/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bille
Fra : BarsKill
Vist : 409 gange
101 point
Dato : 14-04-04 22:36

Jeg er ny i slægtsforskning -
Kender nogen til familen Bille i Nordsjælland - og hvordan kommer jeg igang med at forske for alvor?
KH Karsten

Kommentar
Fra : binky

Dato : 14-04-04 22:44

Prøv det nærmeste stadsarkiv. Hvis du har nærmere årstal og hvor slægten har levet, skal du prøve kirkebøgerne. Der er også kurser i slægtsforskning, som du nok kan få meget udbytte af. Du kan finde nærmere adresse på arkiverne, hvis du prøver på google:stadsarkiver
mvh
binky

Kommentar
Fra : binky

Dato : 14-04-04 22:45

Jeg har selv indtil nu opsporet min slægt tilbage til 1710 gennem stadsarkivet i Viborg.
mvh
binky

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 111 point
Dato : 14-04-04 22:46

Hej Karsten
Prøv at kigge på http://www.dis-danmark.dk og se om der ikke er nogen der forkser i denne slægt.
Prøv at søg på Bille + slægtsforksning på http://www.google.com der er 341 hits
Prøv disse link
users.cybercity.dk/~dko8218/billeslaegt.htm

eller du kan skrive lidt flere oplysninger her. så vi kan hjælpe dig videre. Nordsjælland er jo et vidt begreb

Lis

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 14-04-04 23:00

Hej Lis.
Jeg har nys fået et girokort fra DiS - hvor du åbenbart er meget aktiv...
Jeg værdsætter det og vil gå mere seriøst til værks.
KH Karsten

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 14-04-04 23:01

Til Lis.
Det er dine points!
Men jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu før jeg lukker...
KH Karsten

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-04 23:02

På FS. er der hit i Denmark - 180+ over

og på DDA.over 100
så held og lykke i din videre søgning.
Senta

You searched for: Bille
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 180+
Select records to download - (50 maximum)
1. Ose Pedersen OR Bild - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: About 1360 Of, Tanderup, Odense, Denmark

Udtræk fra DDD

Amt : København

Retur til søgeside

377 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Kilde: FT-1845
Navn: ?? ?? BilleKøn: K
Alder: 25Civilstand: Gift
Erhverv: Hans koneFødested: Kbh.
Sogn: Udenbys Klædebo KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: København
Husstands-/familienr: I tagpunkt tilMatr.nr/adresse: Nørrebro
Indtastningsnr: C3126Løbenr.: 29

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 14-04-04 23:02

Jeg har arbejdet sammen med en Erling Bille fra Allerød, kan han bruges

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 14-04-04 23:09

Senta:DDD, DDA, FS???
Som ny har jeg brug for guidning!!
KH Karsten

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 14-04-04 23:15

Hej Barskill

Tak for points.

Fyr dine spørgsmål af i en mail til mig. lis.jensen@stofanet.dk
hent evt hjælp her: home1.stofanet.dk/lisbjensen/slaegtsforskning

Lis

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 14-04-04 23:30

Det vil overraske de fleste, og især mindre erfarne slægtsforskere, hvor mange gange selv ret sjældne navne har været eller fortsat bliver båret af familier som ikke på nogen måde synes i slægt. En gang i mellem er familierne alligevel i slægt, men denne viden er ofte gået tabt efter 3-4 generationer fordi hvem kender egentligt deres egne bedsteforældre bortset fra at det var bedstefar og bedstemor (farmor, morfar o.s.v.)

De fleste overraskes også over hvor svært det kan være at finde slægten fordi man anvender alt for upræcie stedangivelser. Utroligt mange stednavne forekommer adskillige steder i landet. Med bare lidt uheld kan man fare fra Viborg til København til Aabenraa og måske ende i Odense (eller omvendt) fordi man ikke har sikret sig ordentlig identifikation af det eller de steder hvor familie og slægt har levet, er født o.s.v.

Et godt råd kan derfor være at efterprøve sine stednavne ved opslag på www.krabsen.dk

Er man ikke sikker på hvor forskellige stednavne reelt er placerede, måske i forskellige sogne, så kik på et landkort.
Det kan vise sig at to stednavne i forskellige sogne kan være nabobyer/steder med måske mindre end 1 kilomter imellem, og dermed kan man undertiden sandsynliggøre hvor man vil efterforske videre.

Jeg har udarbejdet et register til Gedodætisk Instituts Landkort som skulle gøre det lidt nemmere at sammenligne og spare nogle opslag i kortmappen (jeg har selv opslidt foreløbigt et kort, og det næste skulle gerne vare noget længere - derfor et indeks som database i et regneark.

Jeg har udarbejdet et par regnearksdatabaser til hjælp ved søgning.

De kan findes på http://www.varla.dk/

men der er hverken perfekte eller fejlfrie, blot en hjælp til selvhjælp.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 14-04-04 23:32

Et forsinket PS
Husk at angive dine kilder. Du kan få brug for at finde kilden igen inden du aner. Alle supplerende oplysninger kan også være til hjælp hvis man skal afgøre tvivlsspørgsmål - og tro mig, de vil komme.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-04-04 23:33

På denne side http://www.genealogi-kbh.dk/igang.htm er der lidt om hvordan du kommer igang med slægtsforskningen og hvad du kan bruge FS . til http://www.familysearch.org
siderne kan printes ud.
DDA indeholder folketællinger og udvandre arkivet http://www.ddd.dda.dk/

Statens arkiver http://www.sa.dk/ osv.
Prøv at søge på de forskellige sider, der er mange gode oplysninger og hjælp til din videre forskning.
Senta

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 14-04-04 23:40

Stor! tak til Varla og Senta!
Når jeg bliver lidt mere erfaren håber jeg at kunne stille nogle kvalificerede spørgsmål til Jer.
KH Karsten

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 14-04-04 23:49

Både Lis er meget kyndige i slægtsforskning, og Senta har en nærmest utrolig viden om hvordan man finder personer og oplysninger i FS (FamilySearch -d.v.s. mormonernes databaser), men også stort kunnen i at finde andre kilder, så med dem er du godt hjulpet.
Held og lykke, og har spørgsmål en konkret person, så lad os (og andre) se hvad du søger. Måske en af os kender mere til pågældende. Navnet Bille har trods alt været kendt i Danmark i 6-700 år.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 15-04-04 14:51

Hej Varla
Tak for roderne.

Lis

Godkendelse af svar
Fra : BarsKill

Dato : 15-04-04 20:08

Tak for svaret LisBJensen.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 15-04-04 20:46

Hej Braskill
Jeg har da forøvrigt også haft en lærer der hed Bille i Næstved

Rigtig god fornøjelse med din meget spændende hobby.
Tøv ikke med at skrive hvis du får brug for hjælp

Lis

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-04-04 17:11

Hej Karsten!
Der er lige en ting mere - ikke så stor - men meget vigtig:
Tal med alle de gamle i din slægt, saml så mange af deres oplevelser, dokumenter, fotos o.s.v. Spørg dem om alle deres kusiner, fætre, fætre og kusiners mand/børn, hvornår og hvor de ca. er født/konfirmeret/døde, adresser o.s.v.
Nogle gange passer oplysningerne ikke, men andre gange kan du bruge dem til at komme videre med, hvis du er kørt fast.

Når først de er døde, er det for sent.

Hilsen Jeannie