/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Fraflyttet og depositum
Fra : Hausbaer
Vist : 17360 gange
150 point
Dato : 13-04-04 20:17

Hej

Måske er spørgsmålet allerede stillet en gang før men jeg kunne ikke finde det i hvertfald.

Det hele drejer sig om de 14 dage som udlejeren skal havde opgjordt udbedringerne.

Jeg har opsagt lejligheden ultimo sidste md. og er allerede fraflyttet lejligheden den 4. marts.

Jeg har til dags dato ikke modtaget nogen form for opgørelse omkring istandsættelse.

Hvad har jeg af rettigheder. Har læst noget omkring at en udlejer skal havde gjordt krav gældende omkring nymaling osv.

Der står i min lejekontrakt at lejligheden skal være nyistandsat. Men min udlejer sagde og det har jeg vidner på at den skulle males en enkelt gang. Hvad har man af rettigheder??

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 13-04-04 20:23

du var vel med til synet af lejligheden ik

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-04 20:24

Det har du ret til.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 13-04-04 20:28

jeg er faktisk ret sikker på at udlejer Skal have sendt synsrapporten inden 14 dage med beløb på udbedringerne sammentidig skal han være sikker på du har modtaget det og derfor sender de det som reglen anbefalet
men eller kik og spørg på http://www.familieadvokaten.dk/
mvh Granslam

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-04-04 20:29

"Hvad du har af rettigheder"....du har hele lejeloven til at regulere dine eventuelle problemer.

Du har opsagt lejligheden til fraflytning en eller anden dato, -hvilken.

Husk der har været helligdage, som ikke regnes med i antal dage.

Egentlig har du vel ikke noget problem endnu. Samtidig lyder det, som om der er foretaget syn af lejligheden, så mon ikke det hele løser sig.

Hvis du mener der er andre problematikker i din sag må du komme frem med dem.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-04-04 20:29

Ved udlejer overhovedet at du er flyttet (har du afleveret nøgler o.lign.)?

Jensen

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 13-04-04 20:29

eller her http://www.llo.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-04 20:31

Du får en opgørelse på istandsættelse af lejligheden,
samt ev. penge tilbage på depositum eller en regning
på restbeløb.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 13-04-04 20:37

selv store boligforeninger svindler så det basker med istandsættelse af div. lejemål.
du skal selv være med til synet af lejligheden.kender du en tømrer eller bygningskonstruktør så se om ikke du kan få en af dem med.de kan som regel sætte den værste dæmper på viceværten, der i boligselvskabets interesse gerne udskifter hele lejligheden.
sørg for at få en UDSPECIFICERET regning fra udlejer.og det er ned til mindste skrue.det har du krav på!!!!
ingen udspecificeret regning...ingen dollers!!!!!
og glem ikke de 10% afskrivning af indskuddet pr lejeår.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 13-04-04 21:39

Du har ret webgun.Der er virkelig nogle banditter iblandt.Også store selskaber som du skriver.Har selv haft et opgør med en sådant selskab, men med hjælp fra Beboerklagenævnet? (tror jeg det hedder) tabte boligforeningen sagen.

Valentin

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 13-04-04 21:48

Reset.
Yeps. har personligt kendskab til flere sager om svindel med istandsættelse efter fraflytning.jeg bor selv til leje i
BOLIGSELVSKABET NORDJYLLAND
ARSENALVEJ 22
HJØRRING
jeg har simpelthen filmet alt i lejligheden med videokamera da jeg flyttede ind.så når jeg en gang flytter...så kan de bare komme an!!!
men får jeg ingen udspecificeret regning.....så får de ingen dollars af mig færdig.sidstnævnte er dem oplyst ved indflytning!!

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 13-04-04 21:59

God ide med at filme/fotografere, det kan vise sig nyttigt.I mit tilfælde drejede det sig om min afdøde bror,hvor de syntes det ville være fint at få skiftet døre,hvidevarer mm. på boets regning, ialt en regning i nærheden af 30.000,-,ren og skær grådighed.Heldigvis glemte idioterne at indkalde til syn, så de fik ikke en krone.

Valentin

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 04-05-04 11:35

Jeg har været til syn sammen med min udlejer men har ikke skrevet under på en synsrapport.

Den anden ting er at LLO fortæller mig at fraflyttedatoen ikke er opsigelsesdatoen (Ultimo marts) men den dag jeg afleverer nøgler til ham (5. marts). Jeg fik først opgørelsen den 14 april hvilket er alt for sent. Ifølge loven har min udlejer ikke ret til noget men jeg har prøvet at række ham hånden, med at jeg gerne vil betale noget af maleren men ikke 9500 for 78 kvm, (LLO siger at det koster ca. 50 kr. pr. kvm væg hvilket i mit tilfælde ville være 6000 kr.) men den vil han ikke tage imod.

Nu har jeg brug for at vide i hvilken paragraf der står at han skal komme 14 dage efter at jeg har afleveret nøglen til ham. Kan i hælpe mig med det??

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-05-04 11:43

Paragraffen du leder efter er lejelovens § 98, stk. 2. Dette gælder naturligvis ikke hvis det er en almen bolig så er det Almen lejelov § 94.

Jensen

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 04-05-04 11:45

Det drejer sig ikke om en almen bolig. Kan man efter at havde tilbudt ham en håndsrækning med at betale noget af maleren, så kræve det fulde beløb i bolignævnet??

