/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Lave nedsænket terasse i.f.m. gavlmur ?
Fra : JensJ
Vist : 1377 gange
50 point
Dato : 16-04-04 14:33

Min kone vil gerne have lavet en nedsænket terasse ved en vestvendt gavl. Dette indebærer at soklen bliver frilagt et stykke ned. Er det klogt at gøre det ?

Alternativt kunne man lade et smalt "bed" være mellem terassen og gavlen, men hvor bredt skal dette bed være, og hvorledes skal kanten mellem terassen og bedet udformes så huset ikke begynder at revne ?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 16-04-04 14:56
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-04-04 19:18

Altså du burde jo kunne grave hele fundamentet fri uden problemer det skulle gerne stå selv uden at revne for ellers er der jo problemer Nu skriver du jo ikke omn det er et gammelt hus men et bed skal jo virkeligt være bredt hvis det skal holde husets fundamen i ikke at skride
Mvh Sune

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 19-04-04 17:56

der kan være et problem hvis fundamentet står i sand!! Hvis det står i ler er problemet mindre, men sand/silt kan give problemer da det er egenvægten af jorden over fundaments underkant der bidrager med største delen af bæreevnen til dit fundament. Så pas på med at grave uden at alle forhold er sikret!!! Dernæst kan der blive problemer med husets stabilitet som sådan idet huset nu påvirkes af et aktivt jordtryk - størrelsen heraf afhænger af hvor dybt du graver og jordens egenskaber som sådan.

Med ovenstående er det ikke sagt at du ikke kan grave ud til terrassen, men derimod at du skal være opmærksom på at det ikke er "bare lige"!

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 19-04-04 18:45

glemte helt at nævne frost problemerne!! Almindeligvis skal et fundament ned i 0,9meters dybde for at være i frostfri dybde. Så uanset ovenstående så skal du ihf være sikker på at du kan overholde dette krav!

Kommentar
Fra : JensJ

Dato : 20-04-04 08:34

Det med den frostfri dybde havde jeg tænkt på, men hvad betyder det egentlig hvis soklen ikke mere går ned i frostfri dybde hvor jeg graver ud ?

Huset er fra 1970, da fyldte man vel sædvanligvis sand ned ved siden af soklen eller hvad ?

Accepteret svar
Fra : fisherprice

Modtaget 50 point
Dato : 20-04-04 18:19

Du kan risikere at der kommer frost der løfter konstruktionen!! og dermed kan huset slå revner. Hvorvidt dette er på et teoretisk plan ved jeg ikke - men frost kan jo spærnge en sten så det er temmelig store kræfter vi snakker om. Vis man tager udgangspunkt i en flisebelægning så kan frost jo også løfte denne - skal alene tages som eksempel på frost og dens indflydelse.

Ved ikke hvordan man gjorde det den gang men mon ikke man gravede en rende til fundamentet og så blev der støbt mod terræn?

Tror rent faktisk at din ændring skal meldes til/godkendes af kommunen da du jo egentlig ændrer ved de bærende konstruktioner eller retttere forudsætninger for de bæreende konstruktioner!

Godkendelse af svar
Fra : JensJ

Dato : 23-04-04 10:32

Tak for svaret fisherprice.