/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
OPVASKEMASKINE
Fra : pesa
Vist : 791 gange
50 point
Dato : 11-04-04 23:24

Vores opvaskemanskine pumper ikke vand ud den er kun 3 år gamle?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-04-04 23:26

Undersøg afløbssien

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-04-04 23:27

Undersøg om afløbsslangen er i klemme omme bag i maskinen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-04-04 23:39

Det er højst sandsynligt din pumpe der er defekt hvis sunes diagnose er negativ...den koster ikke ret meget og KAN skiftes selv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-04 23:39

Der sidder en lille trykkontakt der skal "føle" om der er mere vand i maskinen og den kontakt har en slangeforbindelse til en lille plastbeholder med flere kamre. Når røret i denne plastbeholder stopper på grund af aflejringer af fedt og sæbe kan maskinen ikke pumpe ud. Samme fejl kan få den til at svømme over.
Bagbeklædningen skal af og så findes den lille beholder under karret i den bageste del af maskinen. Prøv evt at pust i den slange der går fra kontakten og hen til den lille beholder så ved man om den er stoppet.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 12-04-04 07:39

Hej
En anden mulighed: Der kan være dannet en prop af fedt og rester i overgangen mellem afløbsslangen og røret under køkkenvasken. Slangen er sikkert sat fast med et spændebånd som skal løsnes og slangen trækkes fri. Det skete for vores opvaskemaskine og afløbspumpen er ikke særlig kraftig så der skal kun lidt til at stoppe den.
Det tager nok ikke mere end 10 15 min så det var da værd at prøve.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-04-04 07:54

Nogle makiner har også en "fugtfølsom" kontaktanordning som slår fra hvis de elektriske kredsløb er udsat for (fugt)fare. Det er en lille "svampagtig" dims på størrelse med en sukkerknald som så skal udskiftes...den koster under en tyver.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-04 10:46

Sluk for strømmen/tag stikket fra/afbryd ved måleren.
Skru dækpladen af under lågen.
Pumpen sidder måske med en lille vinge på - drej lidt på den - der kan sidde noget i klemme.
Emesen.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 09-07-04 14:28

Citat:
____________________
Nogle makiner har også en "fugtfølsom" kontaktanordning som slår fra hvis de elektriske kredsløb er udsat for (fugt)fare. Det er en lille "svampagtig" dims på størrelse med en sukkerknald som så skal udskiftes...den koster under en tyver.

Mvh
Palle Jensen
____________________

Det er ganske rigtigt at der sidder en sådan kontakt i stort set alle opvaskemaskiner. udformningnen kan variere fra maskine til maskine ... Men det den gør er at afbryde alle maskinens funktioner ... pånær pumpens.. så den fejler i hvert fald ikke noget

/\__ D_T