dag har jeg fået mig en technigas next udstødning men det hjap sku helre ikk...det er helre ikk mit tændrør..har også prøvet med andre ruller..kan ikk forstå det...hjælp!!!!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 20-04-04 18:24

Hvis den prutter skal du justere karburatoren. Jeg mener det er luftskruen du skal justere.
Luftskruen skal stå ca. 1½ omgang ud når du begynder på at justere.

Mordex.

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 20-04-04 18:27

er du sikker på der sidder en luftskrue på en hot?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 20-04-04 18:31

Nej.
Jeg troede der var sådan en på alle scootere........
Men har været ude for at der på en eller anden scooter eller knallert manglede en skrue, tror det enten var luftskruen eller tomgangsskruen.
Men var rimelig sikker på at der var det på en hot.
Kan du da ikke finde den??

Mordex.

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 20-04-04 18:33

jeg ved der er en tomgangs skrue

går lige ud og kigger engang

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 20-04-04 18:38

der er vist ikk en luftskrue

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 20-04-04 18:40

Måske kunne det være tændrørshætten. Den er måske på for mange kg. (tror jeg nok det kaldes)

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 20-04-04 18:42

øhhh ok...gider ikk mere i dag men prøver nok i morgen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 20-04-04 18:45

Ja, lad os vente og se hvad Palle siger..........

Mordex.

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 20-04-04 19:13

er du der palle??

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 20-04-04 19:48

Tomgangsskruen er dén, man normalt grundjusterer med "helt-ind-og-1½-gang-ud"! Tror ikke at det vil hjælpe i dette tilfælde - går ud fra at problemet er når der køres på scoteren!
Ved ikke om der er en skrue for luft/benzinblandingen.
Hvad indeholder sådant et cylinderkit egentligt?
Jeg tænker f.eks. på strålespidsen - passer den til sættet? Eller kan det være at tændingen skal optimeres til sættet?

Mvh. og held og lykke
Andreas.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-04-04 20:22

En stor fingerskrue på karburatoren, er altid kun til at justerere tomgangshastigheden, som bare løfter "gasspjældet"(klokken med nålen på).
Om der er andre skruer udvendig der kan justeres, ved jeg ikke, men hvis der er, er de kun til at gøre tomgangsblandingen tyndere eller federere, og har ikke nogen indflydelse på mellem eller fuldgas. (men de kan have en lille indflydelse på allerførst i starten, med hvor godt den lige vil tage gassen, og har selvfølgelig også en indflydelse på tomgangshastigheden, da en tynd blanding i tomgang, får motoren til at løbe længere op i omdrejninger, men det er ikke det, den skal indstilles til, for så vil den tøve lidt ved acceleration fra 0 km/t, men skrues længere ud så den falder i omdr. og får federe tomgangsblanding.)

Nu kommer det an på, hvad der menes med prutter helt vild, jeg går ud fra, at det ikke kun er i tomgang, men også ved mellemgas, måske også med bundgas at den prutter, og hvis det også er der oppe den prutter, så er mit gæt: For fed blanding, nærmest 4-takt, altså at den faktisk kun tænder hver anden gang.
Og hvorfor så det: Ja det er jo ikke til at forstå hvis den stadig har samme karburator med samme dyse?, for med en tuncylinder, skulle den så have behov for mere benzin end før?
En del af forklaringen, kunne være at den ikke har nok at trække på, fordi den ikke kan geare op hurtigt nok.
Du har måske ikke fået kortet eller skiftet fjederstyret til en Big max, se begrænsningerne og udskiftning på denne gode side:
http://www.scooterzone.dk/old/tuning/fjernskiven.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 21-04-04 11:53

den prutter hele vejen også når den får bundgas....og den er et rigtigt sygt optræk...men hvordan kan man justere sin tænding på en scooter?

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 21-04-04 15:39

nå men jeg har SELV fundet fejlen det var bare min tændrørshætte.....jeg syntes ikk rigtig jeg har lyst til og gi 100 point til nogen....

Accepteret svar
Fra : Mordex

Modtaget 120 point
Dato : 21-04-04 15:45

Så er jeg jo kommet tættest på

Mordex.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-04-04 15:56

Der er da ingen tvivl om at du kom tættest Mordex, og trytter, man skal uddele point, og selvfølgelig til Mordex.
Mordex: Det hedder Kgohm, og kg betyder tusinde og ohm er den tekniske betegnelse for modstand i elektriske dele.
Trytter du har allerede mistet dine point, når du stiller spørgsmål, så det er kun din opgave at fordele til den der kom svaret nærmest, uanset om der var nogen der var i nærheden af svaret.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : trytter

Dato : 21-04-04 15:58

¨ja ok så...haha....

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 21-04-04 15:59

Tak for det Palle.
For en gangs skyld var jeg nærmest
Hurra for det.......

Ha´ en god dag.....

Mordex.

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 21-04-04 16:00

ja jeg må sku sige at palle ikk er hel dum...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-04-04 16:17

Tak for de pæne ord.
Er det ikke rigtig trytter, at du stadig har samme point, som du startede dagen med?
Mordex: Satans osse, at du klarer opgaven så let, for jeg fik en Maxi der var helt død, for nogle dage siden, og det var også tændrørshætten der var stået af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 21-04-04 16:21

>>Palle

Jeg var faktisk så heldig at få udskiftet min hætte i går inden jeg svarede. Min Aerox havde samme problem "med luft i maven"
Ellers ville det ikke falde mig ind at det kunne være tændrørshætten.
Så det var kun et heldigt forsøg, men et godt et.......
Derfor de 120 point......

Mordex.

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 21-04-04 17:14

heh..hva så den kører de 70-80 stykker....havde 3 grams ruller i men den kørte altså for mange rpm.så skiftede jeg til mine standard igen..men det var for trist så nu kører jeg med 3x3 grams og 3x standard det går sku meget fint-...der sker ikk noget ved det vel?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 21-04-04 17:34

Man kan godt blande rullerne på denne måde, men kun for at finde ud af hvilken man skal køre med. Det bedste vil på længere sigt være at købe de ruller den bedst kører med...... og så køre med 6 ens....

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 21-04-04 17:46

ok