/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Trist ejer - trist hund - trist liv
Fra : kipumi
Vist : 1015 gange
100 point
Dato : 18-04-04 18:04

Jeg har en stor hund. Bor på 2. sal. Han er 4 år.
Efter diverse hundetræningskurser, psykologhjælp, hundeinstruktørhjælp m.m. har vi måtte erkende, at han IKKE kan gå løs, og aldrig lære det. Her ud over trækker han ( det kan han ikke holde op med, da han er totalt jagtfikseret - ud over alle grænser) så vi får ondt i ryg og skulder. Cykle kan jeg heller ikke med ham mere, idet han ved kat/egern m.m. har revet mig at cyklen flere gange, med store skrammer og forstuvninger. Alt i alt bliver hans liv kedeligere og kedeligere. Ingen leg med andre hunde osv. Han er en god og rar hund, og jeg kan jo ikke spørge ham, om han keder sig, men har har det så dårligt med, at han bare ligger og sover hele dagen i lejligheden. Han kommer ud 3/4 timer hver morgen, og er kun alene 4 timer. Han er ude ca. 3/4 time hver eftermiddag, måske en eksrtra tur til aviscontainer/postkasse/biblioteket, og så ½ times aftentur. Men jeg synes det er dyrplageri, at han ikke kan lege med andre hunde, løbe tur i skoven osv. Jeg har købt en 8 meter lang linie/træk m.m.
Hvorfor det først er et problem nu ?
Jeg har altid haft min hund med ned om eftermiddagen på det ejendommens fælles græs,(med kaffe,avis og bøger) han ligger pænt i 2 meter snor, og hygger sig, opmærksom på alt, hvad der sker. Men nu har mange af dem vi deler græs med KAT med ned, og det er så han ryster af jagtiver. Han gør og slider i snoren og jeg kan ikke få ham med hjem, og jeg kan ikke holde ham overhovedet. dvs han nu skal være i lejligheden hele dagen, og det har jeg det bare SÅ dårligt over i dag. derfor dette spørgsmål. Har min hund det dårligt, har nogen et godt råd. Ikke engang en pølse eller kød eller et kødben, kan få hans opmærksomhed, når han førs thar set en kat.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-04-04 18:29

Din hund trænger primært til opdragelse, og om du så kan give ham den, det er spørgsmålet. Nogle gange er det en fordel en periode at få nogle andre aktiviteter/vane, som eksempelvis gå et andet sted hen og sole jer, det kan bryde en ond cirkel.
Det er jo ganske normalt, at han tænder på katte, men det er opdragelsen, som skal styre det. Og du er føreren, hvad han tydeligvis er blevet i tvivl om. Lån nogle bøger på biblioteket, hvor du kan se hvordan du kan træne lederskabsøvelser med ham. Det kan måske hjælpe.
Men grundlæggende er der ikke noget i vejen med ham, han mangler blot en leder.
-Vil du være det, så vis ham det?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-04-04 18:55

Det lyder som om at respekten over for dig ligger på et for lille sted, føringen er på hundens side og ikke på dig, det er ikke godt, du skulle se at få vent det om så føringen kommer fra dig, du skal være den der er først i herakiet, så du skal give en meget intens træning af hvem der bestemmer hvad og hvornår ting foregår. Når i møder katte så vend hunden om i mod dig og hold hunden der indtil han er faldet til ro igen, det skal gentages mange gange, sørg for at have 100 % kontakt med hunden. Det kan godt lyde meget enkelt og nemt, men jeg ved godt det er en svært tid du skal igennem- du skal have styr på dit lederskab og du skal ikke holde dig væk fra gården på grund af katte, gør du det, forværre du bare situationen, for så bliver det endnu mere spændende når hunden ser en kat en anden gang. Du skulle lære den, at katte også må være der og hvis det er muligt, at den kan komme til, at hilse på en kat tæt på ville det være godt, Evt. skulle du anskaffe dig en anti træk sele som bliver sat over snuden så du bedre kan vende ham om. Du skal være den bedste ost der findes på denne jord. Du kan træne det ned til et plan som er til at holde ud, det kræver bare at du er håndfast hver gang situationen opstår og har du sagt NEJ så skal du virkelig mene det. Jeg kan ikke rigtig give dig andre råd end at du virkelig skal motivere din hund med ting den kan lide og at du virkelig skal vise din hund hvem der er BOSS.

