/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Flere drevbogstaver til et drev
Fra : grovfugl
Vist : 515 gange
20 point
Dato : 13-04-04 10:53

Hejsa. Kan det lade sig gøre at få xp til at delegere flere drevbogstaver til et drev, sådan at det samme drev kan nås gennem forskellige drevbogstaver. Evt. med særligt software?
vh. grovfugl

Kommentar
Fra : heinefernandes

Dato : 13-04-04 10:56

hvad vil du bruge det til??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-04 10:58

Nej - De bliver jo tildelt et bogstav under opstart.
Men du kan jo dele drevet op i flere bogstaver. (partitioner)

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 13-04-04 11:01

Hej grovfugl
Få fat i den orginale software til din haddisk på nettet og brug denne før du installere Windows XP.
Der kan du få alle de drevbogstaver du vil eller (partitioner)

Mvh. Karsten

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 11:06

Nej et drev eller en partion kan kun tildeles et bogstav, men du kan selv bestemme hvilket bogstav det skal have. I XP kan du tildele et drev det bogstav du ønsker under diskhåndtering.

Kommentar
Fra : dckdast

Dato : 13-04-04 11:14

Hvis du taler om generel partitionering kan windows kun klare det når du formaterer din hardisk og reinstallerer windows.
Der er en meget godt program der hedder "Partition magic" der kan klare det uden at formatere din HDD, men det er ikke helt gratis.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 11:55

Hvis det er en ekstra harddisk du har, kan du pationere den og tildele de drevbogstaver du ønsker ved at følge dette:
Gå i start vælg kontrolpanel herefter administration videre til computeradministration og så diskhåndtering. Højreklik på det drev det handler om og vælg hvad du vil gøre.

Det ville hjælpe lidt hvis du fortalte os om det er harddisken med din XP boot eller en ekstra harddisk. Hvis det er boot harddisken skal du gøre som dckdast skriver anskaffe dig "Pation Magic" og partionere med den.

Så grovfugl kom lige med en tilbagemelding, ellers kan vi ikke komme videre med dit spørgsmål.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 20 point
Dato : 13-04-04 12:45

Man kan altså godt tildele et ekstra drevbogstav vha. SUBST kommandoen.

Start en DOS-prompt og skriv: SUBST Q: C:\

Så er drev Q:\ identisk med drev C:\

Slet drevet igen med SUBST q: /d

mvh Berpox

PS: Man kan også skrive f.eks. "c:\program files" og så er drev Q identisk med dette...

Kommentar
Fra : SubZero69

Dato : 13-04-04 12:49

Hej

Det aller nemmeste du kan gøre er at få fat i programmet Partition Magic. Det er super nemt. Den kan dele dit drev i partitioner, hvor du tildeler det flere drevnavne.
Det holder

//Sub

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-04 14:22

Det grovfugl spørger om, er:
Citat
delegere flere drevbogstaver til et drev, sådan at det samme drev kan nås gennem forskellige drevbogstaver.

- og det kan man med SUBST kommandoen.

Partition Magic skaber en opdeling af et drev i flere drev - og man får således IKKE adgang til det samme drev gennem flere drevbogstaver.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 14:49

Hej berpox
Som du ser i mit indlæg 11.06, så havde jeg forstået spørgsmålet, men vidste ikke man kunne det.
Jeg har nu afprøvet det du skrev 12.45 og du har helt ret, jeg kunne godt tildele mit drev flere bogstaver, men kan ikke se formålet med det.
Jeg åbner lige en tråd til dig for du skal have et par point for den lærdom du der tilførte mig.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-04-04 16:56

SUBST ? Hvor, hvad, hvordan ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 17:12

Gå i start >kør >skriv cmd og så fortsæt som berpox skriver kl 12.45, det funker fint. Jeg har lige oprettet en mappe som drev.

//bentjuul

Kommentar
Fra : duckit.dk

Dato : 15-04-04 15:38

berpox Har ret du skal bruge Subst komandoen. du kan evet lave en .bat fil og få den indlæst når windows starter sådan at du altid får de extra drev når du starter.

:)

Godkendelse af svar
Fra : grovfugl

Dato : 26-04-04 14:56

Tak for svaret berpox.