Hauser

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-05-04 11:55

Nej, man lægger normalt ikke folk til last, at man prøver at komme en uovensstemmelse til livs uden om de officielle kanaler ved at foreslå et kompromis, men du kan dog have formuleret dig så uheldigt, at du vil være bundet.

Jensen

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 04-05-04 12:18

   Her er hvad jeg skrev

Henrik Wohlfahrt
                           Elmevej 6, lej.20
                           7600 Struer

Børge Lind & Sønner A/S
Aspvej 3A
Linde
7600 Struer

Struer, den 27-04-04

Vedr.: Indsigelse mod opgørelse Vestergade 28,3

Jeg vil gerne gøre indsigelse mod opgørelsen af lejemålet Vestergade 28,3 i Struer.

Jeg har dags dato talt med Lejernes LO i Holstebro vedr. opgørelsen på lejemålet.
Iflg. Lejeloven skal jeg 14 dage efter at jeg er fraflyttet lejemålet, datoen for aflevering af nøglerne er gældene, dvs. den 04-03-04 havde opgørelsen i mine hænder. Er dette ikke tilfældet frafalder udlejerens krav, dvs. lejeren skal havde sit fulde depositum tilbage iflg. Lejeloven.

Opgørelsen jeg har modtaget er dateret til den 14 04-04, dvs. 6 uger efter fraflytning.

Omkring Malerregningen oplyser LLO, at en maler tager ca. 50 kroner for en kvm væg. Iflg. Lejernes LO er der ca. 120 kvm væg i en 80 kvm lejlighed, hvilket giver et beløb på omkring 6000 kroner for at male en lejlighed.

Omkring matering af gulvet kan jeg oplyse at det er alm. slitage på gulvet og at jeg ikke skal betale for dette.

LLO oplyser omkring rengøring at en lejlighed på denne størrelse normalt kun vil koste 500 kr. at rengøre efter fraflytning.

Vedr. De 5% adm. gebyr oplyser LLO at det ikke er normalt at forlange 5% gebyr for en regn.

Vedr. aconto varme oplyser LLO at der maks må tages 1000 kr. af depositumet for dække et varmeregnskab for 2004.

Omkring hele istandsættelsen oplyser LLO at jeg skal se et tilbud på hvor meget istandsættelse ville komme til at koste, inden lejligheden bliver sat istand. Dette er heller ikke tilfældet, selvom jeg flere gange har forsøgt at få oplyst en pris.

Samtidigt med at der ikke er udfærdiget en fraflyttelserapport, dvs. der er ikke dokumenteret fra deres side hvad der skulle sættes istand over for mig.

Der blev dog aftalt mundtligt at lejligheden skulle males en enkelt gang.

Gør jeg nu regnskabet op kommer jeg til flg. regnestykke:

Indbetalt depositum                  kr.    13500,00
Gulvafslibning            kr.    0,00
Maler               kr.    6000,00
Rengøring            kr.    500,00    kr.    6500,00
Rest                        kr.    7000,00

Varmeregning 2003         kr.    1433,67
Tilbageholdt varmeafregn. 2004   kr.   1000,00    kr.    2433,67

Mit tilgodehavende                   kr. 4566,33

Jeg ser frem til at høre fra dem skriftligt inden den 05-05-2004.

Mvh

Henrik Wohlfahrt

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 150 point
Dato : 04-05-04 16:00

Hmm, ja det kan jo godt være, at man vil hænge dig öp på dit forslag, om at betale for en gang maling, men du kan jo - såfremt problematikken bliver aktuel - fastholde, at der er tale om et forligsforslag afgivet uden præjudice for en senere sag.

Hvad angår beløbet der tilbageholdes til betaling af varmafregning for 2004, er jeg ikke enig med LLO, da man accepterer, at der kan tilbageholdes mere end 1000 kr., i tilfælde hvor varmeregningen de foregående år har ligget over, men det behøver du jo ikke at fortælle din tidligere udlejer.

Jensen

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 04-05-04 18:46

Det er rigtigt. Med hensyn til det kan jeg oplyse at mit varme forbrug lå lige omkring mit aconto beløb. Så det er helt ok kun at ville tilbageholde 1000 kr.

Ellers begynder jeg i morgen at skrive til Bolignævnet.

Hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-05-04 17:16

Hej Haubaer
Er du kommet videre i sagen?
Jensen

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 17-05-04 06:52

Hej Jensen

Ja det er jeg sådan set. Jeg har overdraget sagen til LLO som kører den videre for. Jeg har fået oplyst fra dem at jeg faktisk har ret til hele beløbet nu, efter at jeg har givet ham hånden som han selvfølgelig ikke har taget imod.

Hvor dum kan man være. Så nu slæber jeg ham i Huslejenævnet.

Hilsen
Henrik

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 19-07-04 07:42

Hej

Jeg har nu fået afsluttet sagen gennem LLO og har fået udbetalt 2066,33 fra min udlejer. Så det må jo siges at være en lille sejr.

Jeg venter nu spændt på varmeregnskabet næste år. Udlejeren har tilbageholdt 3000 kr. for det. Men 2 mdr. koster vist ikke 3000 i varme når hele året brugte 6000.

Men tak for hjælpen

Henrik

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 19-07-04 07:45

Godt du fik noget ud af det. Så har du lidt til ferien

Kommentar
Fra : Rebecce

Dato : 17-01-10 20:54

Har købt noget fra L´easy på afbetaling......på to af tingene har de trukket for forsikring,kr 1.399 x 2
2.798....samt er det hele forsikret i Alka på min fam-basis forsikring..........jeg mener det er nok med den sidste...og de to andre er unødvendige....??