/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Server
Fra : plb
Vist : 440 gange
140 point
Dato : 17-04-04 18:54

Hej

jeg har læst en del om server i spørgsmålet: gratis server...
det jeg har brug for er en server som er let at bruge, som kan sende post rundt i huset og som kan virke som server til min hjemmeside.
og ville også gerne have en manual eller noget til programmet.
nogen der kan forslå noget?
jeg er villig til at købe mig til programmer hvis det bliver nødvendigt!

mvh P/lb

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 150 point
Dato : 17-04-04 19:06

Her i vores lille netværk (5 brugere ca. 10 comp) kører vi med en SME-server.
Vi bruger den som firewall/dhcp/postserver ud og ind og på tværs/hjemmeside/ftp
Den er rimelig nem at sætte op (engelsk) og den kan købes for ca. 20kr hos linuxpusher.dk
Der findes en del hjæp online, men ved installation er der også rimelig god vejledning.
Hos os kører den på sin egen IBM 166mhz med 196 mb ram og to netkort (compaq)
Emesen.
Men der er jo flere andre.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 17-04-04 19:20

hvad forskel ville det gøre hvis den kun havde et netkort?

Kommentar
Fra : plb

Dato : 17-04-04 19:22

skal man først have linux og så sme-server programmet?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-04-04 19:23

Hvis den ikke skal uddelegere (dhcp) men bare stå som server for mails/hjemmeside er det nok med et netkort.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 17-04-04 19:24

hva mener du med uddelegere?
undskyld, men jeg forstår ik hvad du siger

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-04-04 19:25

SME er en modificeret Linux Red hat lavet af E-Smith.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-04-04 19:29

Ok prøver at forklare dhcp
Internet>ADSL>server som deler I-net forbindelsen ud til alle computere i netværket.
Ellers gør en ruter det samme.
Serveren kan stå hvorsomhelst i netværket for den styres fra en windows comp

Kommentar
Fra : plb

Dato : 17-04-04 19:31

aah ok, hehe. men den behøves ikke kunne dhcp. det er lidt ligemeget for mig.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 17-04-04 19:34

det tror jeg, jeg vil prøve, hvis jeg ikke høre om noget bedre:P

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-04-04 19:35

Så kan den sættes ind på lige fod med de andre comp via ruter/switch
Og skal den kun køre internt så er det heller ikke nødvendigt med dns service.
Dog kan den altid kaldes udefra på IP nummeret.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-04-04 19:36

Ok

Kommentar
Fra : plb

Dato : 17-04-04 21:27

sme-server er det, det samme som man kan få her http://www.e-smith.org/content/downloads/?

Kommentar
Fra : plb

Dato : 17-04-04 21:31
Kommentar
Fra : basil28

Dato : 17-04-04 22:45

vil anbefale dig at bruge det link som der står i emnet "gratis server" da det er en modificeret iso, af den nyeste SME server, forskellen er at de MEST brugte ekstra pakker følger med og automatisk bliver installeret..

Mvh
Basil

Kommentar
Fra : plb

Dato : 18-04-04 00:14

okay nu er jeg ved at hente den...
der er bare et andet spørgsmål og det er hvordan sætter jeg den op til alt det den skal?

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 18-04-04 12:31

følg den vejledning der er i administrations interfacen, den er ret god, og burde kunne fortælle dig hvad du skal gøre ved hvad ...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-04-04 12:50

vælg "server only" når du kommer der til.
Så længe du ikke skal kalde den udefra kan du kalde den abc.dk

Kommentar
Fra : plb

Dato : 18-04-04 14:52

hvad "gør" server only? er det bare bedst eller hvad er forskellen?
hvis jeg også vil have en ftp server kan man så også kalde den det man vil?

Kommentar
Fra : plb

Dato : 18-04-04 15:50

skal jeg bare brænde .iso filen eller skal jeg pakke den ud og så brænde den?

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 18-04-04 16:23

den skal bare brændes.. cd'en kan selv boote

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-04-04 17:21

Har du Nero så hedder det backup/kopi>brænd image fil>
find din iso fil>åbn>(evt. hak i finalize CD) >brænd
Så bør den kunne boote selv.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 19-04-04 16:50

btw. kan man brænde cd'er, data osv. med SME-server?

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 26-04-04 14:12

jeg ska nu til at installere SME-server, men hvis jeg for nogle problemer laver jeg bare et nyt indlæg, tak for hjælpen begge 2!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 17:13

PLb - en SME-server er normalt en comp som fordeler adgangen til netværket.
Er holdeplads for hjemmesider (mange)
Ftp "magasin"
mail-server
Adgangsholder til internettet med indbygget firewall
Og en del andet som jeg ikke har fundet ud af endnu.
Emesen.
Og du spørger bare.