/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
revne i pote
Fra : jabco9240
Vist : 8908 gange
100 point
Dato : 13-04-04 09:54

Hej derude!

Min hund har fået en dyb revne i sin højre forpotes trædepude. Cirka 1 cm dyb. Umiddelbart ser "snittet" rent ud, men han humper afsted og er sølle (set i mine øjne), hvilket han ellers ikke plejer at være.

Er det noget man bør søge dyrlæge for - eller heler det af sig selv med lidt Bachs blomstersalve på?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-04-04 09:55

Du skal under alle omstændigheder til lægen så forbinder han poten hvis nødvendigt
Hav en god dag mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-04-04 09:56

Ups eller hunlægen

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 13-04-04 10:01

Hej,
Min hund har flere gange haft skåret sig (også MEGET dybt i trædepuderne). Det heler helt utrolig hurtigt og jeg opgav hurtigt forbindinger mv. for så snart vi var på tur fløj forbindingerne af. De første dage holdt jeg ham lidt i ro, men ellers vaskede jeg blot poten i jodsæbe efter tur og sørgede for at smøre det med enten e-vitaminsalve eller desinficerende blødgørende pattesalve.

Selv søgte jeg ikke dyrlæge, men det er naturligvis op til den enkelte.

Smil fra
Stine

Kommentar
Fra : maylee

Dato : 13-04-04 11:05

Ja du skal søge dyrlæge når det er så dybt.....Hilsen Maylee

Kommentar
Fra : 25

Dato : 13-04-04 11:39

Jeg renser poten og bruger klorhexedrin, det er umuligt at sætte forbinding på, den falder af når vi går tur. Vi har prøvet, at vores Golden Retriever fik glasskår i poten vi trak det ud rensede det o.s.v., det helede uden vi gik til dyrlægen.

Kommentar
Fra : maylee

Dato : 13-04-04 11:57

Jeg vil nu sige det skal syes/ limes sammen..Maylee

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-04-04 12:27

Da min hund skar sig i poden ,så købte jeg en hunde sok. Jeg vasket poden i sæbevand og brugte sok når vi gik tur.Det helede utrolig hurtig.
alimak

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 13-04-04 12:55
Kommentar
Fra : maylee

Dato : 13-04-04 12:56

Bare ring til dyrlægen og spørg,det må da være det nemmeste og hurtigste for hunden..Maylee

Kommentar
Fra : maylee

Dato : 13-04-04 12:59

Tænk på at hans søllehed kan skyldes en infektion.....Maylee

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 13-04-04 14:14

Hej jabco.
Jeg ville heller ikke søge læge i første omgang..
Men: 1) Hvor længe siden er det, at din hund er kommet til skade? 2) Bløder revnen?

For hvis det er et dybt sår, der bliver ved at springe op og bløde, så er det vel mest praktisk at få det behandlet hos dyrlægen.
Hvis det ikke bløder, så ville jeg være mere betænkelig, da der kan sidde noget skidt i revnen, som gør ondt. Så må du forsøge at rense det selv med sæbevand.
Når såret er rent, så kan du komme desinficerende creme på eller desinficere med klorhexidin. Eller du kan sikkert også bruge blomstersalve, hvis du har én, der er desinficerende.
Jeg bruger selv klorhexidrin. Og så forebygger jeg med patsalve, for min hund har ret tørre poter, der har tendens til at revne.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-04-04 14:15

Tag til dyrlæge med din hund.
Den slags snit i en pote skal ofte syes, og kombineres med en penicilinbehandling, hvis du vil være sikker på at hunden slipper for yderligere problemer med såret.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 13-04-04 16:07

NB. Jeg bruger også pattesalve og usynlig handske creme og renser med klorhexedrin eller sæbespåner, hvis der er betændelse i poten.

Kommentar
Fra : Skode

Dato : 13-04-04 17:41

Jeg har desværre også prøvet at min hund fik en flænge i trædepuden. Jeg Vaskede det med klorhexidin hver gang vi havde været på gaden, jeg gav ham kopattesalve på inden gåturen og jeg sprayede hans pote med Aloe Vera spray 3 gange dagligt. Hvis poten ikke er betændt (varm og hævet) Så kan det oftes redes med den fremgangsmåde, og som der er flere der allerede har sagt læger den utoligt hurtigt.

God bedring

Mette og Jack

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-04-04 20:03

Jeg tror ikke dyrlægen kan gøre noget mere enn deg. Da det antaglig vis er gået så lang tid siden skaden opstod, at det ikke er aktuelt at sy. Så hvidt jeg ved skal man ikke sy sår der er over ca. 8 timer gammelt.Hvis det ikke bløder ,og ikke er hevet, ikke er infisert,og at hunden ikke har feber, så ville ikke jeg gå til dyrlegen.Men du kender din hund best selv, og kan se hvordan den har det,og om den skal have antibiotika.
alimak

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 13-04-04 21:29
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-04-04 08:08

Er det groet sammen
Mvh Sune solskin

Kommentar
Fra : engelsted

Dato : 21-04-04 23:42

hejsa
du kan købe noget der hedder "potevoks" hos dyrehandleren og smøre træde puderne ind i det
det forhindre dem i at revne så voldsomt og hjælper med at holde salt ude fra poterne
om vinteren.

Kommentar
Fra : engelsted

Dato : 21-04-04 23:43

hov forresten vil jeg lige sige at de ikke kan sy i en trædepude.
Min hund skar sig 1mm over trædepuden og dyrelægen sagde at hvis det havde været 1mm længere nede..altså trædepuden kunne de ikke sy det.

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 22-04-04 08:38

Tak for svaret Birgitta.

Også til alle jer andre.

Jeg endte med blot at vaske og rense det i vand, smøre det ind i Bachs blomstersalve og så lægge et lag potevoks ovenpå. Han haltede fortsat et par dage, men det forsvandt lige så langsomt. Og nu er revnen - omend ikke helet helt - så i hvert fald mindre dyb.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-04 14:15

Tak for accepten af mit svar, jabco. Og fortsat god bedring med poten.