Jeg vil sige, at du forsat skal gå til træning med den, det stimulerer den med sammenholdet med de andre hunde og det sociale i det at den til stadighed ser andre end sig selv og dig er godt, lange stræk ture på stranden ville også være godt, Pøj pøj med din fortsatte træning, det er det bedste, jeg kan give mit bud på, forresten hvilken race er det vi snakker om?

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 18-04-04 19:30

Jeg har en karelsk bjørnehund. Jeg har ingen mulighed for at vende ham om, når han ser en kat. Hunden er BOMSTÆRK. Jeg har som sagt betlt i dyre domme hos adfærdsterapeuter for at få ham lært, at gå pænt uden at trække, og at kunne omgås katte. Men de opgav. Han ved godt hvad nej og ja er, vent lidt osv. Jeg kan lægge en rå bøf foran ham og sige nej, og han rører den ikke (det mener jeg er lederskab) - men så snart vi er ude i byen eller i haven går det helt galt. Jeg synes jeg har prøvet alt hvad jeg kunne tænke på, for at give ham et godt og sjovt liv. I flere dage har vi desværre sidde inde i det gode vejr, men samtidig med at jeg er ked af at være inde, er jeg også lidt trist over, at jeg og min hund ikke kan finde ud af det.
Jeg mener helt bestemt, at jeg er en god boss. Men hunden ved jo, at han er 100 x stærkere end jeg er,. Jeg har en grime(halti) - men selv med den, kan han trække. Herudover lægger han sig ned for hver 3 meter, vi går, og prøver at gnubbe den af. dette har stået på i over et halvt år. Hundepsykologen sagde, at efter nogle uger (hvor han gradvist vænnede sig til den over tid) så ville han slet ikke lægge mærke til den. ... Men det har vist sig, slet ikke at passe. Men selv med den, kan jeg kun holde ham med nød og næppe, og jeg kan slet ikke gå den modsatte vej, Jeg mener nemlig ikke man må trække i denne halti. Det skulle kunne skade hunden ??
KPM

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 18-04-04 19:34

Jeg glemte at sige, at han kan alt, indendørs, gå på plads, dæk, sit, søge efter godbidder, vente på sin madskål, og alt muligt andet, som jeg har leget ind i ham. Men så snart vi er udendørs er han helt oppe at køre. Bare en plasticpose kommer forbi, er han 100 sikker på at NU er der en kat/egern. Han er en mild hund, der kan med alle hunde, slås aldrig, er i det hele taget SÅ flink, og det er jo også derfor jeg sidder i disse dage,og tænker på, om han ville få et bedre liv på landet uden mig.

Accepteret svar
Fra : Hertz

Modtaget 110 point
Dato : 18-04-04 19:46

Hej med dig
Jeg havde et tilsvarende problem med mine hunde.
Trækken i snoren, gøen og skrig når vi mødte andre hunde. Altsammen af glæde, men forfærdeligt at høre på. Der ud over kunne jeg dårligt holde dem. Jeg har også gået til træning, med godbidder og vandsprøjt, til ingen verdens nytte.
Så var der en der sendte nedenstående link til mig, og det blev vores redning.

http://www.sitecenter.dk/danskdyreformidling/trkkerdinhund1/
Venligst Hertz

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 18-04-04 19:51

Tak for svaret Hertz. Jeg ved ikke om det er den haltigrime, jeg har, men kan jo ringe og forhøre mig om, hvad der ellers er at gøre.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 18-04-04 19:55

Hej.

Jeg er ked af at sige dette, men jeg tror faktisk det ville være bedre både for dig og hunden at finde et godt hjem på landet til ham. Du har virkelig gjort hvad du kunne når du har prøvet både psykolog, hundekurser osv.

