/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Zibro Laser larmer - er det normalt?
Fra : Reaper1
Vist : 2677 gange
200 point
Dato : 11-04-04 17:48

Hejsa. Jeg har lige købt en brugt Zibro Laser SRE166. Jeg har bare det problem at jeg næsten ikke kan sove i samme rum som den befinder sig i. Den udsender en højfrekvent lyd, som nærmest kan beskrives som en bølgende fløjtelyd. Lyden er især tydelig når kaminen kører på laveste blus.
Jeg er sikker på det ikke er blæseren, da lyden forsvinder når ovnen slukkes og blæseren kører videre et stykke tid efter.
Ovnen er kun 1 ½ år gammel.
Mit spørgsmål er så om det er normalt for Laser ovne, eller om jeg skal aflevere den til Silvan og få den repareret?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-04-04 22:00

Jeg ville tage en tur i silvan og få demonstreret en ovn af samme type, for det første har du noget at gå efter, "larmer" den på samme måde, og spørg lige ud hvor meget eller hvilken lyd man kan forvente af sådan en ovn.

Hvis du så får at høre at den du får demonstreret ikke "larme" eller man heller ikke kan forvente at den skal larme, ja, så tag ovnen ned til silvan og sig at din ikke lever op til bestemmelserne de måske lige har meddelt.

Men ikke noget med at sige at du har een derhjemme, samt at du agter at lade silvan reparerer den, så må de holdes op mod de ord de selv har sagt.

Kommentar
Fra : Reaper1

Dato : 12-04-04 11:23

Ja ok..Kunne være en ide. Ved ikke lige om Silvan demonstrer deres ovne, eller om det er muligt at høre i larmen sådan et sted:)

Der må da være nogle der har en Zibro Laser selv og har erfaringer med den...

Kommentar
Fra : muj

Dato : 17-04-04 22:39

Hej Reaper

Jeg har også oplevet dette på min SRE 166, men ikke så slemt som du antyder.
Har du checket om gitteret bag på går i resonans ved lav blæsehastighed ? Hvis det ikke er det
så kan det kun være pumpe systemet. Dette høres jo tydligere, når kaminen går på vågeblus.
SRE 166 er beregnet til rum fra 12-50 m2 (iflg. zibro) og er rummet tilstrækkeligt stort kan du evt.
anbringe kaminen så langt væk fra sengen så muligt.
I øvrigt er zibroes modelller de mest støjsvage du overhovedet kan købe, men din kan måske også være slidt i pumpen
Hvem ved ??

Mvh. muj

Kommentar
Fra : Reaper1

Dato : 17-04-04 22:44

Takker Muj...Det var et svar jeg kunne bruge til noget. Måske er det normalt så...
Er nok mere til turbomodellerne som ikke støjer, for jeg kan ikke placere den særlig langt fra sengen:(
Jeg vil gerne give dig pointene, men er meget grøn på Kandu:)
Kan ikke lige se hvor jeg gør det...

Kommentar
Fra : dynamit

Dato : 22-01-05 16:41

Hvorfor afleverer du ikke kaminen til rep. da Zibro jo giver 2 års garanti.
Iøvrigt sidder der en lille blæser under forbrændingskammeret, som blæser luft ind i forbrændingskammeret. Denne blæser er fastmonteret på to kuglelejer, noget kunne tyde på at det er disse det er galt med.
Håber det kan hjælpe dig. God week-end.