/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
solsorteæg uden mor!!
Fra : sissi
Vist : 5675 gange
50 point
Dato : 16-04-04 13:17

HJÆLP... Jeg er helt vild med vilde fugle og nu er der en solsort der har bygget rede i vores grantræ.... Men hun ruger ikke på sine æg. Hun ligger aller højest på reden en time om DAGEN.... Men hver gang jeg kommer hjem fra skole har hun lagt et nyt æg ( der er tre indtil videre )... Hvad skal jeg gøre?? Man kan da ikke selv opforstre sådanne små æg vel.... HJÆLP MIG PLEASE.......

Cecilie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-04-04 13:25

Lad naturen ordne naturen! Hvis du forstyrer den stakkels solsort hele tiden eller rører ved æggene, kan jeg da godt forstå solsortens adfærd!

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 16-04-04 13:33

hvis du rører ved æggene OVERHOVEDET så nærmer moder-fuglen sig IKKE mere!!!
så lad være med det! den har styr på sine æg, så bare lad den flyve omkring! ...

/Cooper

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-04-04 14:12

Hejsa, lad æggene være!
Det er altså også meget normalt hos mange fugle, at de ikke begynder at ruge på æggene før alle er lagt. Det er for at undgå, at der er for stor forskel på ungernes størrelse. De tager jo ret meget på om dagen når de er kommet ud af æggene. Forestil dig, at der bliver lagt 5 æg over 5 dage. Så ville den første unge være 5 dage gammel og meget større end den unge, der kommer sidst hvis der blev ruget på æggene fra dag 1. Så har den lille unge jo ikke en chance for at få mad, for i reden gælder det, at den der råber højest får mest mad. De voksne solsorte ved, hvad de skal gøre.

Og hvis det skulle ske, at én af ungerne ryger ud af reden alt for tidligt, så LAD VÆRE med at røre den. Hvis du lægger den tilbage i reden, så kan du slå hele kuldet ihjel!! Du kan ikke opfostre en solsorteunge hvis den ikke kan spise selv. En unge kræver så meget mad (smådyr) for at vokse og leve, at det er umuligt at tvinge det i den hvis man ikke er en solsort. --Tit er det en unge, der er noget galt med, der ryger ud af reden. Solsortemor vil hellere have 4 store og sunde unger der har en lille chance for at blive voksne, -end hun vil have 4 mindre der bliver taget af ræven plus et lille skrog som alligevel dør af sig selv.

Hvis hvert solsortepar fik bare ét kuld med 5 unger, der blev voksne hver sommer, så ville verden meget hurtigt blive overbefolket med solsorte. -Kun én eller to unger fra hvert kuld skal overleve sommeren. Resten er mad for ræve og rovfugle og andre dyr.

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 16-04-04 14:15

okay..... Jeg lader være med at kigge i reden når jeg kommer hjem fra skole... Eller røre ved æggene.... ( det har jeg hellere ikke gjort..)

Kommentar
Fra : Obur

Dato : 16-04-04 15:08

Cooper har ikke helt tjek på det med æggene - det det drejer sig om er, at der skal være ro omkring reden - DER SKER IKKE END PIND HVIS DU RØRE VED ÆGENE. Når først den ruger vil den vænne sig til dig - og vil ikke forlade reden.
Solsorten skal lige lægge alle æggene før din ruger
Så bare rolig Cecilie

mvh. Obur

Kommentar
Fra : binky

Dato : 16-04-04 17:40

Hvis fuglen kun har ruget 1 time om dagen, er æggene døde. De tåler ikke afkøling ret længe. Der findes fugle, der lægger æg, ligesom bare for at lægge æg, men så er de ligeglade med æggene bagefter. Fugle kan jo også have en psykisk brist. Jeg havde en zebrafinke-han, hvis kone ynglede meget, men hver gang der var unger, blev de slæbt i badekarret, hvor han druknede dem.
Mit råd til dig er at lade æggene være. Som tedd skriver "lad naturen ordne naturen".
mvh
binky

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 17-04-04 11:45

PYYY... Jeg var helt bange for at det var min skyld solsortemoren var gået fra reden... Men jeg syntes det var underligt at hun ikke lå på reden og derfor kiggede jeg.... Jeg lader bare æggene ligge eller hva?? MVH Cecilie

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-04-04 13:32

Ja, det er vi vist alle enige om for en gangs skyld. Du lader bare æggene være..

Kommentar
Fra : yellow

Dato : 18-04-04 09:55

det kan godt være at du kun har set hende side på sine unger en time, men du er lige kommet hjem fra skole, så kan det jo være at hun har ligget på dem før du kom og så på dem. og du kan da ikke se om hun sidder i reden hele tiden vel!?

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 19-04-04 15:03

Jo jeg kan faktisk se lige nu at reden er tom for hendes rede ligger ret åbent derfor opdagede jeg den...

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 19-04-04 15:06

Men begynder æggene ikke at rådne hvis hun ikke ligger på dem.. Hun har ikke været på reden hele weekenden... Og der er vist stadig tre æg...............

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 19-04-04 15:32

Hun har muligvis forladt/opgivet reden og er startet forfra et andet sted!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-04-04 18:19

mmmmm. Du kan jo lave dig en lille solsorteæggekage...

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 20-04-04 13:17

Øhhh nej tak jeg tror jeg holder mig til almindelige æggekager I skal allesammen have tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : sissi

Dato : 20-04-04 13:19

Tak for svaret allesammen

Mvh Cecilie (SisSi)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-04-04 14:12

Takker osse Jeg kan forøvrigt anbefale dig at anskaffe dig en god fuglebog og en kikkert! Og husk et foderbræt med rigelig og varieret føde i vintermånederne. Så er der mange timers herlig fornøjelse!

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 21-04-04 15:05

Det skriver jeg på min ønskeseddel