/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
modregner man sygedagpenge?
Fra : sofla
Vist : 933 gange
100 point
Dato : 16-04-04 13:34

Hvis man har været på sygedagpenge og derefter går i arbejde med supplerende dagpenge en torsdag, modregner fagforeningen så de dage du har fået sygedagpenge før de supplerer op ?
ALTSÅ: har modtaget sygedagpenge man-tirs.ons, arbejder 4t tors og 4t fre. mener så at skulle have suppleret 6,8t korrekt eller siger man , ma-tirs-ons= 3 * 7,4t fra kommune + 8t arb = ialt 31,45t ergo har du for mange timer til at få suppleret.
Det kan man da ikke, har jo ikke været i arbejde eller tilgængelig på arbejdsmarkedet. Er jeg blevet snydt for 6,8t ???
Er det lovligt at trække sygetimer fra som arbejdstimer ??
hilsen
sofla

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-04 13:36

Det er det samlede antal timer i en given periode der beregnes efter.

Du kan ikke tælle dag for dag.

Så kunne du jo arbejde 10 timer om dagen i 4 dage og få understøttelse for den 5 - Den går ikke.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 16-04-04 13:58

Det er fuldstændig korrekt som din a-kasse har gjort.
Der er en mindsteudbetalingsregel der siger, at der mindst skal være én dag som a-kassen kan udbetale for (37 tim. delt med 5 dage = 7,4 timer) - ellers ingen udbetaling.
Når du trækker 7,4 timer fra 37 timer får du en grænse på 29,6 timer på en uge (mandag - søndag). Kommer du over 29,6 timer, vil der altså ikke blive suppleret op til 37 timer.

Sygetimer "tæller" som andre timer, fordi det er timer hvor du har fået økonomisk dækning.

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 16-04-04 14:10

Jeg prøver igen.
Jeg var på sygedagpenge - udbetalt af sygedagpengekontoret - dette kan da umuligt blive beregnet som arbejdstimer, da jeg jo ikke er tilgængelig for arbejdsmarkedet, og først er blevet raskmeldt fra den 1. april 2004, og samme dag startede på mit nye arbejde.

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 16-04-04 14:12

Skal jeg straffes økonomisk fordi jeg går i arbejde ?
Det kan ikke have sin rigtighed.

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 110 point
Dato : 16-04-04 14:15

Rigtigt sofla - du er ikke til rådighed for arbejdsmarkedet når du er sygemeldt, men du får økonomisk dækning alligevel (sygedagpenge). Disse sygedagpenge bliver også talt med i den ugentlige opgørelse over timer.
Om du bliver straffet for at gå i arbejde kan man jo diskutere (og have mange meninger om), så det vil jeg pt. lade ligge, men det er altså sådan, at man skal være opmærksom på denne "grænse" på 29,6 timer, hvis man skal have suppleret op til 37 timer.
Det gælder altså også for dine arbejdstimer.

Kommentar
Fra : gch123

Dato : 16-04-04 14:32

Du bliver formentlig ikke straffet økonomisk for at gå på arbejde, lønnen skulle gerne være mere en sygedagepenge, så sammenlagt giver det mere end sygedagepenge eller dagpenge for 37 timer.

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 16-04-04 14:37

Det er muligt du synes jeg er svagt begavet,men, man kan da ikke kalde ting både og eller kan man?? Når jeg er sygemeldt er jeg ikke tilgængelig for arbejdsmarkedet - jeg raskmelder mig fra den 1. april 2004. Så har man i sin visdom besluttet at min sidste sygedag er en dag jeg selv skal betale (6,8t) fordi at jeg nu overstiger det timetal der er på 29,6t. Så spørger jeg hvem dækker de sidste 6,8t for jeg får dem IKKE fra sygedagpengekontoret. Er de timer så bare tabt ??

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 16-04-04 14:44

Ja - de timer er bare tabt.
Jeg synes bestemt ikke at du er svagt begavet og kan godt forstå at du stiller spørgsmål ved det, men det er nu engang sådan, at vi har nogle love & regler og disse skal a-kassen så administrere efter. Derfor kan der engang imellem være noget som man ikke forstår - eller ikke synes er helt logisk.
Eneste måde at lave det om på - tjahhh........vælg nogle nye politikkere der kan finde ud af at tingene er "lidt dumt sat sammen" og rammer på en forkert måde.

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 17-04-04 08:37

Tak for svaret Lexi.
Jeg er glad for at du ikke synes jeg er svagt begavet, og du har ret i, at det nok er nogle nye politikere man skal have fat i, problemet er bare, at ikke så snart er de kommet til posten og får deres på det tørre, før de "pludselig" ikke kan "huske", hvad det nu lige var de prædikede om før de blev valgt.
"Øøhhh, det er et formuleringsspørgsmål", er deres yndlings udtalelse.

God weekend
sofla