/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
græker i dk?!
Fra : janni_s
Vist : 449 gange
200 point
Dato : 16-04-04 13:44

har fået til opgave at skrive hvad en græker fra ca. 450 år f.kr. ville synes om dk, hvis han ved hjælp af en tidsmaskine kom til dk. nogle der kan hjælpe lidt?!
/janni_s

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-04-04 13:50

Hvilken aldersklasse - klassetrin snakker vi om?

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 16-04-04 13:51

går på gynmasiet. 1 år.
/janni_s

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-04-04 13:53

Hvormeget må/skal den fylde??
Jeg kunne forestille mig det var svært at begrænse sig, for der er jo et hav af muligheder - kun fantasien sætter grænser Men jeg tror nok han ville mene vi var meget ukultiverede og ensomme - udovet at han selvfølgelig ville få et kulturchok.

// Toupie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-04-04 13:54

Hvis I har lært om grækerne, så prøv først at stille de samfundsmæssige forskelle og ligheder op i et skema!
Forskellen i teknisk udvikling giver jo sig selv, men meget af matematikken har vi til fælles!
I hvilket fag skal opgaven skrives i?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-04-04 13:55

Og glem ikke han ville undre sig over at kvinder havde stemmeret!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-04-04 13:57

......og at mændene lavede mad, passede børn og gjorde rent he he

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-04-04 13:58

Du har vist ikke hørt om Sokrateses kone Xantippe Toupie?? Hun skulle være en rigtig rappenskralde!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-04-04 14:02

Tedd: ja de fandtes jo også nok dengang

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-04-04 14:05

Kan du bruge vores "ævl" til noget Janni?

Accepteret svar
Fra : Toupie

Modtaget 210 point
Dato : 16-04-04 14:34

Janni_S du får lige her lidt faktaviden:

For ca. 2500 år siden skabte grækerne et samfund, der har haft den største indflydelse lige til vore dage. Mange af vores ord, vores mindesmærker, vores atnker og ideer - ja selv vores underholdning har sit udspring i det græske oldtidsrige. Græske arkitekter udviklede en bygningsstil som stadig kopiers. Græske tænkere stillede filosofiske spørgsmål om liv og død, som stadig diskuteres. Moderne teater har sin rod i de forestillinger, der blev spillet under åben himmel i grækenland for flere tusind år siden. Det var også grækerne som udviklede verdens første demokrati. Dog var det kun frie mænd, født i Athen, der havde ret til at deltage i regeringen.

Det er taget fra Gyldendals leksikon og jeg håber du måske kan få nogle ideer til opgaven ud fra disse oplysninger, eller at de kan være til hjælp på anden måde

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-04-04 14:47

Jeg har lige ledt efter nogle link til dig som måske kunne bruges som sammenligningsgrundlag til vores samfund i dag men fandt kun dette som jeg syntes kunne have interesse:
http://users.cybercity.dk/~hcc1228/old.html

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 18-04-04 22:55

hehe sidder og laver opgaven som er til i morgen.. måske lidt sent ude.
men tænkte mere på hvad han mener om vores personlighed og tanker.
håber virkelig der er nogle der ved lidt... på forhånd tak
/janni_s

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-04-04 23:42

Ja du er godtnok lidt sent ude

Godkendelse af svar
Fra : janni_s

Dato : 20-04-04 15:24

Tak for svaret Toupie.