/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Toyota Previa 2.4 GLi, model '93
Fra : Bragesvej
Vist : 515 gange
70 point
Dato : 19-04-04 12:46

Årgang 92 kørt 226000. jeg ved intet om service, men bilen ser meget velholdt ud og er jævnligt pava behandlet.

Jeg vil gerne købe den, men hvor mange km er der mon mere i den bil 50 100 200000?

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 80 point
Dato : 19-04-04 13:05

Det er som regel IKKE motoren som "giver op" pga. slitage...det er næsten altid bilens karroseri og undervogn som stille og roligt " bliver ædt op af rust". Men hvis du siger den er antirustbehandlet, KAN der være MASSER af km. tilbage i den endnu. Jeg vil da gætte på at et sted mellem 100000-200000 er realistisk rent motormæssigt.

Mvh
palle Jensen

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-04-04 23:21

Ok altså en små 400000km?

Lidt flere spørgsmål
Den er på gule plader Så skal den vel synes som andre biler hvert andet år?
Der er ikke airbag i den, så mår der vel godt stå en barne sæde i den?
Hvor langt på literen skal jeg regne med den køre (Mest motorvej) ?
Der kommer mere til sener

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-04-04 06:54

J aden skal synes....så vidt jeg ved skal den synes hvert år når den er over 10 år gammel (det skulle mine to Hi-Ace'er i sin tid) ellers hvert andet år som du skriver op til de ti år.
Du må gerne stille et barnesæde i den BARE IKKE I VARERUMMET!!!...så må der i hvert fald ikke være børn i det under kørsel.

Omkring 9 km/l på motorvejen...alt efter dit temperament.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-04-04 08:07

"Indkaldelsesterminer til periodisk syn
Person- of varebiler skal synes 4 år efter første indregistrering og derefter hvert andet år.

Erhvervskøretøjer skal som hovedregel synes 1 år efter første indregistrering og derefter hvert år.

Små personbiler, varebiler og motorcykel til udlejning, og til øvelseskørsel skal synes 2 år efter første registrering, og derefter hvert andet år.

Det er i første omgang første registreringsdato, der styrer indkaldelsesterminerne. Dag, måned og år i første registreringsdato kaldes også månedsdato. Året bestemmer, om indkaldelsen sker i lige eller ulige år. Er der på registreringsattesten i rubrikken "Periodisk syn - anmeldt månedsdato" anført en dato, er det denne man går ud fra når man indkalder til syn !

Har bilen derimod været til syn udenfor disse intervaller, altså før den skal - dvs. til frivilligt periodisk syn eller frivilligt registreringssyn (ny ejer, eller ændringer som eksempelvis trækkrog), gælder den nye godkendelsesdato normalt for kommende syn. Dvs. en bil fra '90 kan have periodisk syn i uligeår (2001, 2003, 2005 osv.), dersom den har været til frivilligt syn i året før den ville blive godkendt, og her har fået overført godkendelsesdatoen. Det er frivilligt om man vil have denne nye godkendelsesdato overført, men de fleste vælger at gøre det, for ikke at skulle til syn næste gang tidligere end to år.

Sådanne frivillige syn foretages oftest i forbindelse med, at bilen skal videresælges som værende nysynet."

Bilen er jo ikke et Erhvervskøretøj ! så mon ikke det er hver andet åt?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-04-04 08:16

Havd betyder dette ?

"1 Til ejeren af Toyota Previa , reg.nr. RP90435
2 2 Den 11. juni 2003 kl. 09.29 har vi omsynet Deres køretøj med følgende resultat:
3 3 Køretøjet er betinget godkendt
4 4 Ved synet konstaterede vi nedenstående fejl ved køretøjet. De skal selv sørge for at få fejlene rettet, og vi skal ikke kontrollere køretøjet efter reparation.
5 5 Køretøjet er ikke lovligt, før det er repareret. De kan dog køre fra synssted til reparatør.
6 8 FEJLOVERSIGT
7 9 09 afskærmning, udragende dele utilstrækkelig
8 9 08 sporvidde for stor(t)
9 10 BREMSEKONTROL

Jeg tænker på dette hvad betyder det...noget særligt?
10 11 Aksel nr. 1 Målt: 716 Venstre: 352 Højre: 364 Skævbremsning 12% Ovalitet - Venstre: 14 Højre: 6
11 11 Aksel nr. 2 Målt: 594 Venstre: 300 Højre: 294 Skævbremsning 3% Ovalitet - Venstre: 18 Højre: 8

Afskærmning, udragende dele utilstrækkelig (Fælge igen)
samt Sporvide? (Der er alu fælge på har det noget med det at gøre?)

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 26-04-04 09:54

Øhee..er der ingen der kan svare

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-04 21:38

Tak for svaret pallenoc.