/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tilkøresel og lovlig "tuning"
Fra : dusif
Vist : 868 gange
20 point
Dato : 12-04-04 16:24

Hvor lang tid tar det at køre en helt ny Dr. Big til så den køre godt og hvordan gør man det?
+ kan man gøre den hurtigere uden at det er ulovligt?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-04-04 16:27

Du kan ikke få den til at køre hurtigere hvis den skal være lovlig.
Men du kan fjerne begrænsningerne så den kommer til at køre ca. 70-80 stykker, men det er ikke lovligt.
Du kan ellers tage det roligt, for ca. 90% af scooter 45 kører uden plomber. Det siger politiet ikke så meget til.

Den er tilkørt efter ca. 500-1500km.

Mordex.

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 12-04-04 17:00

nej 300 km så er den kørt til...ikk for noget mordex.. men du er da en knallert hvis du tror man ska kører 1500 km man..vh trytter

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-04-04 17:07

Jeg formoder da ikke det er en 45 scooter?
Du kører den til, ved at køre varieret, altså ikke med bundgas hele tiden, for så er det svært at få den over det punkt senere, hvor delene er bedre slidt til. Nu er en ny, kørt lidt til fra fabrikken, og derfor vil den ikke brænde fast/sætte sig, selv om du kører bundgas, men gør det kun kortvarigt, de første 150 km.
Man må ikke lave konstruktive ændringer, men at skille den ad, og polere stempeltop, skyllekanaler og karburator og indsugning, er der vist aldrig nogen der er blevet "taget" for. Men det giver kun omkring 5 km/t extra.

Hvis du får mod på det kan du lave din remskive om inde bag sideskjoldet, så den kan geare længere op, så den kan opnå større topfart.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-04-04 17:17

Igen et kvalificeret svar fra Palle Hansen,som mange af os
kan bruge.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-04-04 17:53

>>trytter
Jeg kørte ca. 1000km. på min nye scooter inden jeg lavede noget ved den. Så var jeg på den sikre side.

Men som Palle siger, vidste jeg ikke at nye scootere er kørt lidt til fra fabrikken. Det ved jeg nu

Mordex.

Kommentar
Fra : dusif

Dato : 12-04-04 18:36

takker
men øh... jeg har NADA forstand på scootere og knallerter
så kan en eller anden ikke lave en tegning i paint eller lign. og vise hvad det er for nogle ting jeg skal polere osv. ps. det er en Dr. Big jeg snakker om hvis det gør nogen forskel. i kan sende den til Rudy1@ofir.dk og ellers kan i fange mig på MsN der hedder jeg Rudy1@ofir.dk (tænk engang igen :) )

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-04-04 18:49

Hvis du ikke kender noget til det, så få en fagmand til at fjerne begrænsningerne. Det kommer til at koste små 500kr.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-04-04 18:49

Hvis du ikke kender noget til det, så få en fagmand til at fjerne begrænsningerne. Det kommer til at koste små 500kr.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-04-04 20:11
Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 12-04-04 23:20

ej du kan godt fjerne skiven inden den er kørt til... Motoren tager ikke flere omdrejninger af at du fjerner skiven. Det gør baghjulet derimod men hvad gør det.
Fjern bare skiven, den sidder i varioen

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 13-04-04 15:58

hvis du absolut ingen forstand har på knallerter så skal du nok ikke begynde at skille noget af, for hvis du samler det forkert er det ikke altid særligt heldigt...

Kommentar
Fra : knallert_crazy14

Dato : 13-04-04 17:58

en knallert30 må opnå 33km/t
en 45 må opnå de 50. men INGEN konstruktive ændringer. præcis som palle siger kan man polere skyllekanal, udstøningskanal stempeltop osv og evt give krumtaphuset en gang lak, det skal være oliefast, vandfast og mener det skal kunne holde til 180grader.
det med at fjerne begrænsningerne. må altså ikke foretages lovligt, men det kunne du gøre og derefter montere en "speedcontrol" mener jeg det hedder. den monteres og et tryk på en enkelt knap vil gøre at knallerten ikke opnår mere end den lovlige fart, det er omdr. der ligesom bestemmes af en lille skrue DU selv kan dreje lidt på så du får den fart. den koster 175kr-250kr. en god investering, men den kan normalt ses på synshallen så kør pænt...
eller spørger du palle, han ved næsten alt.

Kommentar
Fra : knallert_crazy14

Dato : 13-04-04 17:59

en knallert30 må opnå 33km/t
en 45 må opnå de 50. men INGEN konstruktive ændringer. præcis som palle siger kan man polere skyllekanal, udstøningskanal stempeltop osv og evt give krumtaphuset en gang lak, det skal være oliefast, vandfast og mener det skal kunne holde til 180grader.
det med at fjerne begrænsningerne. må altså ikke foretages lovligt, men det kunne du gøre og derefter montere en "speedcontrol" mener jeg det hedder. den monteres og et tryk på en enkelt knap vil gøre at knallerten ikke opnår mere end den lovlige fart, det er omdr. der ligesom bestemmes af en lille skrue DU selv kan dreje lidt på så du får den fart. den koster 175kr-250kr. en god investering, men den kan normalt ses på synshallen så kør pænt...
eller spørger du palle, han ved næsten alt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-04-04 20:22

Nåå næsten alt. Ja THansen har en fartbegrænser, har selv haft den på en scooter 30, den virker fint nok, men scooteren har ikke særligt godt af at køre med den i længere tid ad gangen, da den virker ved at udelade feks. hver 3.de gnist på tændrøret. Man monterer den tæt ved CDIèn og forbinder den dertil og til stel. Der er en drejeskrue til at justere hastigheden, og den aktiveres ved en lille "skjult" vippekontakt.
Men den hjælper ikke særlig meget hvis politiet har kørt bag dig de sidste 5 min. (med 80 km/t). Og forresten gider de ikke prøve din knallert, de sender den bare på synshallen, (PÅ din regning) og der finder de ud ad alt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-06-04 08:01

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen