/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
digitalt kam. 15000kr hvad for et?
Fra : polpot
Vist : 713 gange
200 point
Dato : 13-04-04 13:35

jeg står og vil købe et digi kam til omkring 15000 kroner.
er der nogle der kan råde mig til det bedste køb for de penge....?
de bedste hilsner
polpot.

Kommentar
Fra : pds555

Dato : 13-04-04 13:39

www.dpreview.com eller et af de andre camera sites er den bedste rådgivning du kan få.
hvis du er oppe i den prisklasse har du jo helt sikkert en del erfaring og preferancer, stevesdigicam er også et godt site.
Ca 10.000 er hvad du skal betale for et rigtigt godt LSR camera, tvivlsomt om du får mere for de sidste fem tusinde

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 13-04-04 13:44

hej pds
haha jeg har ingen erfaring eller preferancer, det eneste jeg har er omkring 15000 som jeg vil fyre af på digi kam.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 13-04-04 13:54
Kommentar
Fra : polpot

Dato : 13-04-04 14:06

jeg søger nogle der kan finde ud af at læse de foskellige specifikationer, jeg kan godt selv finde en butik der kan sælge mig et kamera.
venlig hilsen polpot

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 210 point
Dato : 13-04-04 14:12

Hvis jeg havde 15000 kr. ville jeg helt klart købe et spejlreflex og her mener jeg at noget af det bedste du kan få er Canon Eos D 10 med en god optik.
http://www.eksperten.dk/priser/fotovideo/fotovideo-vis.asp?Kode=F000288
Til denne pris skal du så tillægge køb af objektiv og et godt kunne være et Canon EF 24-85 mm. 1:3.5-4.5. Jeg bruger selv dette objektiv sammen med et canon Eos D 60 og det er fantastisk skarpttegnende og jeg har taget nogle fantastiske billeder med det.
Alternativet er Canon Eos D 300, dette kamera bruger samme objektiver som D10. I sidste ende er det objektivets kvalitet der afgør billedets kvalitet.
Men inden du køber et kamera, så forlang at der bliver taget et billede med dækslet for objektivet, så der fremkommer et helt sort billede, det vil afsløre om der er pixelsfejl på chippen når det ses på computeren.
Men uanset mærke så vælg et kamera hvor du kan udskifte objektivet, så vil du få de bedste billeder.
Held og lykke med køb af nyt kamera.

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-04 14:14

Med den "erfaring" du selv siger du har med hensyn til det tekniske ved et sådant kamera, ville jeg sige det er penge ud af vinduet.
Køb et billigere - du vil alligevel ikke kunne udnytte de muligheder et så dyrt kamera kunne give dig når du ikke er mere inde i emnet.
Det er ikke noget man lærer på 5 minutter, og godt udstyr er ikke lig med gode billeder.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-04-04 14:16

Hej polpot

i første omgang skal du finde ud af, hvad du har behov for.
Når du ved det kan du få et fornuftigt svar.

Skal du bruge det dagligt eller kun et par gange om året - på ferie / til fester?
Hvad må det veje og hvor stort må det være - et spejlrefleks kamera bærer man normalt ikke rundt på hver dag.
Hvis du ønsker at bruge 10-15.000 kroner, kunne det evt. dreje sig om Canon EOS 300D eller Nikon D70 - begge lidt under 10.000. Dertil skal du købe et fornuftigt stort Ram-kort + evt. ekstern blitz.

Har du erfaring med fotografering - et kamera i den prisklasse har et utal af muligheder.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 13-04-04 14:21

hey bent.
med objektiv, der mener du en linse eller hvordan.
jeg har selv set på dette kamera, men kunne ikke greje de spec.
mener du ikke at kameraet er ok som det er, uden den omtalte objektiv.
polpot

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 13-04-04 14:26

hey IBM
Det er en fødselsdaggave til fruen, så det er underordnet hvor meget det vejer ha haha, men jeg vil gerne købe det bedste til prisen.
polpot

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-04-04 14:26

Hej polpot

Du kan ikke bruge et spejlrefleks kamera uden objektiv.

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 13-04-04 14:28

hey ibm.
men hva er et objektiv

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 14:30

Hej polpot
Prøv at se i disse tråde hvor vi også drøfter digitale kameraer, der står lidt mere om Canons serie, som der ikke er grund til at skrive en gang til.
http://www.kandu.dk/dk/spg/31352
http://www.kandu.dk/dk/spg/33124

refi > Jeg er ikke enig med dig. Du får væsentlig bedre billeder med et kvalitets kamera, hvor du kan udskifte optikken, og på dem jeg nævner er der også automatik, så den store viden ikke er nødvendig i starten, den kommer med erfaringen. Jeg havde på et tidspunkt et Nikon Coolpix 5000 og blev aldrig glad for det, så hjælper det ikke meget at jeg sparede nogle 1000 kr. når jeg mindre end et år efter skiftede det ud på grund af kvaliteten. Men nu er kvaliteten i top med et digitalt spejlreflex med udskiftelig optik.

//bentjuul

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-04-04 14:35

Alle kameraer har/skal have et objektiv eller linse (undtaget hvis du fotograferer via en skotøjsæske).
Det er den åbning hvorigennem billedet bliver fokuseret på filmplanet/digi-sensor.

Det er f.eks. den der sørger for, at du kan foretage zoom / stille skarpt o.s.v.

Jeg vil anbefale, at du køber/låner nogle fotobøger eller besøger en fotoforretning (det er altid gratis at spørge ).

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 14:35

Hey polpot
Med objektiv menes linsen som jeg beskriver i mit første indlæg. Bemærk, at på både canons D 10 og Canons D 300 er der automatik så man kun skal trykke på udløseren, når din kone eller du så bliver mere erfarne, så begynder man automatisk at experimentere med de muligheder kameraet har, men prøv at læse de andre tråde som jeg henviser til.

//bentjuul

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 13-04-04 14:48

:-><

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-04 14:49

EJ,altså!!! Hvis det er en gave, og fruen ikke har sat et specifikt ønske på sedlen, så synes jeg, at du hellere skulle give hende et gavekort!!! Et kamera er jo -ligesom et ur-, en brugsting som skal indkøbes ud fra brugerens individuelle behov. Det er da rigtig dumt at købe sådan en ting, -endda i den prisklasse- hen over hovedet på modtageren..

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 13-04-04 14:54

hey birgitta,
hun bliver nok ok glad alligevel, hvis det er kan det jo byttes......men jeg giver absolut IKKE min kone et gavekort i fødselsdagsgave, så ville hun sgu først blive muggen
mvh polpot.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-04 14:56

"bentjuul"
Netop - erfaringen kommer med tiden.
Men og ofre 15.000 på et "digitalt" kamera som man ikke kan udnytte er spild.
Derfor et billigere og med tiden et til 15.000

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-04 14:57

I snakker spejlreflex og objektiver men spørgsmålet gik på DIGITAL

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 15:00

> refi
Det fordi du ikke har set de billeder et sådant kamera kan tage på automatik i forhold til de billigere kameraer, eller fordi vores kvalitetskrav er meget forskelligt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 15:02

>refi
De spejlreflex vi taler om er også digitale !!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-04 15:03

Nej "bentjuul" vi kan slet ikke blive uenige - men problemet som jeg ser det er jo netop at spørgeren IKKE har forstand på mulighederne - og så mener jeg det er for meget at ofre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-04 15:04

Ja selvfølgelig er de digitale - det var mig der udtrykte mig forkert.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 15:12

Refi > Da jeg købte det Nikon coolpix som jeg skrev om tidligere kostede det det halve af det kamera jeg har i dag. Jeg blev aldrig glad for det ! Tror du jeg ærgrede mig ? Så derfor taler jeg af bitter erfaring. Jeg ingen ørn til at bruge alle de finesser der er endnu, men jeg glæder mig over at alle billederne er skarpttegnede og tåler den fulde forstørrelse, det er en ren fornøjelse.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 13-04-04 15:20

Her får du et ultimativt fedt kamera til den pris:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44296

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-04 15:24

Jamen jeg bøjer mig da hvis det er det spørgeren vil - det havde jeg bare ikke indtrykket af.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-04-04 15:25

Hej dscoop80,

det er rigtigt - man kan næsten ikke komme prisen nærmere.

Men - så mangler der kun objektiv og et fornuftig Ram-kort (CompactFlash kort / SmartMedia kort ).

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 17:06

Camera og camera er mange ting, for hvad skal det bruges til.
Snapshot/ude i marken/studie/blandet
Med et rigtig godt camera har du også brug for meget og hurtig lagerplads.
CF og CFll (microdrive)kan fås med rigtig stor og hurtig lagerplads op til flere GB
Her er også et sted med tester:
http://www.digit.no
Emesen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-04 18:33

Hvilket kamera har konen i forvejen?? Hun skal vel ikke starte med et kamera til 15000.

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 13-04-04 19:15

Birgitta.
jeg ved ikke hva hendes kamera hedder, så havde jeg skrevet et indlæg der ville hedde "hva hedder min kones kamera"
min kone kan sagtens starte med et sådan kamera, billederne bliver vel pæne alligevel og som bent skriver--man kan lære det--

de bedste
p.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 20:00

Men vi prøvede da at hjælpe.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 14-04-04 00:05

Hej Polpot
Tillad mig at blande mig ~se lige engang

HP PhotoSmart 945 digital kamera

HP Photosmart 945 er et præcisionskamera med 8x optisk zoom og fremragende billedkvalitet. Med 56x total zoom og 5 Megapixel opløsning kan du få alle detaljerne med. Det har endvidere Digital Flash, så fotos bliver, som du husker dem. Nemme manuelle indstillinger giver ekstra fleksibilitet.
5,3 total MP og 8x optisk zoom (35 mm-ækvivalent: 37­300 mm) plus 7x digital zoom - så du kan komme tæt på den hurtigste action. Optag og del virkelighedstro fotos og videoer med lyd og vis dem på den store 2" LCD-farveskærm. 32 MB SD-hukommelseskort.
Tag et billede direkte fra kameraet og vælg, hvor det skal leveres, næste gang kameraet kobles til pc'en. HP Instant Share indeholder en række fotoservices, der gør det nemt at dele de bedste øjeblikke ingen vedhæftede filer, ingen langsomme downloads.
Unik HP Imaging Technology med banebrydende "Digital Flash"-kontrol sikrer, at du får billeder, som du husker dem. Alsidige indstillingsmuligheder. Intuitiv manuel indstilling giver mulighed for at tilpasse de vigtigste funktioner.
HP Photosmart 8881 digitalkameradock til deling af fotos og videoer via pc, printer eller tv ved tryk på en knap. Leveres med adapter til bekvem genopladning af batterierne i kameraet.

Det koster kun 15.000,00 minus 10.800,00 ~ skal hun så ikke have et rigtig lækkert guldsmykke oveni ( mrk Citizen ) så vi når et godt stykke henimod dit ønske om at bruge 15.000,00

mvh
krakgt

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 14-04-04 00:06

Hej igen
Eller et rigtig lækkert Pandora armbånd - i guld forståes
mvh
krakgt

Godkendelse af svar
Fra : polpot

Dato : 14-04-04 08:43

Tak for svaret bentjuul.
og kyndig vejledning
jeg napper Eos D 10

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-04-04 10:38

Selv tak polpot, og jeg tror du bliver populær hos fruen, Held og lykke med det.

//bentjuul