Han kan jo også mærke at du er ked af det, det gør ikke situationen bedre.

Uanset hvad du beslutter dig for, tror jeg at hvis du skal have hund igen engang, skal den nok ikke være stor og stærk som den du har nu.

Jeg synes også det er synd for en hund i den størrelse at være i en lejlighed på anden sal, den har brug for plads.

snusi

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 18-04-04 19:56

Ups det skulle være en

snusi

Kommentar
Fra : Hertz

Dato : 18-04-04 20:18

Ring og snak med Henning Jørgensen han er en meget rolig og behaglig mand, med stor erfaring. Jeg ved ikke hvad grimen hedder, men jeg mener at han selv laver dem.
Venligst Hertz

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 18-04-04 21:50

Kære Hertz
Jeg vil ringe til Henning Jørgensen og spørge ham. Jeg er meget glad for min hund. Har haft hun i 40 ¨år - (ikke den samme !!) og har aldrig haft problemer, så jeg er ret erfaren. Jge vil nødigt af med ham. Men netop fordi jeg holder a fham, så skal han have det godt.
Jeg prøver Henning J.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 20-04-04 08:37

Hej Kipumi

Må jeg spørge, hvilke hundepsykologer du har været hos?

Du har en svær hund. Du har en Karelsk bjørnehund, der er lavet til, at "stille" bjørne, holde dem i skak, til jægeren kom. (det ved du nok). Derudover er Kareleren en meget selvstændig hund.
Jeg tror måske jeg kan hjælpe dig, men har lige brug for at høre, hvilke trænere og hundepsykologer du har besøgt.
Det er helt sikkert, at det ikke handler om, at din hund er "ved at tage magten" - det er der ingen hunde der ønsker at gøre. Men hvis lederskabet mangler, får man en meget forvirret hund, der selv begybder at tage initiativer etc., men lad mig understrege igen, det handler ikke om, at din hund er dominerende og ønsker at tage magten fra dig.
Lederskab er konsekvens, initiativ, kærlighed/ omsorg/beskyttelse og kompetence.
Det sidste du må gøre er, at ty til hårde metoder.

Vh. vildskud
prof. hundeinstruktør, hundeadfærdsstuderende

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 22-04-04 16:12

Til vildskud
Ja, jeg har en svær hund, og en meget skøn hund også. Jeg ved godt, at han er krævende, med mange ting, og har altid brugt megen tid på ham, med diverse opgaver m.m. . Ham jeg har er ikke så selvstændig, som min den forrige kareler. Ham her er mere "underhund".
Jeg er ikke meget for at opgive/skrive navnene her på denne side, det er jo ikke fordi de ikke har været dygtige nok, disse mennesker, men de har bare ikke lige kunnet løse mit problem.
Jeg føler ganske bestemt ikke min hund er ved "at tage magten", for han er som sagt en god og nem hund, borset fra hans to "grimme" ting. 1) han trækker 2) han jagter katte/egern. Det sidste gør, at det er meget vanskeligt at færdes med ham, her hvor vi bor. f.eks. i dag var der 4 katte på græsset under mine vinduer. Hunden hylede og skreg, løb fra det ene vindue til det andet, og tungen hang ud af halsen. Jeg måtte så gå en lang tur med ham, for på etagen nedenunder lå en med nattevagt og sov (om dagen). Og det stresser mig jo, at hunden "bestemmer".
Jeg har lært lederskab/, bl.a. med kød på en tallerken, som jeg skulle gå rundt om, og som han ikke måtte tage m.m. Og det gør han heller ikke, der ved han godt, at det er mig, der bestemmer,og som skrevet kan han sagtens alt ting indendørs, men hans jagtinstrinkt er svært at tage fra ham.
Jeg kunne adlrig drømme om at ty til hårde metoder, jeg er meget glad for min hund. Men... tænker nogengange på, at jeg ikke kan holde til at have ham. Jeg får også dårlig ryg og skulder, fordi han trækker.