/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Under-overtryk????
Fra : butterfly1
Vist : 7538 gange
60 point
Dato : 12-04-04 22:31

Hej...

Er der nogen der kan forklare mig Hvad under- og overtryk er? især trykket på jorden og vandtryk.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-04 22:36

tryk er kraft pr. arealenhed, målt i pascal

Kommentar
Fra : butterfly1

Dato : 12-04-04 22:37

Hvor findes over- og undertryk henne omkring os?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-04 22:39

normalt lufttryk ved jordoverfladen er 1013 hpa (hektopascal)

Accepteret svar
Fra : Bjerner

Modtaget 70 point
Dato : 12-04-04 22:41

Overtryk er, når noget har et højere tryk end det der er omkring og undertryk er, når noget har et lavere tryk end det der er omkring. Noget der har overtryk (f.eks. luft i et glas) vil gerne udvide sig, så det får samme tryk som det omkring Noget der har undertryk, vil gerne gøre sig mindre og kan derfor få et låg til at sidde godt fast på et glas.

Kommentar
Fra : butterfly1

Dato : 12-04-04 22:42

Mange tak TEIL, Kan du forklare med ord hvor det findes henne omkring os... Kender du nogen forsøge....(flødebolle-forsøg) Hvilket slags tryk findes der...??

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 12-04-04 22:43

Du har f.eks. undertryk i et glas du køber med marmelade og overtryk i en ketchupflaske, hvor indholdet er blevet for gammelt...

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 12-04-04 22:45

I flødebolle-forsøget er der undertryk. Det er derfor flødebollen udvider sig....

Godkendelse af svar
Fra : butterfly1

Dato : 12-04-04 22:48

Tak for svaret Bjerner. Det var lige det jeg søgte om.. 1000 tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-04 22:53

Trykforskelle findes rundt om os, isobarerne på vejrkortet viser hvor lufttrykket stiger eller falder.
Lufttrykket falder med højden over jorden. Iltmængden falder også, men det er jo en anden sag.
Man bruger overtryk i rum som ikke må udsættes for støv og gas.
Det kan være kontrolrum med følsomt udstyr.
Undertryk er det samme som et lavtryk på vejrkortet.

Kommentar
Fra : butterfly1

Dato : 12-04-04 22:57

okay mange tak for hjælpene Teil og Bjerner ... Jeg har nok af informationer nu.. 1000 tak..

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-04-04 23:36

Der er et lille overtryk i balon, og i friskluftmasker. I balonnen er det gummihinden der holder trykket. I mange bygninger bruger man over- og under tryk til at styre hvor luften må komme hen. I en støvsuger er der undertryk. Det har vi en lille motor til at skabe.