/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Harddisk størrelse og WIN 98 SE
Fra : akselbo
Vist : 357 gange
90 point
Dato : 13-04-04 18:53

Kan WIN98 SE håndtere en harddisk på 80GB ...

Mit anlæg kører fremragende - OS = WIN98SE der er 2 harddiske - IDE master=40GB IDE slave ligeledes 40GB
Et forsøg på at erstatte den ene harddisk med den Maxtor 80 GB harddisk jeg netop har købt vil ikke lykkes.
I bios har jeg konstateret at 80GB harddisken er fundet, men systemet boot´er med kun den ene harddisk.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 19:00

80 gb - win 98se det kører på min comp
Er det den HD med styresystem på, at du vil udskifte.
Hvis du har fladkabel nok så kan du køre med alle tre.
Er den master/slave og på hvilket kabel er den sat på.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 19:07

Eks.
HD 1 master med styresystem på primary kabel (IDE med laveste tal)
HD 2 slave til filer/programmer på primary kabel
HD 3 master (den nye) på secundary kabel (skal evt. formateres)
DVD/CDrom/brænder som slave på secundary kabel
Der er også andre combinationer.
Emesen.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 13-04-04 19:14

Det er rimeligt klart, at hvis den nye harddisk IKKE er formatteret, kan den jo heller ikke boote. Så formater den, og du vil se, at den virker.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 13-04-04 19:19

tak til emesen og edbhans - jeg konkluderer at WIN98SE kan håndtere HD=80GB - hvordan kan jeg formattere et (slave)-drev, som ikke ses når jeg boot´er

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-04-04 19:23

Øh husk lige at Fdisk har en begrænsning på 64 gb!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 19:32

Med din start/boot diskette som du brugte til indstallation af win98se
ved A:\>fdisk
opret logisk partition
Jeg er lidt usikker på hvordan du navigerer til HD (ny)
genstart
ved A:\format x: X er det drevbogstav som den nye HD har (er lidt usikker her)
Jeg plejer at bruge Partition Magic.
Emesen.
Evt. har jeg et program som du kan bruge, som kan gøre det.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 13-04-04 19:39

Pri.master = 40GB (10/30 = styresystem og programmer på drev-C (10) - resten = SWAP-drev (30) der kalder sig selv drev-E fordi
Pri.slave = 40GB data kalder sig selv drev-D
Sec.master = DVD-Rom kalder sig selv drev-F
Sec.slave = CD-RW kalder sig selv drev-G
og der er et USB-flashdrev - kalder sig selv drev-H

når jeg piller Pri.slave ud og erstatter dette med det nye 80-GB-drev ´rykker alle en tak op ... ´ fordi man i stifinderen (explorer) ikke længere kan se det nye store drev ... - kom igen, please

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 19:42

Ja ted -det glemte jeg lige.

Her er en diskette fra en Kandu-bruger "Technet"
ftp://hirsenet.dk/ ( vil være tilgængelig i dag)
Hent den og læg den på skrivebordet
dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
nu kan du boote på disketten og både se og formatere dine HD.
Hold øje med størrelsen på HD inden du formaterer den, så det er den rigtige.
Emesen.
Tedd prøv den.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 13-04-04 19:44

Tedd: hvor har du de 64 gb fra? Når jeg bruger fdisk fra win98se kan den klare 80 gb!

Akselbo: brug fdisk - den kan se drevbogstavet, og så kan du bare partitionere. Hvis du ikke ved hvordan, så vend lige tilbage.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 19:45

Ja de vil rykke sig fordi den ikke "findes" endnu og derfor ikke har noget drevbogstav.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-04-04 19:50
Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 13-04-04 19:57

Tedd: underligt, for den PC, jeg kører på nu, har en hd på 80 gb partitioneret med fdisk - og det kører upåklageligt. Så det er åbenbart et lotterispil.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-04-04 19:59

det blev rettet med fdisk til winME, og du har muligvis taget hotfixed hjem på et tidspunkt!

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 13-04-04 21:42

spørg lige om jeg har været ´ude og danse´ - jeg er ikke ´advanced user´ - men jeg lever endnu ...
jeg har hentet emesens ftp://hirsenet.dk = pmdos.exe
har kørt den - sluttede med at modtage info = 7 filer er kopieret til a:
på disketten er der imidlertid 9 filer - ? - hvordan fortsætter jeg derfra ?

og jeg har snart ikke flere points at ´betale med´

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 21:46

Glem point

Du skal gemme den på skrivebordet.
Og så dobbeltklikke på det lille diskette-ikon
nu vil den bede om en diskette.
har du gjort sådan
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 21:49
Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 13-04-04 22:23

yes - pmdos ligger på skrivebordet
jeg har klikket på ikonet - jeg er blevet bedt om diskette i a-drev
dernæst følger en formattering af a: - der writes - der verificeres - og så indeholder disketten:
autoexec.bat
command.com
config.sys
himem.sys
io.sys
layout.cfg
msdos.sys
pack.exe
xmsdsk.exe
og hvad gør jeg så ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 22:26

så skal du starte comp med disketten.
og se hvad der sker
jeg har kun en comp kørende lige nu så jeg kan ikke følge dig
men prøv at se og kom tilbage igen.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 90 point
Dato : 13-04-04 23:01

Start med diskette
lad den køre i normal mode
Nu har du et billede af dine HD
pil ned til (HD1) 80GB (ca. 76GB )
Du har et ledigt område marker det med musen
tryk CREATE
den vil nu lave en ny partition
jeg ville vælge hak i extended partition
OK og den arbejder
under boot skal der stå no og den skal ikke være hidden
peg på din nye partition
tryk FORMAT
i systemtype vælg Fat 32 (jeg går ud fra at du kører Fat 32 på din win 98)
OK
den vil nu bekræftes i filformatet Fat 32
YES
Nu tager det lidt tid at formatere og til sidst tryk exit
vent med at tage disketten ud til den beder om det eller lige når den genstarter.
Håber at det lykkedes.
Emesen.
Måske skal du skrive ned eller printe ud.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 13-04-04 23:57

delvis succes ...
jeg har opnået at Maxtor 80GB godkendes - i bios ses det at Pri.master = 80 GB / Pri.slave = 40 GB som hidtil.
Jeg fik så oprettet en C-partition på ca 10GB og troede at resten ´af sig selv´ ville blive en partition på ca 70GB
sådan gik det ikke !
Jeg ser med stifinder (explorer) at drev-C er = ca 10 GB som forventet
drev D (slaven) = 40GB ses også
-- hvordan får jeg fat i de 70 GB

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 14-04-04 00:48

tak - tak - tak til alle der hjalp til

jeg har fanget de sidste 70 GB

mit projekt er lykkedes - emesen´sidste par indlæg satte mig på sporet

tak og godnat

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 14-04-04 00:50

Tak for svaret emesen - og for tålmodighed - akselbo

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-04-04 01:11

Ja det er en god diskette emesen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-04-04 08:57

Æren for disketten tilfalder helt >>>>Technet<<<<
>Akselbo
Emesen.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 14-04-04 10:56

... fair nok at i giver ´the credit´ videre men det er det der med at vide at løsningen findes og hvor den findes, - og dernæst at guide en amatør igennemn processen

comp er samlet igen - stillet på sin plads og jeg smiler - p...